Eğitim Fakültesi
Bu bölüm içindeki alt bölümler
-
Eğitim Bilimleri Bölümü [908]
-
İlköğretim Bölümü [189]
-
Temel Eğitim Bölümü [148]
-
Özel Eğitim Bölümü [35]
Güncel Gönderiler
-
İnfertilite Yaşayan Kadınlara Yönelik EMDR Odaklı Grupla Psikolojik Danışmanın Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study primarily aimed to identify the challenges faced by women experiencing infertility, their psychological counseling needs, and the factors that facilitate coping with these difficulties. To achieve this, a ... -
Hafif Düzey Zihinsel Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Kodlama Öğretiminin Algoritmik Düşünme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The development of cognitive and life skills in individuals with intellectual disabilities helps increase their independence and enables them to become more active participants in society. In this context, coding education ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Kapsamında Tesadüfi Öğrenmelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study was conducted to examine the incidental learning of 7th and 8th grade students in mathematics classes in middle school. The sample group of the study consisted of 7th and 8th grade students who were taught by ... -
Fen Eğitiminde Çevre Bilinci Çalışmalarının İncelenmesi: Bir Meta-Analiz ve Meta-Sentez Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to provide a comprehensive overview of the findings from research on environmental awareness in science education, to reveal the knowledge accumulated in this field, examine the impact of science ... -
Psikolojik İyi Oluş ve Evlilik Doyumu Bağlamında Baba Katılımı: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study investigates the relationship between fathers' perceptions of gender equality, maternal gatekeeping, work-family-life balance, marital satisfaction, and psychological well-being in relation to father engagement ... -
Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ebeveynlere Yönelik Duygu Yönetimi Psikoeğitim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-12)The purpose of this study is to explore the emotion management focused parenting attitudes of parents with preschool children, to develop a psychoeducation program tailored for these parents, and to examine the effectiveness ... -
Comparing Discourse Marker Use of Turkish EFL Learners One-Way vs Two-Way Tasks
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01)This study investigates the functional use of discourse markers (DMs) by Turkish EFL learners in one-way and two-way information gap tasks. Using a qualitative multiple-case embedded design, data were collected from six ... -
Kabul ve Kararlılık Terapisi Temelli Psikoeğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Sıkıntısı ve Kararlılığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to examine the effectiveness of psychoeducation program based on acceptance and commitment therapy on career distress and decidedness of university students. In the study, a sequential mixed-methods ... -
Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Becerileri Özyeterliği ve 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)Creative drama is one of the modern teaching approaches and its use in lessons has increased today. The important role of teachers in transferring their knowledge and skills to students is known. Some of these knowledge ... -
Exploring The Dynamics of Scholarly Writing: From Submission To Publication
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-03-03)Academic texts go through various stages, including translation, revision, editing, and proofreading, before publication. These changes may occur before or after submission to journals, often based on feedback from ... -
Sosyal Uyum Programının Zorunlu Göç Nedeniyle Türkiye’ye Gelen Lise Öğrencilerinin Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-14)The primary aim of this study is to examine the impact of the Social Cohesion Psychoeducation Program for Foreign Students (YUSUP) on the social cohesion of high school students who have migrated to Turkey due to forced ... -
Ortaokul Türkçe Öğretim Programının Guba ve Lincoln'un Modeline Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02)This study, which aims to evaluate the Middle School Turkish Curriculum based on Guba and Lincoln's model, utilizes qualitative research methods, specifically an explanatory case study. The participant group of the research ... -
Üstbilişsel Stratejilerle Destekli 5e Modelinin Eşitlik ve Denklem Konusunda Başarı, Tutum ve Üstbilişsel Beceriye Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-24)This research aimed to investigate the effects of the 5E model supported by metacognitive strategies on students' academic achievement, attitudes toward mathematics, and metacognitive skills in teaching equations and ... -
Türkiye’deki Hükümet Programlarında Yükseköğretim Politikaları (1923-2018)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)Government programs cover the policies to be followed in the political, economic, social, cultural and educational fields of a country. These programs are usually implemented as public policies in line with the goals set ... -
Kadın Öğretmenlerin Deneyimlediği Cinsiyetçi Mikro Saldırganlık Davranışları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-28)The primary objective of this study is to examine the views of female teachers regarding the gender microaggression behaviors they experience within the school environment. The study first aims to identify the structure ... -
Esnek Parçalar Teorisi: Çocukların Oyun Davranışlarının ve Yaratıcılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of the study is to examine children's free play potential and creativity in outdoor spaces through the use of flexible parts (loose parts). In the research, case study from qualitative analysis methods was used. A ... -
Psikolojik Güven Algısı, Sosyal Bulunuşluk, Bilişsel Katılım ve Algılanan Öğrenme Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-11)This study aimed to examine the relationships among psychological safety perceptions, social presence, cognitive engagement, and perceived learning of university students. The research employed a correlational survey model ... -
Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Güvenli Laboratuvar Kullanımını Gerçekleştirme Amaçlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to reveal the behavioral goals of physics, chemistry and biology preservice teachers for using the laboratory safely with the Theory of Planned Behavior. The sample of the study consisted of 449 ... -
Ebeveyn Duygu Sosyalleştirme ve Özel Yetenekli Öğrenci Duygu Düzenleme Psikoeğitim Programlarının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study employs a quantitative research method to examine the emotion regulation skills of primary school students attending a Science and Art Center. It has two primary objectives. The first is to evaluate the effectiveness ... -
Çocukların Mizacı, Öğretmen-Çocuk İlişkisi ve Oyun Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)Play is a phenomenon that appears unexpectedly, serves as a unique role for children in their life journey, and functions as their language of communication. Preschools, as enclosed institutions, are spaces where children ...