Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
Bu bölümdeki koleksiyonlar
Güncel Gönderiler
-
Matematik Öğretmeni Adaylarının Lineer Dönüşüme Yönelik Kavram İmajlarının Düşünme Biçimleri ve Temsil Dilleri Bağlamında Değişimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study was to explore the changes in prospective mathematics teachers' concept images in a technology-supported teaching experiment on linear transformation with regard to modes of thinking and description. ... -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Farkındalıklarının Değişiminin İncelenmesi: Video Kulüp Uygulaması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01)The purpose of this study is to comprehensively examine the noticing skills of preservice middle school mathematics teachers regarding mathematics lessons, as well as the changes in these skills, through a video club program ... -
Türkiye ve Singapur Matematik Ders Kitaplarının İstatistik Konularında Çoklu Temsillere Göre Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Textbooks are the most basic material of the education and training process. In fact, international comparative studies have proven that there is a positive relationship between students' academic success and textbooks. ... -
Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Becerilerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Scientific literacy means obtaining individuals who can solve the problems encountered while accessing information and examine the accuracy of information. Acquiring this skill by prospective teachers makes it easier for ... -
Fen Öğretmen Adaylarının Bazı Değişkenler Açısından Gezegen ve Yıldız İle İlgili Başarı Düzeyleri ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Astronomy education, which gained importance abroad at the beginning of the 2000s, has relatively recently begun to attract attention in our country. Astronomy course was included in the science teaching undergraduate ... -
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Kavramsal Anlamalarına, Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effect of the Argumentation-Based Science Learning (ABSL) approach on science high school students' conceptual understanding levels and misconceptions of simple electrical circuits, ... -
Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to determine the technological pedagogical content knowledge competencies of science teachers. Mixed method was used in the study. Technological Pedagogical Content Knowledge Self-Assessment ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Kullanım Teknikleri Bilgisine Sahip Oluş Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The goal of this study is to investigate pre-service science teachers’ knowledge of laboratory techniques and their views on laboratory safety. The investigation follows a survey model and includes 209 pre-service teachers ... -
Herbaryumların Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bitkileri Tanıma Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-10-19)In this research, it is aimed to determine the effect of herbariums from out-of-school learning environments on the level of plant recognition of biology teacher candidates. Embedded design, one of the mixed method designs, ... -
9. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabının Matematik Okuryazarlığı Çerçevesine Göre Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to examine in detail of the 9th grade mathematics skill-based activity book prepared by the Ministry of National Education (MEB) according to the mathematical literacy assessment framework ... -
Öğretmen Adaylarının Doğal Afet Okuryazarlık Düzeylerinin Ve Afete Hazırlık Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to determine the natural disaster literacy levels and disaster preparedness of pre-service teachers and to examine this situation according to some variables. The study was conducted with ... -
Bir Problem Çözme Yöntemi Olarak Tasarım Odaklı Düşünme Sürecinin Öğrencilerin Fonksiyonel Düşünme ve Yaratıcılık Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to systematically realize designs to solve students' daily life problems with the idea of a design-thinking process, which is a problem-solving process. For this purpose, 6th grade students were ... -
Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Oran Kavramına Yönelik Öğrenci Düşünme Modelleri Oluşturma Süreçleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This qualitative case study aims to examine how prospective middle school mathematics teachers participating in a research-based student-centered pre-service training program (a) develop models of student thinking regarding ... -
Flow Chart Uygulamasının 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel İfadeler Konusundaki Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Since algebra seems discrete to students, they have difficulty and face serious obstacles in the process of learning mathematics. Algorithms can be used to overcome these obstacles and to positively affect students' attitudes ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çevrimiçi Mesleki Gelişim Programlarına İlişkin Görüşleri ve Beklentilerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Professional development is of great importance for teachers to keep their knowledge up to date and follow new developments, especially during in-service periods. Professional development activities, which are mostly offered ... -
Çok Kültürlü Fen Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The global migrations are occurring worldwide due to factors such as political, technological, economic, and warfare influences. These migrations have resulted in diverse individuals from different cultures living ... -
Yapı İskelesi Destekli Simülasyon Tabanlı Sorgulayıcı Öğrenme Ortamının Gazlar Konusunu Anlamaya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to investigate effects of scaffolded simulation-based inquiry learning environment on students' understanding and motivation of gases. The study group of research consists of 60 11th-grade students studying ... -
Çevre Okuryazarlığının Farklı Ülkelerin Fen Programlarında Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Environment is an area where living and non-living things are together, and there is a balance between them. Environmental problems occur when the balance is distributed because of human activities like unconscious ... -
6. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stillerine Dayalı Oyunlaştırmayla Zenginleştirilmiş Matematik Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to investigate the effect of mathematics teaching enriched with gamification based on students' learning styles on students' academic achievement in mathematics, attitudes towards mathematics ... -
Matematik Eğitiminde Dijital Kaçış Odalarının Kullanımı: Denk Kesirler Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07)Game is one of the elements that increase student motivation if used in education. With the developments in technology, games have been moved to digital platforms. As a result of the widespread use of technology in education ...