Browsing Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Issue Date
Now showing items 1-20 of 157
-
Teknoloji Destekli 5e Modeli Uygulamasının Eşitlik ve Denklem Konusunda Akademik Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 22-08-26)This research aims to the effect of the technology-supported 5E model practice on equality and equations on the academic achievement of students. The study group consists of a total of 64 students, 31 girls, and 33 boys, ... -
5E Modeli Destekli Etkileşimli Defterin Öğrencilerin Karışımlar Konusundaki Başarısına, Motivasyon ve Tutuma Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the effect of the Interactive Notebook applications based on the 5E learning on the high school students in the understanding of "Mixtures", their academic achievement, motivation for ... -
Fen Grubu Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Kaygı Düzeyi Değerlendirme Ölçeği Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aims to develop a scale that evaluates the anxiety levels of science teachers towards out-of-school learning environments. Out-of-school learning includes learning in various environments outside of the classroom ... -
Tga (Tahmin Et-Gözle-Açıkla) Yöntemi Destekli Etkinliklerin Lise Öğrencilerinin Üst Biliş Farkındalıkları Üzerine Etkisinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to investigate the effect of “Predict-Observation-Explain” POE activities which is carried out with the help of the POE method worksheets on “States of Matter” in the 9th grade Chemistry course ... -
İlköğretim Programlarının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Açısından, Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Boyutunda İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The study will analyze 2018-2019 primary education programs in terms of climate change and sustainable environmental education and will try to reveal how well they meet UNDP 2030 sustainable development objectives. Document ... -
Lise Öğrencilerinin Kimyasal Denge Konusunda Grafik Kullanma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, the students' ability of drawing, reading and interpreting a graph was reviewed by developing a test of open-end questions including balance in the unit "Speed and Balance in the Reactions" in the 11th ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Temsil ve İlişkilendirme Becerilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Looking at the sub-competencies of mathematical modeling, which has been studied intensively in mathematics education in recent years, it has been seen that making making connections skills and representation skills have ... -
Klonlama İle İlgili Öğrenci Düşünceleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The knowledge and thoughts that students have before lesson play an important role in creating the course content. Cloning is one of the important topics in biology education in terms of genetic literacy. One of the main ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket Konusuna Yönelik Grafik Kullanma Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Abstract The aim of this study is to examine 11th-graders’ skills of reading and interpreting graphics about force and motion, and to determine problems, if there are any, concerning these skills. Conducted in the survey ... -
Matematik Terimlerinin Semantik Ve Sentaks Açıdan İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Language, a communication tool used by human beings is also of crucial importance for explaining and comprehending math. Math is a system and a metalanguage, which owns its unique terminological language yet is learned ... -
Matematiksel Becerilere İlişkin Birliktelik Kurallarının Çıkarılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The cumulative nature of mathematics is one of the most important aspects of mathematics teaching. The preliminary learning required in the teaching of a mathematics subject should be determined first, then the deficiencies ... -
7. Sınıf Öğrencilerinin Zekâ Oyunları Dersinde Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study was to investigate the number sense strategies of 7th grade students in the mind games course in which games specific to the number and operations learning area and prepared considering the number ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Pısa Fen Okuryazarlığı Yeterliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this research, it is aimed to investigate the pre-service science teachers’ scientific literacy competencies determined by the PISA (Programme for International Student Assessment) and the variations of these competencies ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Ölçmede Tahmin Performanslarının ve Tahmin Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to investigate middle school students’ performances (i.e., estimation accuracy) and strategies for measurement estimation in terms of some variables (gender, grade level, attitude towards ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde Üst Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Considering the reflections of the developments in science and technology upon education, there is a need for individuals who are productive and who can, construct information, think critically, produce alternatives in ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde Üst Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Considering the reflections of the developments in science and technology upon education, there is a need for individuals who are productive and who can, construct information, think critically, produce alternatives in ... -
Türkiye, Finlandiya ve Kanada’da Matematik Ders Kitaplarındaki Bazı Ortak Konuların Göstergebilimsel Analiz
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In recent years, the trend towards visuality and visual arguments in mathematics education and training has remarkably increased. Visual materials find a significant buyer in the teaching and learning of abstract concepts ... -
Tahmin Et-Gözle-Açıkla (Tga) Yöntemiyle Desteklenen Etkinliklerin Lise 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimyaya Yönelik Tutumları ve Başarıları Üzerine Etkisi
(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research is to process the learning of “Hydyrocarbons” subject which is involved in the unit of “Energy in Industry and Living Creatures” by the help of activities which is accordant to TGA method ... -
OYUN ÖGELERİ İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN, ÖĞRENCİLERİN BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09)The aim of this study is to investigate the effect of mathematics activities enrıchment with game element choose according to the students’ learner profiles on mathematics achievement, attitudes and motivation towards ... -
Oyun Ögeleri İle Zenginleştirilmiş Matematik Etkinliklerinin, Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Motivasyonları Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09)The aim of this study is to investigate the effect of mathematics activities enrıchment with game element choose according to the students’ learner profiles on mathematics achievement, attitudes and motivation towards ...