Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 208-227
-
Karanlık Üçlü Kişilik Özelliklerine Göre Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of this research is to examine life satisfaction of university students based on dark triad. Study group was determined with convenience sampling method and consisted of 516 university students from Istanbul, Ankara, ... -
Kariyer Kararı Verme Öz-Yetkinliği: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)The purpose of this study was to determine the variables that affect senior students’ career decision-making self-efficacy. In addition to this, Career Decision-Making Self-Efficacy Scale (CDMS) was developed and senior ... -
Karizmatik Liderlik ve Örgütsel Sadakat İlişkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In the study, it was aimed to investigate the relationship between the charismatic leadership behaviors of secondary school principals and the organizational loyalty behaviors of teachers. Two scales were used in the study ... -
Karizmatik Liderlik, Lidere Güven ve Duygusal Emeğe Yönelik Öğretmen Görüşleri: Trabzon İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, the relationships between charismatic leadership, emotional labor and trust in the leader were examined according to the teacher views. The sample of this research, patterned with a correlation survey model ... -
Karma Testlerde Doğrulayıcı Faktör Analizi Kestirim Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to compare maximum likelihood (ML), robust maximum likelihood (MLR), unweighted least squares mean-and-variance adjusted (ULSMV), weighted least squares (WLS), weighted least squares mean-and-variance ... -
Karma Testlerde Kayıp Verilerin Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research is aimed at examining the effects of Markov chain Monte Carlo (MCMC), multiple imputation (MI) and expectation maximization (EM), which are methods of coping with missing data, on the differential item ... -
Karma Testlerin Psikometrik Özelliklerini Belirlemede Klasik Test Kuramı ve Rasch Modelinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to indicate which one of the Classical Test Theory and Rasch model is providing more detailed statistical information in determining psychometric properties of mixed tests through comparing their ... -
Kavram Yanılgılarını Belirlemede Yapılandırılmış Grid ve Üç Aşamalı Test Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to determine the effectiveness of configured grid method in determining misconceptions of 7. grade students about electricity subject by comparing configured grid method and three tier test ... -
KAYIP VERİYLE BAŞ ETME YÖNTEMLERİNİN MADDE TAKIMLARINDA DEĞİŞEN MADDE FONKSİYONU ÜZERİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06)The purpose of this study was to examine the effect of missing data handling methods on differential item functioning (DIF) with testlet data. The study was conducted on two different data sets consisting of six testlets ... -
Kayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Güvenirlik Kestirimleri Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study was to compare the missing data handling methods in terms of the influence on reliability coefficients under different simulation conditions. For this purpose, datasets with 200, 500, and 1000 ... -
Kayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to compare the missing data handling methods in terms of the influence on measurement invariance. For this purpose, data of 5496 students participated in PISA 2015 tests from Turkey and responded ... -
Kayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-09)The aim of this thesis is to find a solution to the missing data problem in measurement invariance studies. For this purpose, the effects of regression assignment, multiple assignment and expectation maximization methods ... -
Kayıp Veri İle Başa Çıkma Yöntemlerinin Yapısal Eşitlik Modellerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to investigate three missing data handling methods; listwise deletion, likelihood methods (FIML and EM), and multiple imputation (PMM, CART, NORM) techniques in structural equation models ... -
Kayıp Veri Yöntemlerinin Çoklu Puanlanan Çok Boyutlu MTK Modellerinde Parametrekestirimlerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it is aimed to examine the effects of missing data handling methods on item and ability parameters obtained from the Multidimensional Generalized Partial Credit Model (M-GPCM) and Multidimensional Graded ... -
Kayıp verinin test eşitlemeye etkisinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04-18)The purpose of this study is to compare equating error (RMSE) and equating bias (BIAS) values with regard to estimated item and ability parameters obtained as a result of equating scores of tests in different conditions ... -
Kayıp Veriyle Baş Etme Yöntemlerinin Madde Takımlarında Değişen Madde Fonksiyonu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06)The purpose of this study was to examine the effect of missing data handling methods on differential item functioning (DIF) with testlet data. The study was conducted on two different data sets consisting of six testlets ... -
Kayıp Veriyle Başa Çıkma Yöntemlerinin Değişen Madde Fonksiyonu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to investigate the impacts of zero imputation (ZI), multiple imputation (MI), expectation maximization (EM) on differential item functioning under different conditions. The impacts of these ... -
Kayıp Veriyle Başa Çıkma Yöntemlerinin Test Eşitlemeye Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study; It is aimed to examine the effects of missing data handing methods on the performance of test equating methods under different conditions. In the research; sample size (750, 1500), missing data rate (10%, ... -
Kâğıt-Kalem, Bilgisayar ve Tablet Ortamında Gerçekleştirilen Sınavlar İçin Ölçme Değişmezliğinin ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to examine the measurement invariance of the paper-pencil, computer based and tablet based exams across application environment, to investigate whether there is any difference in exam duration ... -
Kernel Eşitleme Ve Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aimed to evaluate the performances of Item Response Theory (IRT) true-score equating (Haebara) and the Kernel post-stratification equipercentile, Kernel post-stratification linear, Kernel chained equipercentile ...