Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 656, listelenen: 242-261
-
Kayıp Veri Yöntemlerinin Çoklu Puanlanan Çok Boyutlu MTK Modellerinde Parametrekestirimlerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it is aimed to examine the effects of missing data handling methods on item and ability parameters obtained from the Multidimensional Generalized Partial Credit Model (M-GPCM) and Multidimensional Graded ... -
Kayıp verinin test eşitlemeye etkisinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04-18)The purpose of this study is to compare equating error (RMSE) and equating bias (BIAS) values with regard to estimated item and ability parameters obtained as a result of equating scores of tests in different conditions ... -
Kayıp Veriyle Baş Etme Yöntemlerinin Madde Takımlarında Değişen Madde Fonksiyonu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06)The purpose of this study was to examine the effect of missing data handling methods on differential item functioning (DIF) with testlet data. The study was conducted on two different data sets consisting of six testlets ... -
Kayıp Veriyle Başa Çıkma Yöntemlerinin Değişen Madde Fonksiyonu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to investigate the impacts of zero imputation (ZI), multiple imputation (MI), expectation maximization (EM) on differential item functioning under different conditions. The impacts of these ... -
Kayıp Veriyle Başa Çıkma Yöntemlerinin Test Eşitlemeye Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study; It is aimed to examine the effects of missing data handing methods on the performance of test equating methods under different conditions. In the research; sample size (750, 1500), missing data rate (10%, ... -
Kâğıt-Kalem, Bilgisayar ve Tablet Ortamında Gerçekleştirilen Sınavlar İçin Ölçme Değişmezliğinin ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to examine the measurement invariance of the paper-pencil, computer based and tablet based exams across application environment, to investigate whether there is any difference in exam duration ... -
Kendini Engelleme ve Okul Terk Riski: Akademik Tersliklerin Üstesinden Gelme ve Olumsuz Yaşantıların Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to predict the indirect effect of self-handicapping behavior on dropout risk through negative academic experience and buoyancy. Other aims of the study included the adaptation of the Buoyancy Scale, ... -
Kernel Eşitleme Ve Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aimed to evaluate the performances of Item Response Theory (IRT) true-score equating (Haebara) and the Kernel post-stratification equipercentile, Kernel post-stratification linear, Kernel chained equipercentile ... -
Kişi Uyum İndekslerinin Testin Psikometrik Özelliklerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)If a person who takes the test answers the difficult item (s) correctly and incorrectly answers the easy item (s), this is unexpected. The degree of this unexpected situation can be determined by person-fit indexes. These ... -
Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi ve Üniversite Bölümlerinin Kişilik Kodlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to develop inventory (IPT-Inventory of Personality Types) based on Jung's Theory of Psychological Types and Briggs and Myers' contributions to this theory to be used in conducting career counseling ... -
Kişilik, Süreç ve Çevre Boyutları Açısından Yaratıcı Öğretim Uygulamalarının Sınıfa Yansıması: Öğretmen - Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine teachers’ and students’ opinions on applying creative thinking skill-based education in Math classes of 6th graders. Participants consist of 370 6th graders from secondary schools ... -
Klasik Test Kuramı ve Genellenebilirlik Kuramından Puanlayıcılar Arası Tutarlılığın Farklı Yöntemlere Göre Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, analytical and holistic rubrics, which evaluate the problem solving ability of seventh grade students,were used to be scored by five different mathematics teachers. The reliability analysis of obtained ... -
Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramına Göre Kestirilen Parametrelerle Sınırlandırılan Yapısal Eşitlik Modellerinin Uyum İndekslerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Even though confirmatory factor analysis and structural equation modeling consists of way analysis are frequently used by researchers, prior to analysis it is seen that examination of assumptions, appropriate parameter ... -
Kolektif Güven İş Birliği Ve Okul Etkililiği Arasındaki İlişkinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-13)This study seeks to determine the relationships between collective trust, collaboration, and school effectiveness in schools based on teachers' views as well as to examine the mediating role of school collaboration between ... -
Kolektif Öğretmen Yeterliği İle Etkili Okul Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the relationship between collective teacher efficacy of teachers working in public secondary schools and effective school. To that end, the study asked the opinions of 356 teachers working ... -
Kopya Şüphesinin Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to examine whether the number of incorrect to correct erasures, lz* person fit and KL distance index, which were used as cheating detection methods, differed according to the variables of gender, ... -
Kronik Hastalığı Olan Çocukların Okul Gereksinimleri: Fenomenolojik Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06-11)The purpose of this study is to examine the educational needs of school-age children with chronic diseases from the perspectives of students and school counselors. The study group of the research, which was conducted with ... -
Kronik Hastalığı Olan Çocukların Okul Gereksinimleri: Fenomenolojik Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06-11)The purpose of this study is to examine the educational needs of school-age children with chronic diseases from the perspectives of students and school counselors. The study group of the research, which was conducted with ... -
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Akademik İyimserliğine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study conducted to determine the level of academic optimism of teachers'. The research was carried out with the screening model which is one of the quantitative research methods. The research population consist of ... -
Kültürel Sermaye ile Okul İklimi İlişkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the research, the relationship between cultural capital and school climate was revealed according to the opinions of teachers working in public secondary schools in the central districts of Ankara. This research is a ...