Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 473-492
-
Psikolojik Danışman Adaylarının, Yüz İfadelerindeki Duyguları Tanıma Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-06)Emotions have an important role in human life, and their focusing on the face, where emotions first appeared in human body, mediates understanding to emotions. The purpose of this study is to examine the ability of the ... -
Psikolojik Danışman Öz Yetkinlik Ölçeğinin Hazırlanması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Developing of the Counselor Self-Efficacy Scale, Master Dissertation, Ankara, 2013The purpose of the study was to develop the Counselor Self-Efficacy Scale (PDÖYÖ) and to explore its validity and reliability. This study ... -
Psikolojik Danışmanların Alet Çantasını Geliştirmek: Sözsüz Davranış Eğitimi Programı (Södep)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Reading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a training program for nonverbal behavior ... -
Psikolojik Danışmayı Erken Bırakmanın Danışanlar ve Psikolojik Danışman Adayları Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the reasons for early withdrawal of the sessions in the counseling services carried out by the undergraduate students of Psychological Counseling and Guidance in the spring term of ... -
PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN ALET ÇANTASINI GELİŞTİRMEK: SÖZSÜZ DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMI (SÖDEP)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Reading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a training program for nonverbal behavior ... -
Puanlayıcı Deneyimlerine Göre Puanlayıcılar Arası Güvenirliklerin Farklı Yöntemlerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-08)The aim of this study was to compare the reliability values obtained from the scoring of open-ended items measuring writing skills by teachers with and without experience in the scoring process with the use of analytical ... -
Pıaac 2015 Türkiye Performansının Yapay Sinir Ağı ve Regresyon Analizi Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the data of the “Program for the International Assessment of Adult Competencies - (PIAAC)” carried out by the OECD to evaluate adult skills were examined by regression analysis (LR) and artificial neural ... -
Pısa 2006 Fen Başarı Testinin Madde Yanlılığının Kültür ve Dil Açısından İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In comparability investigations, the presence of differential item functioning (DIF) is considered to be an indication of possible bias. In this study, differential item functioning (DIF) analyses of Science items of PISA ... -
Pısa 2009 Okuma Becerileri Açık Uçlu Sorularının Puanlanmasında Genellenebilirlik Kuramındaki Farklı Desenlerin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)n this study, different designs which were formed jointly and alternatively assesment of students by more than one rater in scoring of PISA 2009 reading open ended items were compared according to Generalizability Theory.886 ... -
Pısa 2009 Verilerine Göre Türkiye De Liselerin Okul Politika Ve Uygulamaları Ile Bunların Öğrenme Çıktıları Üzerine Etkileri
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, the question “According to the PISA 2009 data, what is the situation of the school policies and practices and also their effects on the learning outcomes (reading scores) at upper secondary schools in Turkey?” ... -
Pısa 2012 Matematik Öğrenme Modelinin Kültürlere ve Cinsiyete Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi: Türkiye-Çin(Şangay)-Endonezya Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to investigate measurement invariance of the model constructed by mathematics learning sub domain in PISA 2012 student survey between countries and gender Model invariance was examined between ... -
Pısa 2012'de Yer Alan Duyuşsal Özelliklerin Matematik Başarısını Sınıflama Doğruluğunun İncelenmesi: Şangay, İspanya Ve Peru Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine to what extent academic classification is supported by the mathematics literacy performance in PISA 2012 of students from China-Shanghai, Spain and Peru among the participating ... -
Pısa 2015 Uygulamasındaki Maddelerin Kültüre Göre Değişen Madde Fonksiyonu Acısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-05-30)The aim of this study is to research whether or not the attitude items towards sciences in PISA 2015 student questionnaire including differential item functioning (DIF) in terms of language and culture. Generalized Mantel ... -
Pısa 2018 Okuma Becerilerini Açıklayan Değişkenlerin Çok Düzeyli Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)Today, it is important to carry out studies on the Programme for International Student Assessment (PISA), which has a global impact. In this direction, it is aimed to determine the variables explaining the reading literacy ... -
Pısa Başarısını Tahmin Etmede Kullanılan Veri Madenciliği Yöntemlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-04)In this study, it was tried to determine the use of data mining and machine learning approach in the field of education and the level of reliability and validity of the results obtained based on these algorithms. In the ... -
Pısa-2018 Türkiye Verisinde Okuma Becerilerini Etkileyen Faktörlerin Çok Düzeyli Yapısal Eşitlik Modellemesiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The Programme for International Student Assessment (PISA) is an international survey funded by OECD. PISA surveys take place every three years and it is a research that has been carried out every three years since 2000 to ... -
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Öğrencilerinin Psikolojik Yardım Gereksinimleri ve Yardım Almada Karşılaştıkları Zorluklar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, firstly, the mental health status of GPC undergraduate students in basic areas was evaluated using individual assessment measurements regarding depression, anxiety, somatization, hostility and negative ... -
Resmi Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmen ve Yöneticilerin Okulda Hesap Verebilirliğe İlişkin Görüşleri (Altındağ İlçesi Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to put forward public secondary school administrators and teachers views on accountability in school according to the dimensions as designed students' academic achievement , "education and ... -
Resmi ve Özel İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Örgütsel Sessizliğe İlişkin Görüşleri (Kırıkkale İli Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The purpose of this study is to find out the organizational silence level of the teachers,the issues, on which are kept silent, the reasons for silence, the perceived results ofbecoming silent by employees and the organization ... -
Roman Öğrencilerin Okul Terki Riskleri ile Bireysel ve Ailevi Değişkenler Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This descriptive study intended to compare the school dropout risks of Roma and non-Roma students attending secondary school during the COVID-19 pandemic period according to a set of sociodemographic variables and in terms ...