Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 306-325 of 654
-
Nedelsky, Sınır Grup ve Karşıt Gruplar Standart Belirleme Yöntemlerinin Norma Dayalı Değerlendirmelerle Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09-09)In this research, the relationship between cut-off scores obtained from Nedelsky, borderline group, contrasting group and norm referenced assessment; T score was examined. Also, it was examined the percentage of students ... -
NESNE İLİŞKİLERİ İLE BAŞ ETME TUTUMLARININ İLİŞKİSİNDE UMUT VE BİLİŞSEL ESNEKLİĞİN ROLÜ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to investigate the mediating role of dispositional hope and cognitive flexibility in the relationship between university students' object relations and reality testing processes and their coping attitudes. ... -
Norm ve Ölçüt Dayanaklı Değerlendirmelerin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Çalışma
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This correlational research model investigates that whether the decisions based on norm and criterion referenced assessment change by the type of assessment.In the first phase of data collection, the multiple choice ... -
Oecd Ülkeleri İle Türkiye'nin Eğitim Harcamalarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to analyze the relationship between Turkey and the selected OECD countries related to educational expenditures and academic success. The content of this study consists of the selected 5 countries ... -
Oecd Ülkeleri İle Türkiye'nin Yükseköğretim Finansman Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Türkiye İçin Bir Finansman Modeli Önerisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study; it is aimed to analyze the higher education financial systems in OECD countries and compare them with the current system in Turkey, then to improve an applicable financial model for Turkish higher education ... -
Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Öğrenme Ürünlerine Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008)The purpose of this study is to determine effects of Coop-Dis-Q And POSSE readingcomprehension strategies on 5. grade students reading comprehension levels, attitudesto Turkish lesson, self-efficacy beliefs of reading ... -
Okul Etkililiğinin Pygmalion Etkisi Bağlamında Değerlendirilmesi: Pozitif Psikolojik Sermayenin Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to examine the relationship between the opinions of teachers working in primary, secondary and high schools in the central district of Iğdır province on school effectiveness, positive psychological ... -
Okul Farkındalığının Öğretmen ve Okul Düzeyinde İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-01)This study, inspired by the conceptual framework adapted into school settings by Hoy, investigated teacher and school level factors predicting school mindfulness, and employed an explanatory sequential mixed-methods design. ... -
Okul Kültürü Üzerine Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Nitel Bir Analizi: Bakü Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this research, opinions of teachers and administrators regarding school culture were examined. The research was designed with the phenomenology design of qualitative research method. The data were collected from 20 ... -
Okul Motivasyonu Ölçeğinin Cinsiyete ve Sınıf Düzeyine Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to examine the measurement invariance of the school motivation scale (Kan, Özhan and Kaynak, 2017) in terms of gender and grade level variables and to obtain evidence for the construct validity ... -
Okul Müdürlerinin Dönüşümcü Liderlik Özelliklerinin Öğretmenlerin Öznel İyi Oluşları ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study was to determine the relationship between transformational leadership behaviors of school principals and teachers' subjective well-being. Quantitative correlational study was used for the study ... -
Okul Müdürlerinin Liderliği İle Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişliklerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Ankara Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07)The aim of this study is to examine the leadership of secondary school principals in Ankara and the burnout of secondary education teachers in terms of some variables.The study was carried out with 354 teachers working in ... -
Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Psikolojik Sermayeleri ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of study is to determine principals’ leadership behaviours impact on teachers’ psychological capital in public primary and secondary schools. Research population carried out in accordance with quantitative ... -
Okul Müdürlerinin Toksik Liderlik Davranış Düzeyleri ile Öğretmenlerin Örgütsel Mutlulukları Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the relationship between school principals’ toxic leadership behavior levels and teachers’ organizational happiness levels according to the perceptions of teachers who work in primary ... -
OKUL MÜDÜRLERİNİN ÖĞRETİMSEL LİDERLİK DAVRANIŞLARI, OKULLARIN AKADEMİK İYİMSERLİĞİ VE ÖĞRENCİ BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is examine the relationship between school principals' instructional leadership behaviors, academic optimism and students' academic achievement in Anatolian high schools. In the study, to determine ... -
Okul Müdürü Olma İstekliliği, Algılanan Kurumsal Destek, Kişilik Ve Okula Liderlik Etme Motivasyonu Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to examine the relationships between teachers' willingness to become school principals, perceived institutional support, personality and motivation to lead the school. The sample of the ... -
Okul Müdürünün İnovasyon Yeterlikleri ile Öğretmenlerin Küresel Yetkinlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Aim of research is to examine relationship between innovation competencies of school principal and global competencies of teachers based on their opinions Study also examines innovation competence of school principal ... -
Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Bir Olgubilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to examine perceptions of the teachers, parents, school administrators and out-of-school learning environment authorities towards out-of-school learning environments in early childhood education. ... -
Okul Öncesi İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimi: İhtiyaçlar ve Program Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the in-service training needs of English teachers working at preschools and to develop an in-service training program for them. The views of English teachers, preschool teachers and ... -
Okul Terki Riskinde Öğrenci Özellikleri ve Akademik Dayanıklılık: Okul Tükenmişliği ve Yabancılaşmanın Aracı Rolleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study explored the effect of academic resilience on the risk of dropout through school burnout and alienation among high school students. We implemented a multiple serial mediation model. The study also investigated ...