Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu
Güncel Gönderiler
-
Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Kapsamında Tesadüfi Öğrenmelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study was conducted to examine the incidental learning of 7th and 8th grade students in mathematics classes in middle school. The sample group of the study consisted of 7th and 8th grade students who were taught by ... -
FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE BİLİNCİ ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ: BİR META-ANALİZ VE META-SENTEZ ÇALIŞMASI
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to provide a comprehensive overview of the findings from research on environmental awareness in science education, to reveal the knowledge accumulated in this field, examine the impact of science ... -
FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE BİLİNCİ ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ: BİR META-ANALİZ VE META-SENTEZ ÇALIŞMASI
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to provide a comprehensive overview of the findings from research on environmental awareness in science education, to reveal the knowledge accumulated in this field, examine the impact of science ... -
Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Becerileri Özyeterliği ve 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)Creative drama is one of the modern teaching approaches and its use in lessons has increased today. The important role of teachers in transferring their knowledge and skills to students is known. Some of these knowledge ... -
ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİLERLE DESTEKLİ 5E MODELİNİN EŞİTLİK VE DENKLEM KONUSUNDA BAŞARI, TUTUM VE ÜSTBİLİŞSEL BECERİYE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-24)This research aimed to investigate the effects of the 5E model supported by metacognitive strategies on students' academic achievement, attitudes toward mathematics, and metacognitive skills in teaching equations and ... -
FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜVENLİ LABORATUVAR KULLANIMINI GERÇEKLEŞTİRME AMAÇLARININ BELİRLENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this study is to reveal the behavioral goals of physics, chemistry and biology preservice teachers for using the laboratory safely with the Theory of Planned Behavior. The sample of the study consisted of 449 ... -
Çevrim İçi Ortamlarda Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Teknoloji Destekli Matematiksel Modelleme Sürecinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted when online learning environments (OLEs) had become widespread as an alternative learning method. It aimed to examine middle school students’ mathematical modeling experiences in an OLE. A case ... -
TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME YAKLAŞIMININ YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-12)This study aims to examine the effects of Design Thinking Approach activities on students' creative thinking skills and academic achievement in the seventh grade of middle school science course. This study was conducted ... -
Seçmeli Zekâ Oyunları Dersini Veren Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Zekâ Oyunların İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This research aimed to gather the opinions of mathematics teachers in Konya who teach the elective Mind Games course in secondary schools. The study focused on understanding how mind games are used in mathematics lessons ... -
Matematik Öğretmeni Adaylarının Lineer Dönüşüme Yönelik Kavram İmajlarının Düşünme Biçimleri ve Temsil Dilleri Bağlamında Değişimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Farkındalıklarının Değişiminin İncelenmesi: Video Kulüp Uygulaması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01)The purpose of this study is to comprehensively examine the noticing skills of preservice middle school mathematics teachers regarding mathematics lessons, as well as the changes in these skills, through a video club program ... -
Türkiye ve Singapur Matematik Ders Kitaplarının İstatistik Konularında Çoklu Temsillere Göre Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Textbooks are the most basic material of the education and training process. In fact, international comparative studies have proven that there is a positive relationship between students' academic success and textbooks. ... -
Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Becerilerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Scientific literacy means obtaining individuals who can solve the problems encountered while accessing information and examine the accuracy of information. Acquiring this skill by prospective teachers makes it easier for ... -
Fen Öğretmen Adaylarının Bazı Değişkenler Açısından Gezegen ve Yıldız İle İlgili Başarı Düzeyleri ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Astronomy education, which gained importance abroad at the beginning of the 2000s, has relatively recently begun to attract attention in our country. Astronomy course was included in the science teaching undergraduate ... -
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Kavramsal Anlamalarına, Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effect of the Argumentation-Based Science Learning (ABSL) approach on science high school students' conceptual understanding levels and misconceptions of simple electrical circuits, ... -
Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to determine the technological pedagogical content knowledge competencies of science teachers. Mixed method was used in the study. Technological Pedagogical Content Knowledge Self-Assessment ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Kullanım Teknikleri Bilgisine Sahip Oluş Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The goal of this study is to investigate pre-service science teachers’ knowledge of laboratory techniques and their views on laboratory safety. The investigation follows a survey model and includes 209 pre-service teachers ... -
Herbaryumların Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bitkileri Tanıma Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-10-19)In this research, it is aimed to determine the effect of herbariums from out-of-school learning environments on the level of plant recognition of biology teacher candidates. Embedded design, one of the mixed method designs, ... -
9. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabının Matematik Okuryazarlığı Çerçevesine Göre Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to examine in detail of the 9th grade mathematics skill-based activity book prepared by the Ministry of National Education (MEB) according to the mathematical literacy assessment framework ... -
Öğretmen Adaylarının Doğal Afet Okuryazarlık Düzeylerinin Ve Afete Hazırlık Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to determine the natural disaster literacy levels and disaster preparedness of pre-service teachers and to examine this situation according to some variables. The study was conducted with ...