Browsing Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü by Issue Date
Now showing items 1-20 of 44
-
Yabancılara Türkçe Öğretiminde Uygulanan Sınıf İçi Etkinliklerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Classroom activities are designed and implemented in classrooms to develop students' language skills in the process of foreign language education. Especially in recent years, it has been observed that teachers have given ... -
Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Bağlamında Okuma Kazanımlarının (B1 Düzeyi) Ders Kitaplarındaki Görünümü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Language learning areas are scaled as A1, A2, B1, B2, C1, C2 and language competencies are defined in Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment which was prepared for standardizing ... -
Türkçe Öğretmenlerinin Yazma Stratejilerine İlişkin Farkındalık ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to reveal the awareness and opinions of Turkish teachers about writing strategies. Among the basic language skills, writing strategies play a critical role in solving the problems encountered in ... -
Türkçe, İngilizce ve Almanca Yabancı Dil Öğretimi Kitaplarının Konuşma Etkinlikleri Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study focuses on speaking activities in teaching materials in foreign language teaching. While reading, listening, speaking and writing skills are equally important in language teaching, speaking is regarded as the ... -
Web 2.0 Uygulamalarının Türkçe Dersinde Motivasyona ve Başarıya Etkisi: Kahoot Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aims to analyze the impact of Kahoot, a tool of Web 2.0 on motivation and success in the Turkish course. The study group of this research using an experimental design of preliminary-final control groups consists ... -
Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilişsel ve Üstbilişsel İşlevler Üzerine Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the cognitive and metacognitive functions of the Turkish textbooks and to reveal the teachers' perception of these functions. The research has been prepared with a multi-case pattern ... -
Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Kur Geçiş Sınav Metinlerindeki Bağdaşıklık Ögeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, 30 students who learned Turkish as a foreign language in two university’s Turkish Teaching Center and a private language teaching center were found to have the level of A1 (Breakthrough)-A2 (Waystage), ... -
Vurgulu Olumlu Değerlendirmenin Türkçe Dersleri Sınıf İçi Etkileşiminde Kullanımının İncelenmesiankara
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Studies analyzing the classroom interaction with Conversation Analysis method to improve training processes reveal significant results. Classroom interaction is shaped by teacher-student and student-student interactions. ... -
Türkçe Öğretiminde Kişiselleştirilmiş Metin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi: Sıfatların Öğretimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to determine the effects on the students’ achievement by a personalized text designed to teach adjectives in Turkish teaching. For this purpose, 56 students from the 6th grade level which were ... -
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Yönelik Çocuk Edebiyatı Eserleri Seçme Ölçütleri ve Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to prepare a criteria in selecting children’s literature books and suggestions as an additional education material based on language levels (5th, 6th, 7th and 8th grade), the themes indicated in ... -
Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Bilgilendirici Metinlerdeki Retorik İlişkilerin Görünümü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-01)The aim of this study is to describe the diversity and frequency of rhetorical relationships that ensure consistency in informative texts in secondary school (5,6,7 and 8th grades) Turkish textbooks. Semantic relations in ... -
Geçici Koruma Altındaki Suriyelilerin Mesleki Ve Türkçe Eğitiminde Dil Becerilerine Yönelik Bir İhtiyaç Analizi (Mersin Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09)Since the start of the civil war in Syria in 2011, Turkey has hosted the Syrian refugees and continues to do so. According to data from the Directorate of Immigration Administration, the number of registered Syrian refugees ... -
Ödüllü Çocuk Romanlarında Rica (İstek) Sözeylemi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to try to determine the appearances and distributions of the solicitation act in award-winning children's novels. For this purpose, 11 children's novels that won the first prize in the competitions organized ... -
TTK Ders Kitaplarındaki Kalıp Sözler: Kalıp Sözlerin Kullanımında İsviçre Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Teaching Turkish, which has a long history, increases its importance even more today and becomes more valuable as teaching Turkish to foreigners and teaching Turkish to Turkish children who live abroad. Education of Turkish ... -
Tek Dilli ve İki Dilli Olan Türk Çocuklarının Çalışma Belleği Performanslarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Working memory is a memory system in which information is stored, encoded and processed for a short time. Working memory consists of three components: phonological loop, visual-spatial sketchpad and central executive. In ... -
Fransa'daki Türk Çocukların Türkçe Atasözlerini Algılama Düzeyleri ve Atasözlerinin Öğretimine Yönelik Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine to what degree Turkish bilingual children in France (6th, 7th, 8th and 9th grades) perceive Turkish proverbs and to detect their potential difficulties to understand them. In this study, ... -
Hollanda'da Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi Dersi̇nde Teknolojinin Kullanımı
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)It is very important for Turkish children living in the Netherlands to identify with their mother tongue and be aware of cultural and historical values. In this context, public authorities in Turkey, the Ministry of Foreign ... -
Anlama Eğitiminde Konu Ana Fikir Özetleme Öğretiminin Program Ders Kitabı ve Öğretmen Görüşleri Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-08-04)The main purpose of this study is to determine the suitability of topic, main idea and summarizing activities to sub-process steps within the scope of listening/reading skills in Turkish textbooks. In this context, the ... -
LGS Türkçe Sorularının Öğretim Programı, Ders Kitabı ve Bilişsel Alan Sınıflaması Açılarından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this study is to answer the Turkish questions of the High School Entrance Examination (LGS); The aim of this study is to examine the sample questions published in Turkish, 8th grade textbook activities ...