Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 558-577
-
Üniversite Performanslarının Bulanık AHS, Bulanık SWARA ve TOPSIS Yöntemi ile Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Many national and international institutions and organizations carry out studies to assess university performance. These assessments are used in processes such as university, equivalence, international transfer, and ... -
Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerin Sınav Kaygısı, Bağlanma Stilleri ve Annelerinin Kaygı Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This descriptive study was conducted to examine the relationship between test anxiety and attachment styles of students preparing for university examination and state-trait anxiety levels of their mothers according to ... -
Üniversite Yöneticilerinin Glokal Liderlik ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The concept of glocal, formed by the combination of global and local concepts, is an expression which can be defined by the statement of think global, act local. Balancing global values with local expectations is on ... -
Üniversitelerde Liderlik Stilleri, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Akademik Performans Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, it was aimed to examine the relationship among organizational citizenship behaviors, leadership styles and their effects on academic performance of academic staff according to the opinions of academic staff ... -
Üniversitelerde Örgütsel Sessizlik
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, it is aimed to determine the perception of organizational silence of the lecturers in the faculty of education, faculty of engineering and faculty of science and literature of the three state universities ... -
Üniversitelerdeki İngilizce Okutmanlarının Örgütsel İklim Algıları İle Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this research, it is aimed to reveal the relationships between the perceptions of organizational climate and the levels of occupational burnout of English language instructors working in preparatory schools of state and ... -
Üniversitelerin Halkla İlişkilerinde Kurumsal Twıtter Kullanımının Rolü (Covıd-19 Süreci)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research aims to determine the role of corporate Twitter usage in public relations of universities during the COVID-19 pandemic. This study was conducted concurrently in both qualitative and quantitative mixed ... -
Üniversitelerin Öğretim, Bilimsel Araştırma Ve Topluma Hizmet İşgörülerini Gerçekleştirme Bakımından Eğitim Durumlarının Niteliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to detect the level of instructors' realisation of teaching, scientific research and community service tasks related to the quality of education in higher education and to determine their views ... -
Üniversiteye Yeni Başlayan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Üniversite Uyum Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the impact of the First Year College Adjustment Program on the new students’ adjustment levels to university. For this purpose, a psychoeducation program has been prepared to support the ... -
Üst Düzey Düşünme Becerilerini Ölçen Maddelerin Öğrenci Puanları ve Puanlayıcı Güvenirliği Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-07)The aim of this study is to evaluate the answers given by the 8th grade students to the open-ended and multiple-choice items determined according to the 5th, 6th, 7th and 8th grade mathematics course achievements, which ... -
Üstbilişsel Strateji Eğitiminin İngilizce Akademik Yazma Başarısına ve Üstbilişsel Farkındalığa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study investigates effects of instructional activities designed with metacognitive strategies on English academic writing achievement and metacognitive awareness of Turkish students. The study was conducted with the ... -
Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Farklılaştırılmış Matematik Dersi Öğretim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-01)The needs of the gifted & talented individuals differ during their educational process due to their above general and specific abilities, high level of task commitment and high level of creativity. It is required to provide ... -
Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Bilimsel Süreç Becerilerine ve Başarıya Katkısına İlişkin Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study is prepared due to the lack of the science curriculum for gifted students by considering their needs and the struggles at the institutions which provide education for them to develop an enriched science ... -
Üstün Yetenekliler Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Politikalarına Yönelik Model Önerisi: Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to develop a model for training teachers of gifted students based on stakeholder opinions regarding policy documents and teacher training policies for gifted students in our country. Furthermore, ... -
Vak'aya Dayalı Öğretim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to investigate the effectiveness of case-based curriculum as well as identifying the views of instructors and students on case-based learning approach. The research findings revealed that ... -
Vak’a Kavramsallaştırma Eğitim Programı'nın Psikolojik Danışman Adaylarının Vak'a Kavramsallaştırma Becerilerine ve Özyeterlik Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to examine the effect of Case Conceptualization Training Program on candidate counselors’ “case conceptualization skills”, “counseling self-efficacy in general”, “helping skills self-efficacy”, ... -
Veri Madenciliği Yöntemleri İle Ülkelerin Pisa Başarı Düzeylerini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to determine the important variables that predict the PISA 2018 reading field achievement score of countries with different achievement levels, using 34 independent variables obtained from the ... -
Web 2.0 Destekli Arcs Uygulanan Öğretim Tasarımının Öğrencilerin Dinlediklerini Anlamalarına ve Motivasyonlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to investigate the effects of Web 2.0 assisted ARCS Motivational Model implemented instructional design on English learners’ listening and motivation grades. The research is conducted ... -
X ve Y Kuşağı Öğretmenlerinin Çalışma Değerleri İle İşten Keyif Alma Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine work values, work enjoyment level of teachers from X and Y generations and the relationship of these two. In the study, work values and work enjoyment level of teachers were designed ... -
Yabancı Dil Olarak Almancanın E-Öğrenimine İlişkin Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-19)The adaptation of education to the constantly evolving technology is inevitable, and significant advancements are particularly observed in the field of foreign language teaching. Technological developments are spreading ...