Yayın tarihi için Özel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 28, listelenen: 1-20
-
Özel Yetenekli Olarak Tanılanmış ve Tanılanmamış Ergenlerin Kişilik Özellikleri ve Kültürel Yönelimlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to compare the personality traits and cultural orientations of the adolescents (high school students), who were identified and non-identified as gifted, living in Turkey, in terms of demographical ... -
Öz Düzenleyici Strateji Gelişimi Modelinin Özel Yetenekli Öğrencilerin Yazma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to examine the effect of the Self-Regulatory Strategy Development Model on the improvement of story writing skills of students diagnosed as gifted and attending the third and fourth grades of primary ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Davranış Problemlerinin ve Öğretmenlerin Bu Davranışlarla Baş Etme Yöntemlerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06)Gifted students often exhibit certain behavioral problems that affect the educational process. In this study, it is aimed to determine the behavioral problems of gifted students who attended Science and Art Centers and the ... -
Bilsem Proje Sürecinin İşbirlikli Problem Çözme Açısından Değerlendirilmesi: Bir Acemi - Deneyimli Karşılaştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-07-24)Collaborative problem-solving skills (CPSS) mean the capacity of two or more collaborators (human or computer) for effectively engaging in a process to solve a problem by sharing their understanding and efforts. In terms ... -
4-5 Yaş Grubu Özel Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması Üzerine Bir Model Geliştirilmesi: Türkiye Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to develop an identification model based on a theoretical framework and performance to identify talented children in 4-5 years old who take education in preschools. The validity of it was ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilere Yönelik Farklılaştırılmış Matematik Öğretiminin Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study, aimed to examine the effect of differentiated mathematic instruction, which is often used with gifted students. Differentiated instruction is modification of the content, process and product considering the ... -
Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Sosyal Becerilerin Öğretimine İlişkin Araştırmaların Betimsel Ve Meta Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Individuals diagnosed with high-functioning autism spectrum disorder (ASD) are those who have IQ within the normal or upper range of intellectual functioning, have no impairments in language and communication skills, have ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Tanılama Sonrası Sağlanan Üst Düzey Etkinliklere Aday Gösterilmesine İlişkin İki Stratejinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to investigate second nomination strategies used by teachers who nominate gifted 3rd and 4th grade students enrolled in Science and Art Centers (SACs) for various high-level activities (projects, competitions, ... -
İki Kere Farklılık Potansiyeli Tarama Listesinin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to develop a measurement tool to screen individuals who are likely to be twice exceptional. The study employed an exploratory sequential mixed method design. The qualitative research study ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Oyun Becerileri: Tek Denekli Araştırmalarda Meta Analiz
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-18)The purpose of this study is to examine the play intervention studies implemented with single-subject research designs with children with autism spectrum disorder (ASD) based on their qualitative criteria and effect sizes. ... -
Üstün Zekalı Öğrenciler İçin “Bir Mentor Çiz Testi” nin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to develop a measurement tool to determine the preferences of students regarding the mentor, who is one of the educational strategies frequently used in the education of gifted students. Within the scope ... -
Otizmli ve Tipik Gelişim Gösteren Çocukların Oyun ve Dil Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to comparatively examine the play and language skills of children with autism and typical development (TD) between groups and to examine the relationships between these two skills within the ... -
Otizmli ve Tipik Gelişim Gösteren Çocukların Şematik Bellek Performanslarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the schematic memory performances of children with autism and typical development (TD) were compared and examined. In order to examine the schematic memory performances of the participating children in the ... -
Tipik Gelişen ve Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Taklit Değerlendirme Aracının Güvenirlik Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the reliability level of the Imitation Evaluation Tool, which was developed to evaluate imitation, which is accepted as one of the areas of delayed development in children with autism spectrum disorder (ASD), ... -
Üstün Öğrenciler İçin Hazırlanan Çalışma Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the effect of the study activities prepared for gifted students on their creative thinking skills. In the study, one of the quantitative research methods, quasi-experimental design ... -
Üstün Zekâlılar ve Yeteneklilere Eğitim Veren Öğretmenlerin Öğretimde Rol Değiştirmeye İlişkin Yeterliliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to investigate the effective role changing competencies of teachers working in BİLSEM, which provides education to gifted students. The study is a two-stage research, the first is descriptive ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fen Bilimlerine Özgü Yeteneklerinin Değerlendirilmesi: Bir Test Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-13)Various measurement instruments (intelligence tests, general ability tests, academic tests and scales) have been developed in order to identify gifted individuals in our country and in the world. Although these instruments ... -
Üstün Zekâlı Kızlara Yönelik Hazırlanan Genel ve Akademik Benlik Algısı Geliştirme Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-05)The self is a dynamic concept that is shaped as a result of interactions with the environment from the first years of the individual's life. Autobiographical interpretations developed for this concept constitute the ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiğiotizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-16)In this study, it was aimed to examine the effectiveness of behavioral skills training supported by video visual scene displays on the teaching of online sexual abuse coping skills to individuals with autism spectrum ... -
Yetişkinlik Dönemindeki Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Bağımsız Yaşama Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aimed to understand how to support adults with autism spectrum disorder (ASD) in living independently. Interviews were conducted with 25 participants, including mothers, teachers, administrators, academics, ...