Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü listeleme
Toplam kayıt 821, listelenen: 482-501
-
Öğretmen Liderliğine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aimed to reveal the views of administrators and teachers about teacher leadership. This research was designed in descriptive phenomenological design under the qualitative research method. 16 participants that ... -
Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aimed at investigating the relationship between teachers’ occupational burnout, and their psychological flexibility, meaning in life and work engagement. Part of this correlational study, the Teacher ... -
Öğretmen Performansı, Örgütsel Sadakat ve Karizmatik Liderlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims at investigating the multilateral relations among charismatic leadership, organizational loyalty and teacher performance according to the perceptions of teachers at state schools in Ankara. The researcher ... -
Öğretmen ve Yöneticilerin Cam Tavan Algıları ile Örgüt Kültürü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the glass ceiling perceptions of female teachers and education administrators working in preschool, primary and secondary public schools affiliated to the Ministry of National Education (MoNE) ... -
Öğretmen Yetiştirme ve Atanmasına İlişkin Azerbaycan ve Türkiye Yasal Düzenlemelerinin Karşılaştırılması ve Azerbaycan İçin Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)One of the most important regulations for the development of education systems is the regulations regarding teacher training and appointment. The aim of this research is to examine the regulations on teacher training ... -
Öğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Teachers play an important role in shaping the future. It is seen that many teachers in Turkey work in different cultural contexts. It has been thought that the differences they have in their cultural intelligence ... -
Öğretmenlere Göre Okul Müdürlerinin Teknolojik Liderlik Davranışları Ve Bilgi Yönetimini Gerçekleştirme Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-12-04)This research aims to examine technological leadership behaviors exhibited by in teachers’ use of technology and school’s knowledge management according to secondary school teachers’ views on the basis of some variables. ... -
Öğretmenlerin Aktivist ve Teknisyen Mesleki Kimliklerinin Psikolojik İyi Oluşları İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to explore which professional identity teachers adopt and the relationship between the teacher professional identity adopted and pshycological well being in terms of ‘activist’ and ‘technician’ ... -
Öğretmenlerin Bilişsel Esneklik ve Dijital Okuryazarlıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aiming to examine teachers’ cognitive flexibility and digital literacy scores, was carried out as a survey research of quantitative methods. Study group of the research consisted of teachers working in pre-schools, ... -
Öğretmenlerin İş Yükü ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-14)Education is the most important system that enables the development and progress of the society and builds the future of the country. The indispensable part of the education system and the person with the most important ... -
Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Atılganlıkları Arasındaki İlişkide Pozitif Psikolojik Sermayelerinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, it was aimed to know the assertiveness behavior, positive psychological capital levels and personality characteristics of teachers in public secondary schools in Tokat city center and its districts and to ... -
Öğretmenlerin Mesleki Kabul Alanlarının Öncülleri ve Sonuçları: Kültürlerarası Bir Karşılaştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The focus of this comparative case study is to examine the antecedents and consequences of teachers’ zone of acceptance regarding the authority of school principals within the framework of cultural dimensions of individualism, ... -
Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmesi İle Bazı Bireysel ve Örgütsel Değişkenler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to investigate the relationships between teacher professional learning and some personal and organizational variables. The sample of this quantitative and relational study consisted of 810 ... -
Öğretmenlerin Mesleklerine Adanmışlık Düzeyleri İle Değerler Eğitimi Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The aim of this study was to analyze the relationship between the level of teachers commitment to teaching and the level of their practice in values education at primary schools in Kırıkkale. The relational screening ... -
Öğretmenlerin Öğretim Programı Okuryazarlık Düzeylerine Yönelik Algılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-28)The aim of this study was to reveal the dimensions of curriculum literacy and to determine the perception of teachers' curriculum literacy levels. This research design was exploratory sequential mixed methods design and ... -
Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Measurement and assessment is an essential part of the educational process in assessing student’s performance. It is important not only to measure student performance, but also to evaluate the functioning of the education ... -
Öğretmenlerin Örgüt İklimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02)The aim of the study is to examine the opinions of secondary school teachers working in Ankara Mamak about organizational climate. This study was conducted with the volunteer teachers who were selected from a school in ... -
Öğretmenlerin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları, Örgütsel İmaj Algıları ve Öğrenci Başarıları Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study aims to reveal the relationship between teacher and administratorperceptions of teachers serving at state secondary schools located in central districtsof Ankara with regard to their organizational citizenship ... -
Öğretmenlerin Özerklik Algısının Ortaöğretim Öğrencilerinin Dönem Sonu Başarı Puanını Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to investigate the predictive power of teachers’ autonomy perception on secondary education 11th grade students’ end-of-semester success point and on its differentiation in terms of school type and field ...