Bölüm "Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri" Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 97, listelenen: 1-20
-
Akran Dönütü İle Desteklenmiş Argüman Haritalarının Öğrencilerin Argümantasyon Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to explore the effect of argument maps scaffolded with peer feedback on learners’ argumentation skills. The participants consisted of 43 (21 female, 22 male) students studying at the Department ... -
Akran Mentörlüğü Temelli Mesleki Beceri Eğitiminde Tartışma Destekli Video Dönütlerin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the impact of video feedback application in vocational skill training on workshop students’ skill acquisition level, feedback correction level, motivation, attitude towards learning, and ... -
Algoritma Öğreniminde Gruplar Arası İşbirliğini Destekleyen Çevrimiçi Bir Ortamın Tasarlanması Ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)According to Social Constructivist Learning Theory, social interaction is at the center of learning. For this reason, it is recommended to include intergroup interaction in the collaborative learning process. In this thesis ... -
Algoritma Öğretiminde Çözümlü Örnek Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Bilişsel Yüke Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the study is to examine the effects of two instructional strategies (traditional and faded worked example) in teaching algorithm on university students' achievement and cognitive load. In this study, randomized ... -
Anımsatma İstemlerinin Öğrencilerin Çevrimiçi Akademik Yardım Arama Davranışlarına Etkisinin Öğrenme Analitikleri İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The effective use of self regulation strategies has been considered very important in online learning environments and it is known that learners need to be supported in this context. Academic Help Seeking (AHS), as one ... -
Artırılmış Gerçeklik Destekli Vaka Temelli Öğrenmede Türetimci Öğrenmenin Başarı, Kalıcılık, Öz-düzenleme ve Öz-yeterliğe Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to investigate the effect of students' use of self-explanation or focused self-explanation strategies as generative learning on achievement, retention, self-regulation, and self-efficacy in ... -
Asayiş Hizmetlerine Yönelik Bir Teknoloji Kabul Modeli Önerisi ve Duruma Dayalı Eğitimlerin Teknoloji Kabulüne Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-03)This study examines the effect of case-based training on technology acceptance and factors affecting the technology use behavior of personnel who work in public order services. Based on this aim, a technology acceptance ... -
Başa Takılan Görüntüleyiciler İçin Geliştirilmiş Sanal Gerçeklik Ortamlarının Öğrenme ve Buradalık Algısı Üzerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11)This study examines the potential of virtual reality applications developed for head-mounted displays as effective course support materials. Designed case, a type of formative research, was utilized. The study included two ... -
Bilgi Güvenliğine Yönelik Çevrimiçi Eğitimin Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Ortamlarda Bilgi Güvenliğine İlişkin Öğrenmelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-09)The purpose of this research is examining the effects of the trainings developed for "Information Security in Virtual Environments" given in an online environment, on the learning of secondary school students about information ... -
Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Veri Görselleştirmenin Tasarlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Computational thinking is increasingly recognized as an important skill that people should acquire in the 21st century, and secondary education is a critical level for introducing the concept of computational thinking to ... -
Bilgisayar Programlama Öğretiminde Eğitsel Robot Kullanımı için Tasarım, Geliştirme ve Uygulama İlkeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-15)In this study, it is aimed to reveal the design, development and implementation principles for the integration of robots into learning environments by determining the dynamics related to the use of educational robots in ... -
Bilimsel İletişim Öğretim Programının Geliştirilmesi ve Altıncı Sınıf Öğretim Programı ile Kaynaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within this study, scientific communication skills have been defined and a curriculum has been developed to teach these skills to sixth grade students. This study based on design based curriculum development model has been ... -
Bilişim Teknolojisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Sayısal Ayak İzi Kavramlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-03-04)The purpose of this study is to examine the conceptions of information technology teachers and preservice teachers on digital footprint. The digital footprint is a natural consequence of existence in online environments ... -
Blok Tabanlı Görsel Ve Metin Tabanlı Programlama Öğretimlerinin Erişi, Mantıksal Düşünme Ve Motivasyona Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aims to identify the effects of block-based visual and text-based programminginstructions on the students' achievement, logical thinking and their motivation for programming. The study group of the research ... -
Çalışma Belleği Kapasitesi ve Duygusal Tasarımın Çokluortam Öğrenme Materyaline Bağlanma Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this research is to examine the effect of working memory capacity (WMC) and MLM types with ED on engagement to MLM and learning. The research is planned as two sub-studies. In the first study, MLMs with ... -
Çevrimiçi Çoklu Öğrenme Ortamlarında Öğrenmeyi Etkileyen Bazı Bilişsel Özellikler ve Akademik Başarıyla İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research to examine some of the cognitive characteristics that affect students' learning and their relationship with academic success in online learning environments. In this study, these cognitive ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Çerçeveleme Dürtme Stratejilerinin Kullanılmasının Üniversite Öğrencilerinin Başarı ve Motivasyonuna Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-02)The aim of this study is to examine the effect of using framing nudge strategies in the online learning environment on the success and motivation of university students. The study was conducted with 54 undergraduate students, ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Öğrencilerin Başarımla İlgili Duyguları, Duygu Düzenleme Stratejileri ve Bağlılıklarının Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Learning process includes cognitive, social and emotional dimensions. However, the literature is focused on one dimension and on relationship between cognitive processes and academic achievement. Emotional dimension remains ... -
Çevrimiçi Öğretimsel Tartışmalara Katılım Stillerine Göre Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Motivasyon ve Akademik Başarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-09-17)In this study, the changes in students' academic achievement and online learning motivations according to their participation for online instructional discussions in a learning environment supported by online discussions, ... -
Çevrimiçi Öz-Düzenlemeli Öğrenme Süreci ve Üstbilişsel Yargı Eğitiminin Performans ve Üstbilişsel Yargılara Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07-26)Metacognition is being aware of and controlling one's own learning processes and knowledge. Metacognitive judgment is a tool that enables individuals to make evaluations by monitoring and reflecting their cognitive activities ...