Başlık için İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 187, listelenen: 68-87
-
Görme Engelli Öğrencilerin Uzamsal Stratejilerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the spatial ability of 8th grade students with visual impairments in the context of spatial visualization and spatial orientation, which are considered as subcomponents of spatial ability. ... -
“Güvenli Çocuk” (Safe Child) Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-17)The aim is to investigate the effectiveness of Safe Child Program, which is adapted to protect children from abuse and similar dangerous situations, and to increase their confidence attended first grade and preschool ... -
Hikâyeleştirme Yönteminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısına, Problem Çözme ve Kurma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the effects of storytelling method on 6th grade students’ Mathematics achievement, problem solving and posing skills. The design of the study research model is structured as a ... -
İkinci Dil Eğitimi Alan ve Almayan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Dil ve Kavram Gelişimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)Language, the one basic stone of community is a tool that manage communication between people and both provide formation and transfer of culture. To manage communication language is used as a tool and while using this tool ... -
İlkokul 4. Sınıflarda Fen Bilimleri Dersinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-25)In the world and in our country, it is seen that the developments in science in recent years have increased the importance of science education. With the increased emphasis on science education, many countries' curricula ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Okuma Alışkanlığı Kazandırmak İçin Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Reading; It is an action that takes people to infinity of knowledge and develops skills such as creative thinking, speaking and writing. Free and scientific thinking power, which is one of the goals of national education, ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Kelime Tanıma Envanteri Tasarım Ve Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-12-13)The skill of word recognition is the first step for an individual who wants to practice reading. It is impossible to perform the act of reading without recognizing words, and it is important that individual and informal ... -
İlkokul Çocuklarıyla Felsefe Yapmak Üzerine Nitel Bir Çalışma: Dördüncü Sınıf Örneği
(2019)Bu araştırmanın amacı, çocuk edebiyatı eserlerini çocuklarla felsefe yapmak yoluyla inceleyerek, güncellenmiş Bloom taksonomisinin düzeylerine göre çeşitli örnekler sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda bu araştırma, çeşitli ... -
İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyularının Bağlam Temelli Ve Bağlam Temelli Olmayan Problem Durumlarında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to analyze the use of number sense and strategies of fourth grade primary school students as they solve context-based and noncontext-based problems. Survey design was employed. The quantitative ... -
İlkokul Düzeyindeki Çocuklar için Hazırlanmış Biyografiler Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the research is to demonstrate the possibilities of using national biographical works at the primary school level published in our country as an inclass and out-of-class reference material. Through the document ... -
İlkokul Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrenci Başlatımları Ve Öğrenme Fırsatları: Bir Konuşma Çözümlemesi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-02)Using conversation analysis as research methodology, this study examines social studies courses in a primary school and describes learner initiatives and learning opportunities that occur in and through classroom ... -
İlkokullarda Türkçe Dersinde Kullanılan Metinlerin Çoklu Zeka Kuramı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study examines the activities in the Turkish textbooks and exercise books at the primary school level, within the scope of eight intelligence fields of the “Multiple Intelligences Theory”. The analyze is carried out ... -
İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Aldıkları Programlara Bağlı Olarak Çevre Okuryazarlıkları Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Roth, who first used environmental literacy in the literature, defined environmental problems as awareness and understanding of environmental problems. Afterwards, by improving the concept of environmental literacy in the ... -
İlköğretim Düzeyinde Performans Görevi ve Proje Uygulamaları Sürecinde Disiplinler Arası Yaklaşımın Etkililiği Üzerine Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this study was to determine interdisciplinary approach of effect on students' problem-solving skills in process of project and performance task implementation and students and teachers opinions on the applicability ... -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarinin Bir Matematik Sinifina Yönelik Farkindaliklari
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to reveal pre-service elementary mathematics teachers’ noticing on a mathematics classroom and to determine the levels of their noticing on students' mathematical thinking in particular. The ... -
İlköğretim Öğretmenlerinin Kontrol Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)The data of this study, that aims to develop an effective and reliable measuring instrument and to determine the relation between various variables and teachers practicing their profession at elementary schools, is obtained ... -
İnsan Haklarının Etik Temelleri ve Uluslar Arası Düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)One of the most significant successes in the 20th century is to acquire the notion of human rights. It has been defended by the human rights specialists that knowledge of human rights is essential for the protection and ... -
İstatistikle İlgili Modelleme Etkinlikleri Bağlamında Öğretmen Farkındalığı: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Teacher noticing is an important aspect of teacher competence and an essential factor for effective teaching. Teacher noticing of students' mathematical thinking involves hearing what students say, seeing their actions, ... -
Kavram Karikatürlerinin İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Konusundaki Kavram Yanılgıları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The object of this research is to examine the effect concept cartoons on seventh grade students misconceptions about simple electric circuits. Research is conducted with totally 36 seventh grade students of a public school ... -
Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmen Yeterlikleri, Zihinsel Engelli Öğrencilerin Erişileri ve Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine the effect of mainstream classroom teachers’ training on teacher competences, achievements and social adaptations of mentally handicapped children. Afterwards it was searched ...