Dosya Biçimi"Yok" Özel Eğitim Bölümü için listeleme
Toplam kayıt 26, listelenen: 1-20
-
4-5 Yaş Grubu Özel Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması Üzerine Bir Model Geliştirilmesi: Türkiye Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to develop an identification model based on a theoretical framework and performance to identify talented children in 4-5 years old who take education in preschools. The validity of it was ... -
Bilsem Proje Sürecinin İşbirlikli Problem Çözme Açısından Değerlendirilmesi: Bir Acemi - Deneyimli Karşılaştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-07-24)Collaborative problem-solving skills (CPSS) mean the capacity of two or more collaborators (human or computer) for effectively engaging in a process to solve a problem by sharing their understanding and efforts. In terms ... -
İki Kere Farklılığı Belirlemeye Yönelik Web Tabanlı Bilişsel Değerlendirme Bataryasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to develop a Web-Based Cognitive Assessment Battery (WECAB) tailored to the cognitive characteristics of twice-exceptional students and evaluate the effectiveness of machine learning algorithms in identifying ... -
İki Kere Farklılık Potansiyeli Tarama Listesinin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to develop a measurement tool to screen individuals who are likely to be twice exceptional. The study employed an exploratory sequential mixed method design. The qualitative research study ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiğiotizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-16)In this study, it was aimed to examine the effectiveness of behavioral skills training supported by video visual scene displays on the teaching of online sexual abuse coping skills to individuals with autism spectrum ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerle Çalışan Özel Eğitim Öğretmenlerinin Şefkat Yorgunluğu Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine the experiences of special education teachers working with individuals diagnosed with ASD regarding compassion fatigue in their professional lives. The study was designed using a phenomenological ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Güvenlik Becerilerinin Öğretiminde Uygun Olan ve Olmayan Davranış Örnekleriyle Öğretimin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-05-31)The present study aimed to investigate the effectiveness cool versus not cool on the acquisition of the skills associated with safe handling of chemicals, maintenance, and generalization of these skills by the preschool ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretiminde Uygun Olan Ve Olmayan Davranış Örnekleriyle Öğretimin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Cool versus not cool procedure is one of the effective procedures to teach social skills to children with autism spectrum disorder (ASD). The purpose of this study was to investigate the effects of cool versus not cool ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Oyun Becerileri: Tek Denekli Araştırmalarda Meta Analiz
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-18)The purpose of this study is to examine the play intervention studies implemented with single-subject research designs with children with autism spectrum disorder (ASD) based on their qualitative criteria and effect sizes. ... -
Otizmli ve Tipik Gelişim Gösteren Çocukların Oyun ve Dil Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to comparatively examine the play and language skills of children with autism and typical development (TD) between groups and to examine the relationships between these two skills within the ... -
Otizmli ve Tipik Gelişim Gösteren Çocukların Şematik Bellek Performanslarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the schematic memory performances of children with autism and typical development (TD) were compared and examined. In order to examine the schematic memory performances of the participating children in the ... -
Otı̇zmlı̇ ve Tı̇pı̇k Gelı̇şı̇m Gösteren Çocuklarda Jest Kullanımının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to compare the gestures exhibited by children with autism and typically developing children (TDD) during narrative tasks. Fifteen children with autism and fifteen TD children aged 4-9 years participated ... -
Öz Düzenleyici Strateji Gelişimi Modelinin Özel Yetenekli Öğrencilerin Yazma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to examine the effect of the Self-Regulatory Strategy Development Model on the improvement of story writing skills of students diagnosed as gifted and attending the third and fourth grades of primary ... -
Özel Yetenekli Olarak Tanılanmış ve Tanılanmamış Ergenlerin Kişilik Özellikleri ve Kültürel Yönelimlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to compare the personality traits and cultural orientations of the adolescents (high school students), who were identified and non-identified as gifted, living in Turkey, in terms of demographical ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Davranış Problemlerinin ve Öğretmenlerin Bu Davranışlarla Baş Etme Yöntemlerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06)Gifted students often exhibit certain behavioral problems that affect the educational process. In this study, it is aimed to determine the behavioral problems of gifted students who attended Science and Art Centers and the ... -
Türkiye’de Özel Yeteneklilerle Yapılan Araştırmalarda Yaratıcılık
(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018-12-23)Özel yeteneklilerin yaratıcılık becerileri üzerine birçok araştırma yapılmasının sebebi, yaratıcılığın bu bireylerin temel özelliklerinden biri olarak anılmasından kaynaklanmaktadır. Bu nitel doküman analizi çalışmasının ... -
Üstün Öğrenciler İçin Hazırlanan Çalışma Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the effect of the study activities prepared for gifted students on their creative thinking skills. In the study, one of the quantitative research methods, quasi-experimental design ... -
Üstün Zekalı Öğrenciler İçin “Bir Mentor Çiz Testi” nin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to develop a measurement tool to determine the preferences of students regarding the mentor, who is one of the educational strategies frequently used in the education of gifted students. Within the scope ... -
Üstün Zekalı Öğrencilerin Görsel ve İşitsel Dikkatlerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-05)The literature review indicates that attention tests used in Turkey are adaptations from foreign sources to Turkish, are aimed at the general population, and focus only on one or two types of attention. The need for an ... -
Üstün Zekâlı Kızlara Yönelik Hazırlanan Genel ve Akademik Benlik Algısı Geliştirme Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-05)The self is a dynamic concept that is shaped as a result of interactions with the environment from the first years of the individual's life. Autobiographical interpretations developed for this concept constitute the ...