Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Öğretmen Adaylarının Doğal Afet Okuryazarlık Düzeylerinin Ve Afete Hazırlık Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to determine the natural disaster literacy levels and disaster preparedness of pre-service teachers and to examine this situation according to some variables. The study was conducted with ... -
Bir Problem Çözme Yöntemi Olarak Tasarım Odaklı Düşünme Sürecinin Öğrencilerin Fonksiyonel Düşünme ve Yaratıcılık Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to systematically realize designs to solve students' daily life problems with the idea of a design-thinking process, which is a problem-solving process. For this purpose, 6th grade students were ... -
ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ORAN KAVRAMINA YÖNELİK ÖĞRENCİ DÜŞÜNME MODELLERİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This qualitative case study aims to examine how prospective middle school mathematics teachers participating in a research-based student-centered pre-service training program (a) develop models of student thinking regarding ... -
Flow Chart Uygulamasının 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel İfadeler Konusundaki Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Since algebra seems discrete to students, they have difficulty and face serious obstacles in the process of learning mathematics. Algorithms can be used to overcome these obstacles and to positively affect students' attitudes ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çevrimiçi Mesleki Gelişim Programlarına İlişkin Görüşleri ve Beklentilerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Professional development is of great importance for teachers to keep their knowledge up to date and follow new developments, especially during in-service periods. Professional development activities, which are mostly offered ... -
Çok Kültürlü Fen Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The global migrations are occurring worldwide due to factors such as political, technological, economic, and warfare influences. These migrations have resulted in diverse individuals from different cultures living ... -
Yapı İskelesi Destekli Simülasyon Tabanlı Sorgulayıcı Öğrenme Ortamının Gazlar Konusunu Anlamaya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to investigate effects of scaffolded simulation-based inquiry learning environment on students' understanding and motivation of gases. The study group of research consists of 60 11th-grade students studying ... -
Çevre Okuryazarlığının Farklı Ülkelerin Fen Programlarında Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Environment is an area where living and non-living things are together, and there is a balance between them. Environmental problems occur when the balance is distributed because of human activities like unconscious ... -
6. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stillerine Dayalı Oyunlaştırmayla Zenginleştirilmiş Matematik Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to investigate the effect of mathematics teaching enriched with gamification based on students' learning styles on students' academic achievement in mathematics, attitudes towards mathematics ... -
Matematik Eğitiminde Dijital Kaçış Odalarının Kullanımı: Denk Kesirler Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07)Game is one of the elements that increase student motivation if used in education. With the developments in technology, games have been moved to digital platforms. As a result of the widespread use of technology in education ... -
Lise Öğrencilerinin Akışkanların Sürati ve Basıncına Yönelik Kavramsal Anlamalarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to determine high school students’ conceptual understanding of fluid velocity and pressure. Conducted using qualitative research methods, the study took place during the spring semester of the 2023-2024 ... -
Fizik Öğretmeni Ve Adaylarının Mesleki Gelişim Kaygılarına Yönelik E-Koçluk ve E-Mentorluk Hakkındaki Görüşleri
(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024)The effectiveness of the education system is directly linked to the professional competencies and qualifications of teachers. In this study, it was aimed to evaluate e-mentoring and e coaching methods to learn teachers' ... -
Gerçel Sayıların Tamlık Özelliğinin Apos Teorisine Dayalı Zihinsel Yapılandırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the research was conducted in the context of student conceptions of the completeness property of real numbers, which is the most basic structure of analysis, a field of modern mathematics. In this context, ... -
Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Aşamalarına Yönelik Fark Etme Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Teachers need to possess many skills to be effective in their profession. Among these skills, being an expert in their field, using effective teaching strategies, and communicating effectively are just a few. In addition ... -
Ekolojik Okuryazarlık, Geri Dönüşüm Davranışı ve Ekolojik Ayak İzi Farkındalığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-19)This study was conducted to determine the ecological literacy, recycling behavior and ecological footprint awareness of high school students and to statistically examine the relationship between these variables. Since a ... -
Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the number sense-based strategies used by pre-service secondary school mathematics teachers while solving the problems. Designed as a case study, one of the qualitative research methods, ... -
Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Yer Alan Görevlerin Çözüm Stratejileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06-27)The purpose of this study is to examine the tasks in mathematics textbooks used as course materials in various public schools affiliated with the Ministry of Education at the five, six, seven and eighth grade levels of ... -
Matematik Eğitiminde Bireye Özgü Öğretim Yönteminin Yapay Sinir Ağları ile Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This thesis aims to improve the quality and efficiency of education by identifying the most appropriate learning method for each student through artificial neural networks. In addition, this method will also allow teaching ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Ckȼ Teorisi Bağlamındaki Fonksiyon Anlayışlarının Kanıt Şemaları ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the aim is to analyze the knowing of prospective mathematics teachers regarding the concept of functions in the best possible way and to reveal their mathematical thinking using Balacheff's cK¢ (conception, ... -
Cebirsel Düşünme Kapsamında Öğretim Programlarının Karşılaştırması: Türkiye, Singapur, İngiltere ve Kanada Örnekleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, similarities and differences were revealed by comparing the Mathematics Curriculum, which has been implemented in Turkey since the 2018-2019 academic year, with the mathematics curricula of Singapore, England ...