Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Bu bölümdeki koleksiyonlar
Güncel Gönderiler
-
Hafif Düzey Zihinsel Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Kodlama Öğretiminin Algoritmik Düşünme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The development of cognitive and life skills in individuals with intellectual disabilities helps increase their independence and enables them to become more active participants in society. In this context, coding education ... -
Bilimsel Yaratıcılık Becerilerinin Gelişiminde Teknoloji Eğitiminin Etkisi: Deneyap Teknoloji Atölyeleri Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-18)The constructivist approach has significantly impacted educational environments, leading to notable changes in students, teachers, and learning processes. One such change is the development of "Makerspaces," which in ... -
Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenmenin Öğrencilerin Öz Düzenlemelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study aims to investigate the effects of collaborative learning in online environments on the self-regulation skills of students from different universities. Additionally, it seeks to evaluate students’ perceptions ... -
Mikro-öğrenme stratejisi odaklı e-değerlendirme görevlerinin çoklu ortam tasarım ilkelerine göre tasarlanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Presenting text and pictures together in assessment materials is characterized as ‘Multimedia Assessment'. In this study, it was aimed to design, develop and evaluate multimedia assessment tasks (MAT) focused on micro-learning ... -
Akran Mentörlüğü Temelli Mesleki Beceri Eğitiminde Tartışma Destekli Video Dönütlerin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the impact of video feedback application in vocational skill training on workshop students’ skill acquisition level, feedback correction level, motivation, attitude towards learning, and ... -
Artırılmış Gerçeklik Destekli Vaka Temelli Öğrenmede Türetimci Öğrenmenin Başarı, Kalıcılık, Öz-düzenleme ve Öz-yeterliğe Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to investigate the effect of students' use of self-explanation or focused self-explanation strategies as generative learning on achievement, retention, self-regulation, and self-efficacy in ... -
Öğrenme Analitiği Gösterge Paneli Müdahalesinin Öğrencilerin Ters-Yüz Öğrenme Ortamındaki Ders Öncesi Hazırlıklarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-26)In the flipped learning model, where in-class activities are done as homework and homework is done as in-class activities, the preparation the student will do before the lesson is of great importance for effective learning. ... -
Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Öğrenmelerini Desteklemek Amacıyla Öğretmenlere Yönelik Geliştirilen Çevrimiçi Ortamın Kullanılabilirliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-05-15)Social emotional skills, which mean being aware of one's feelings and thoughts, managing emotions, empathising, controlling relationships and making responsible decisions, have an important place in order to lead a qualified ... -
Mikro-öğrenme Nesnelerinin Tasarım Tabanlı Araştırma Yöntemiyle Tasarlanması ve Değerlendirilmesi: İlköğretimde Siber Güvenlik Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Cyber security can be defined as the chain of activities in which Information and Communication Technologies (ICT) and the information contained therein are protected against damage, unauthorised use or modification or ... -
Bilgisayar Programlama Öğretiminde Eğitsel Robot Kullanımı için Tasarım, Geliştirme ve Uygulama İlkeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-15)In this study, it is aimed to reveal the design, development and implementation principles for the integration of robots into learning environments by determining the dynamics related to the use of educational robots in ... -
ZİHİNSEL DÖNDÜRME VE GÖRSEL UZAMSAL BELLEĞİN SANAL GERÇEKLİK ORTAMLARINDA GERİ GETİRME PERFORMANSINA ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study examines the recall performance of learners in different virtual reality (VR) environments based on their visual-spatial memory and mental rotation capacities. Three different VR environments were used: immersive ... -
Yükseköğretim Öğrencilerinin Çevrimiçi Etkileşim Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study was to understand the interaction experiences of higher education students in online environment through case study method. The study group of the research consisted of 11 undergraduate students ... -
Algoritma Öğreniminde Gruplar Arası İşbirliğini Destekleyen Çevrimiçi Bir Ortamın Tasarlanması Ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)According to Social Constructivist Learning Theory, social interaction is at the center of learning. For this reason, it is recommended to include intergroup interaction in the collaborative learning process. In this thesis ... -
Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Yapay Zekâ Öğretimine Yönelik Bir Öğretim Sisteminin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to develop an instructional system for teaching artificial intelligence for gifted students. An artificial intelligence framework curriculum was developed based on this purpose. In this direction, various ... -
Okul Öncesine Yönelik Geliştirilen Bilgisayarsız Kodlama Etkinliklerinin Motivasyon, Bilgi İşlemsel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effects of electronic material-based unplugged coding activities carried out with preschool children on motivation, computational thinking and problem-solving skills. In the ... -
Oyunlaştırmada Hikaye Kullanımı İle Oyuncu Türünün Bağlılık ve İngilizce Akademik Yazmadaki Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-18)Research examines the positive impact of gamification on engagement and academic performance and its impact on different game elements. However, there is little research investigating the impact of the use of stories. ... -
E-Öğrenme Ortamlarında Öğrenme Analitiklerine Dayalı Yardım Arama Panelinin Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to design a help-seeking panel based on learning analytics in e-learning environments. The research was designed according to the developmental research approach. The ADDIE model was used as the ... -
Oyunlaştırılmış E-Değerlendirme Ortamlarında Öğrencilerin Yardım Arama Davranışları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The development of technology has affected learning processes. Assessment systems used for improving or increasing learning have been reshaped with the development of technology and needs. Along with the developing evaluation ... -
Tersine Mentorluk Sürecinde Teknoloji Mentorlarına Yönelik Hazırlanan Çevrimiçi Eğitimin Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Abstract Nowadays, educational environments are also affected by the rapid changes in information and technology and the use of technology in learning-teaching processes is becoming increasingly widespread. In this respect, ... -
Farklı Öğrenme Analitiği Türlerine Dayalı Öğrenme Panellerinin Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to design a learning analytics dashboard including different analytic types (descriptive, diagnostic, predictive, and prescriptive), to determine learners' tendencies toward its elements in a data-driven ...