Eğitim Fakültesi
Bu bölüm içindeki alt bölümler
-
Eğitim Bilimleri Bölümü [821]
-
İlköğretim Bölümü [188]
-
Temel Eğitim Bölümü [120]
-
Özel Eğitim Bölümü [29]
Güncel Gönderiler
-
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TARIM OKURYAZARLIĞI VE TARIMA YÖNELİK TUTUMLARI: KARS ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-19)The primary purpose of this study is to develop an agricultural literacy scale for secondary school students and to compare students' agricultural literacy levels and attitudes towards agriculture according to some demographic ... -
TÜRKİYE’DEKİ YABANCI UYRUKLU İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YABANCILAŞMA VE KENDİLİK DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-27)This research aimed to examine the alienation and self-concept of foreign primary school students in Turkey. In line with this aim, a case study research design was preferred. The study group consisted of four primary ... -
Algoritma Öğreniminde Gruplar Arası İşbirliğini Destekleyen Çevrimiçi Bir Ortamın Tasarlanması Ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)According to Social Constructivist Learning Theory, social interaction is at the center of learning. For this reason, it is recommended to include intergroup interaction in the collaborative learning process. In this thesis ... -
Eine Studie zum Online-Unterricht für Deutsch als Fremdsprache in medizinischen Berufen
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The outbreak of Covid-19, which has spread worldwide since early 2020, has brought online teaching to the forefront. However, scientific studies have been conducted showing that online teaching cannot fully replace ... -
Otizmli Çocukların Taklit Edildiklerini Anlamalarının Ve Görsel Dikkat Özelliklerinin Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarla Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02)Due to its critical role in social cognitive development, Imitation has been extensively investigated in children with autism spectrum disorder (ASD). The aim of the study was to determine the visual attention differentiation ... -
PISA 2018 Okuma Becerilerini Yordayan Değişkenlere Göre Oluşturulan Gruplarda Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The results of PISA, one of the international education researches, are used to make comparisons in different subgroups. In order for the comparisons to be meaningful, it must be proven that the applied measurement tool ... -
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TEKNOLOJİ ANLAYIŞLARININ ZİHİNSEL MODELLERLE ARAŞTIRILMASI VE 21. YÜZYIL BECERİLERİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to investigate middle school students' technology conceptions and their effects on students' 21st century skills through mental models. The first part of the study aimed to determine middle school ... -
Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Yapay Zekâ Öğretimine Yönelik Bir Öğretim Sisteminin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to develop an instructional system for teaching artificial intelligence for gifted students. An artificial intelligence framework curriculum was developed based on this purpose. In this direction, various ... -
Yaşam Becerileri Programının Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Problem Çözme Davranışlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to investigate the effect of Life Skills Education Program on children’s social problem-solving behaviors. For this purpose, a life skills training program targeting children aged 60-72 months has been ... -
MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN DENK KESİRLER KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÜSTBİLİŞSEL BİLGİLERİNİN KAVRAMSALLAŞTIRILMASI
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine the metacognitive knowledge structures required for mathematics teaching. The metacognitive knowledge that mathematics teachers use while teaching the subject of equivalent fractions has been ... -
Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusunun Öğretim İçeren Bağlamlarda İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to examine how prospective middle school mathematics teachers utilize their number sense skills in instructional contexts. To achieve this goal, a survey design, one of the quantitative research ... -
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Hareket Etkinliklerine İlişkin Görüşleri ve Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-28)From the moment they are born, children with motor development are able to explore the World and interact with others. Acquiring motor skills at an early age is important for having an active life in adulthood. Learning ... -
Okul Öncesine Yönelik Geliştirilen Bilgisayarsız Kodlama Etkinliklerinin Motivasyon, Bilgi İşlemsel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effects of electronic material-based unplugged coding activities carried out with preschool children on motivation, computational thinking and problem-solving skills. In the ... -
İngilizce Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin İlkokul Kitaplarına Yansıması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Value is an important guide for individuals to make sense of life. Values need to be taught to students at an early age in environments such as family, school and social environment. In recent years, the place of values ... -
An Investigation into Formative Assessment Literacy of Pre-service and In-service EFL Teachers
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Recently, there has been a growing interest in the study of Formative assessment (FA) in teaching English as a foreign language (EFL). Several attempts have been made to examine the FA strategies used by language teachers ... -
TIMSS 2019 MATEMATİK BAŞARI TESTİ VE MATEMATİĞE İLİŞKİN DUYUŞSAL ÖZELLİKLERİN ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)TIMSS implementations reveal the knowledge and skills of students in mathematics and science and support countries in improving their education in these fields and predicting their achievements. With the results obtained ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretiminde Uygun Olan Ve Olmayan Davranış Örnekleriyle Öğretimin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Cool versus not cool procedure is one of the effective procedures to teach social skills to children with autism spectrum disorder (ASD). The purpose of this study was to investigate the effects of cool versus not cool ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanında Gelişmiş Ülkelerle Ortak Olan Hedeflere Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-14)The aim of this study is to determine the level of achievement of eighth grade students in Türkiye to the objectives common to the secondary school mathematics curriculum of Türkiye and developed countries in the field of ... -
Videolarla Zenginleştirilmiş Mühendislik Tasarım Temelli Etkinliklerin 5.Sınıf Öğrencilerinin Stem Kariyer İlgileri Ve Fene Yönelik Motivasyonlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main purpose of this research is to examine the effects of engineering design-based activities enriched with videos on fifth grade students' interest in STEM professions, their motivation for learning science, their ... -
Esnek Soruşturma Uygulanan Sınıfta Bilim Konuşmak: Bir Söylem Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)According to Ministry of Education (2018), it is stated that "inquiry-based" learning strategy is adopted in the Science course. Based on this approach, Bayram (2020) put forward the "Flexible Inquiry-Based Teaching" (FIBT) ...