Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 1-20 of 662
-
10. Sınıf Felsefe Dersinde Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to determine the effect of the enriched curriculum on the subject of Philosophy of Knowledge in the 10th grade Philosophy Course on the cognitive skills of the students. The research was ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, curricula of Turkish language and literature applied between 1923-2018 were analyzed. In the research, one of the qualitative research methods document analysis design was used. The primary data source of ... -
2006-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Politikalarına İlişkin Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to present the current situation of teacher training policies in Turkey between 2006-2018 with the historical perspective to analyze and evaluate the teacher training system by examining the ... -
2015 Pisa İş Birlikli Problem Çözme Becerilerinin Ülkelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi: Türkiye, Norveç, Singapur
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of the research is; examine PISA 2015 Cooperative Problem Solving to intercultural measurement invariance of cooperative problem solving model created by Xandar sub-test. within this scope the research was conducted ... -
2016 Lisans Yerleştirme Sınavı İngilizce Testinin Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to determine whether items of English test of Undergraduate Placement Exam (UPE) in 2016 include differential item functioning (DIF) and differential bundle functioning (DBF) in terms of gender ... -
2018 Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the problems of the problems confronted in English language teaching at secondary school instituons in Çankırı. The students and English teachers from secondary schools that have ... -
5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Düzeyi ve Tutuma Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, it was aimed to determine the effect of learning experiences of 4th grade students in Science and Technology Course, designed according to 5e Learning Model, on students’ science process skills, levels of ... -
6. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Dinlediğini-Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-25)The purpose of this study is to investigate the attainment level of 6th grade students to the objectives in the national English curriculum in terms of listening-reading comprehension and writing skills. The research, ... -
8. Sınıf Öğrencilerinin Uluslararası Temel Müzik Yeterliklerine Ulaşma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03)The aim of this research was to determine the level of 8th-grade students' attainment of essential international music competencies. The survey model was used in this research. The population of the research consisted of ... -
9. Sınıf İngilizce Dersi Öğretme-Öğrenme Süreçlerinin Zenginleştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to investigate the effectiveness of teaching-learning processes designed to meet the objectives of the 9th grade English curriculum. In this study, conducted through action research, also known as teacher ... -
A Study Of Faculty Members' And Instructors' Awareness, Routınes and Use Of Web 2.0 Tools In Foreıgn Language Teachıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-06)The use of Web 2.0 tools in many walks of life has recently become ubiquitous owing to the fact that they offer a great many opportunities to the individuals to communicate, interact and collaborate with each. Though Web ... -
Abide 2016 Türkçe ve Fen Bilimleri Alt-Testlerinin Öğretmen Özelliklerine Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In 2016, the Ministry of National Education conducted a study on ABİDE (Academic Skills Monitoring and Evaluation) to test the knowledge and skills of 8th grade students. It is aimed to establish a monitoring and evaluation ... -
Açık Öğretim Lisesi Sınavlarının Farklı Engel Gruplarına Göre Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-29)In the Turkish education system, with formal education at high school level, there are also open high schools. It is known that some of the disabled students prefer these high schools. In this study, it is aimed to investigate ... -
Açık Uçlu Maddelerde Otomatik Puanlamanın Güvenirliği ve Test Eşitleme Hatalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)It might be difficult, time-consuming and costly to score constructed response items in tests. However, improvements in computer technology have enabled the automated scoring of constructed response items. Yet, the application ... -
Açıklayıcı Madde Tepki Modellerinin Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Testlerde Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-02)The item bank development stage in computer adaptive testing is extremely challenging. It is assumed that the item difficulties are constant among different sub-groups, different positions and various test forms. The items ... -
Açımlayıcı Faktör Analizinde Faktör Sayısı Belirleme Yöntemlerinin Çeşitli Koşullar Altında Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to compare the factor retention methods (MAP, MAP4, Hull, EGATMFG and Factor Forest) in terms of convergence rate, percent correct and relative bias value. In this Monte Carlo simulation study, ... -
Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to compare factor extraction methods used inexploratory factor analysis according to sample size and the communality levelconditions.In this simulation study, data were generated with respect ... -
Afganistan Eğitim Sisteminde Nitelik Sorununun Tarihsel, Siyasal, Ekonomik ve Sosyal Temelleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-08-11)In this study, the quality issues which are the most important problems of Afghanistan education system, have been evaluated from historical, political, economic and social perspectives. Historical periods of Afghanistan ... -
Ailelerin Eğitim Süreçlerine Katılımları Üzerine Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the areas and frequencies of family involvement in school and home education processes and to make sense of the relationships between the scores obtained from these parts and demographic ...