Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 503-522
-
Türkiye ve Hollanda İlkokul İngilizce Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the similarities and differences by comparatively examining the basic elements of the Dutch Primary School Foreign Language Teaching Core Program and the Turkish Primary Education English ... -
Türkiye ve Hollanda İlkokul İngilizce Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the similarities and differences by comparatively examining the basic elements of the Dutch Primary School Foreign Language Teaching Core Program and the Turkish Primary Education English ... -
Türkiye ve Iran'daki Bazı Devlet Üniversitelerinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Örgütsel Güvene İlişkin Görüsleri (Ankara ve Tahran Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Organizational trust has recently been among the subjects that draw attention in the fields of organization and management. This concept, which develops depending more on the human resource in organization, is of great ... -
Türkiye ve Yunanistan’da Yetişkin Eğitimi Sistemi: Karşılaştırmalı Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the adult education systems of Turkey and Greece were examined and their similarities and differences were tried to be determined. Some basic concepts and approaches related to adult education are ... -
Türkiye'de Ilköğretim (2002-2011): Hedefler, Eğilimler ve Çözümlemeler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study was carried out to identify the changes in the educational indicators related to primary education in Turkey between 2002 and 2011. Fourteen educational indicators were studied and political objectives and their ... -
Türkiye'de PISA Uygulamasına Katılan Öğrencilerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Erişimlerinin PISA Sonuçlarını Yordama Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to assess the Turkish students’ success in science, mathematics and reading literacy in PISA 2009 and PISA 2012 according to their access and user levels of information and communication ... -
Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Eğitim Harcamalarındaki Rolü ve Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)Recently, countries, organizations, institutions and their management are faced with new situations they had never encountered before because of the rapid changes and development in technology, social, and economic areas ... -
Türkiye'de Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-05)This study aims to evaluate the internationalization of higher education in Turkey. In this qualitative inquiry, descriptive case study method is used. The data were collected through document review and interviews. The ... -
Türkiye'deki Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to specify physical properties of State Pre-school Education Institutions in Turkey, and makes contributions to improvement works with modern ideas. The descriptive research method is selected. ... -
Türkiye, Finlandiya, İngiltere ve Şili'deki Okul Yöneticiliğine İlişkin Yaklaşımların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the study is to investigate approaches to school administration in Turkey and to the school leadership in Finland, England and Chile and to develop a hybrid school management approach to improving school ... -
Türkiye, Singapur ve Norveç İlköğretim İngilizce Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-11-11)The aim of this study is to compare the education systems, the characteristics of primary school English language education and the objectives, contents, teaching-learning processes and evaluation systems of the primary ... -
Türkiye, Sıngapur, Kanada ve Estonya’da Pısa 2018 Başarılarını Etkileyen Değişkenlerin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The motive of this research is to determine the school and student level variables which considerably prefigure the mathematics-reading-science success rates of the students in Turkey, Singapore, Estonia and Canada, who ... -
Türkiye’de Eğitim Yönetimi Alanının Kimlik Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-30)This research aims to examine the current situation of educational administration as a discipline in Turkey within the context of identity. The research was designed with the case study. Two different data collection ... -
Türkiye’de Eğitimde Fırsat Eşitliğini Sağlamaya Yönelik Politika ve Uygulamaların Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to evaluate what are the policies, programs and projects implemented to ensure equalty of opportunity in education for economically disadvantaged students in Turkey and how they reflect on economically ... -
Türkiye’de Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Tarihçesi, Gelişimi ve Eğilimler (1923-2023)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is the history, development, change and trends of primary school science education programs put into practice between 1923-2023 in Turkey; to examine the components of the program. The method of the ... -
Türkiye’de İktidar Değişimlerinin Eğitim Programlarına Yansımaları Üzerine Bir İnceleme (1936-1986)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-04)This study examines, within the framework of the concepts of politics, power, and the curriculum, the relationship between the changing primary school curricula in Turkey and the single-party period, transition to a ... -
Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimine Yönelik Üretilen Politikaların ve Bilsem Modelinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The Republic of Turkey was founded with the ideal of rising above the level of contemporary civilization under the leadership of science and reason. One of the most important steps to reach this ideal is to put forward ... -
Tımss 2011 Türkiye Sekizinci Sınıf Matematik Başarısını Etkileyen Değişkenlerin Bölgelere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In this study, using the TIMSS 2011 data, some of the variables affecting the mathematics achievement of eighth-grade students in Turkey were modeled and whether the variables showed differences among the regions according ... -
Tımss-2015 Matematik ve Fen Duyuşsal Özellik Modellerinin Kültürlere, Cinsiyete ve Bölgelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to investigate measurement invariance of the mathematics and science model constructed by using TIMSS 2015 8th grade student survey, according to cultures (Turkey, Saudi Arabia and Singapore), ... -
Tımss’de Değişen Madde Fonksiyonu Gösteren Maddelerin Madde Özellikleri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it was aimed to whether relationship between the item difficulties with Differential Item Functioning (DIF) according to gender in the TIMSS 2015 mathematics test and DIF coefficients of these items or not. ...