Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 366-385 of 543
-
Pandemi Sürecinde Yetişkin Bireylerde Yaşamda Anlamı Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to examine the relationship between meaning in life, psychological vulnerability, authenticity and perceived social support, and the effects of COVID-19 on quality of life in adults aged 18-65 ... -
Parametrik Olmayan Bayes Yöntemiyle Ortak Değişkenlere Göre Yapılan Test Eşitlemelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-05-05)This research is based on the use of covariates to obtain equated scores with Bayesian nonparametric model. As covariates in the study; gender, mathematics self-efficacy scores and common item scores were used. The distances ... -
Parametrik Ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramı Modellerinin Farklı Örneklemler Ve Test Uzunluğunda Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)This research aimed to identify, for polytomous data, the effects of independent variables as sample size, sample distribution, the number of items in the test and the number of response categories of items in the test on ... -
Parametrik Ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Kuramında Farklı Örneklem Büyüklüklerine Ve Boyutluluklarına Göre Parametre Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to determine the invariance of the estimated parameters in regard to Item Response Theory (IRT) applications within different dimensionality and sample characteristics. To realize this aim, students' ... -
Parametrik ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Modellerinin Kestirim Hatalarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to compare parametric and nonparametric item response theory models under different ability distributions, difficulty distributions, item numbers, and sample sizes. MML, MAP, DC, EH, and NBE ... -
PARAMETRİK VE PARAMETRİK OLMAYAN MADDE TEPKİ KURAMINDA FARKLI ÖRNEKLEM BÜYÜKLÜKLERİNE VE BOYUTLULUKLARINA GÖRE PARAMETRE DEĞİŞMEZLİĞİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to determine the invariance of the estimated parameters in regard to Item Response Theory (IRT) applications within different dimensionality and sample characteristics. To realize this aim, students' ... -
Performans Değerlendirmede Puanlayıcılar Arası Uyum İle Göz İzleme Sonuçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01-02)In this study, the fit between raters, coefficients of fit, generalizability and many facet Rasch were investigated in the performance evaluation process. For this purpose, to evaluate the presentation performance of the ... -
PISA 2003-2018 Uygulamalarında Fen Okuryazarlığını Etkileyen Değişkenlerin Okul ve Öğrenci Düzeyinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it was aimed to determine gender, type of program, home facilities, highest professional status of parents, highest level of education of parents on a yearly basis among Turkish students who participated in ... -
PISA 2012 Sonuçlarına Göre Okul Liderliği ve Okul Özerkliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The study aims at examining the effects of school leadership and school autonomy on students’ reading literacy performance in Korea, Mexico and Turkey according to PISA 2012 results. In this context, in Korea, Mexico and ... -
PISA 2018 Okuma Becerileri Testinin Ülkelere ve Cinsiyete Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of study is to examine measurement invariance of PISA 2018 reading literacy test across different countries (Turkey, Singapore and the USA) and in terms of gender variable. The research was conducted on 24 items ... -
PISA 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Veri Madenciliği Sınıflandırma Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of research is to determine the classification accuracy of students' success status and reading skills proficiency levels according to the factors affecting the success of students' reading skills and their ... -
PISA Uygulamalarında Okuma-Matematik-Fen Okuryazarlığı Puanlarındaki Değişimin Çok Değişkenli-Çok Düzeyli Model İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to determine the variables at school and student level that affect together the maths-reading-science performances of Turkish students that participated in PISA 2009-2012-2015 practices. Within ... -
Polis Meslek Yüksek Okulları Polis Etiği Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This research was carried out to find out attainability of aimed behavioural objectives in Police Ethics Course Curriculum at Police Vocational Colleges (PVC), the effect of program on students affective characteristics ... -
Polislerin Kişilerarası Problem Çözme Becerileri, Öfke ve Öfke İfade Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This descriptive study was conducted to examine interpersonal problem solving skills, anger and anger expression styles of police officers according to their gender, rank, tenure, graduate school and self-esteem levels. ... -
Politik Beceri ile Örgütsel Tükenmişlik İlişkisinin Ortaokul Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi (Yalova İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to examine the relationship between political skill and organizational burnout with regard to the opinions of the teachers working at state secondary schools in Turkey. Participants were 218 ... -
Posner’ın Program Türlerine Göre Ortaokul İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was conducted to investigate the middle school English language teaching curriculum based on English teachers’ views and experiences according to five concurrent curricula defined by Posner. Employing phenomenological ... -
Probleme Dayalı Öğrenmenin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Individuals who are able to solve problems, discuss, examine, lead, and use rather than gather information are needed. In this study we aim to reveal the value of the problem based learning (PBL) approach in which students ... -
Probleme Dayalı Öğrenmenin Başarıya, Öz-Düzenleyici Öğrenme Becerilerine ve Akademik Özgüvene Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this study is to determine the effects of problem-based learning on academic achievement, self-regulated learning skills, academic self-concept and to identify the views of students about problem-based learning.7th ... -
Psikolojik Danışman Adaylarının Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Değerlendirmeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to investigate the opinions and experiences of the Guidance and Psychological Counseling undergraduate program students about the Individual Counseling Practicum course. In the current study, ... -
Psikolojik Danışman Adaylarının Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research is a descriptive study examining the attitudes of university students studying in a Psychological Counseling and Guidance Program (PCG). This investigation sought to understand whether demographic characteristics ...