Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 39-58
-
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulamalarında Maddeyi Yeniden Cevaplayabilmenin Ölçme Hatasına ve Yanlılığına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)While computerized adaptive testing (CAT) is a preferred form of test practice because of providing more accurate and reliable results with fewer items, it also has some limitations. At the beginning of these restrictions, ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Testlerde Madde Cevaplama Süresi Yetenek Düzeyi ve Madde Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-28)This research was conducted to examine the relationship between item response time, ability level and item parameters in Computerized Adaptive Test (CAT). For this purpose, real-time CAT was prepared with the 2017 autumn, ... -
Bilim Diplomasisinde Türkiye ve İngiltere’nin Politikaları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the developing and globalizing world, the importance of science in every field is increasing. Recently, due to globalizing problems, economic relations and trade, science is used to strengthen the relations between ... -
Bilişsel Tanı Ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramı Modellerinin Karşılıklı Uyumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-09-01)In this study , interchangeable use of cognitive diagnosis models (CDM) and multidimensional item response theory (MIRT) models, which have common features, were investigated . T his study ... -
Bilişsel Tanı ve Çok Boyutlu Madde Tepki Modellerinin Sınıflama Doğruluğu ve Parametrelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-02-03)This study investigated the classification accuracy of person parameters estimated by 3PL multidimensional item response theory (MIRT) and cognitive diagnostic models (CDMs) via simulation and real data analysis. To compare ... -
Birey Odaklı Grupla Psikolojik Danışmanın Gestalttemas Engelleri ve Fonksiyonel Olmayan Tutumları Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The objectives of this study are to investigate the effectiveness of individualfocusedgroup counseling, on the Gestalt contact disturbances and dysfunctionalattitudes of university students, and to establish unique integrative ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testi Kriterlerinin Sınıflama Doğruluğu Ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Computerized Adaptive Classification Testing (CACT) aims to classify the persons with the highest classification accuracy using the least number of items according to one or more predefined cut-points. The efficiency of ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testlerinde Sınıflama Doğruluğunun İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11-15)The aim of this study is to compare Sequential Probability Ratio Test (SPRT) and Confidence Interval (CI) classification criteria, Maximum Fisher Information method on the basis of estimated-ability (MFI-EB) and cut-point ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Farklı Sonlandırma Kurallarının Ölçme Kesinliği Ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The aim of this study is to measure the effect of different termination rules on measurement precision and test length. The research was implemented as a simulation study. Skill parametric values that take a value between ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Kullanılan Madde Seçme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The advantage of computer adaptive tests (CAT) is that the test takers encounter items matched to an examinees ability level selecting the most informative items based on test takers abilities is so critical in order to ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Madde Kullanım Sıklığı Kontrol Yöntemlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)It has been seen that some issues that could imperil the validity of the tests are arisen after the Computerized Adaptive Testing (CAT) administrations have been preferred recently. These issues such as skewness of the ... -
Bireyselleştirilmiş çok aşamalı testlerde çok kategorili madde oranının yetenek kestirimine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to examine the effect of polytomous item ratio on ability estimation in different conditions in multi-stage tests (MST) using mixed tests. The study is a simulation based research. In the PISA 2018 ... -
Bireyselleştirilmiş Çok Aşamalı Testlerin Test Birleştirme Yöntemlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-02-19)In this research, the performance of top-down and bottom-up test assembly methods were compared according to the sample size, panel design and module length of the Adaptive Multistage Tests (MST). MSTs formed according to ... -
Bitirilmemiş İşler ile Öfke, Suçluluk, Utanç ve Affetme Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Unfinished business is one of the fundamental concepts of Gestalt therapy. In this research, relationships among unfinished business, anger, guilt, shame, and forgiveness were analyzed. Unfinished Business Scale (UBS) was ... -
BOBUT Uygulamalarında Farklı Koşullardan Elde Edilen Ölçme Kesinliği Kestirim Değerlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study it is aimed to investigate the change in measurement precision estimation values that has been obtained from two different sizes of item pools in a CAT application under several item pool restrictions such ... -
Boşanma Sonrası Ergen Yaşantıları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Boşanma Sonrası Ergenlerin Yaşam Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The present study aims to determine the experiences of adolescents after divorce and to examine these experiences in terms of selected variables. The study group composed of 672 adolescent whose parents are officially ... -
Boşanmış Ebeveynlerin Boşanma Nedenleri ve Boşanma Kararlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to examine the reasons for divorce and the decision-making processes of divorced parents. For this purpose, qualitative research design has been used. The sample group of the study consisted ... -
Boylamsal Verilerde Çok Düzeyli Doğrusal Regresyon ve Kantil Regresyon Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Classical simple linear regression analysis assumes that the observations are independent and identical. This assumption is not met in situations such as hierarchical data. The fact that the principle of independence of ... -
Buz Pateninde Hakem Değerlendirmelerinin Genellenebilirlik Kuramı ve Rasch Modeli İle İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study is to compare Generalizability Theory and Many Facet Rasch Measurement Model based on estimated parameters from raters’ assessment scores that obtained from Ice Skating World Championships. More ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ...