İlkokul Çocuklarıyla Felsefe Yapmak Üzerine Nitel Bir Çalışma: Dördüncü Sınıf Örneği
Özet
Bu araştırmanın amacı, çocuk edebiyatı eserlerini çocuklarla felsefe yapmak yoluyla
inceleyerek, güncellenmiş Bloom taksonomisinin düzeylerine göre çeşitli örnekler
sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda bu araştırma, çeşitli örnekler sunması
bakımından önem arz etmektedir. Araştırmanın çalışma grubunda yer alan okul,
tipik örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışma grubunu Nevşehir ili Derinkuyu
ilçesinde bulunan bir resmî ilköğretim kurumu oluşturmaktadır. Bu okulda 4. sınıfa
devam eden 10 öğrenci, araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Bu araştırma
nitel araştırma deseninde bir eylem araştırmasıdır. Araştırmada nitel veri toplama
yöntemlerinden gözlem, görüşme ve doküman incelenmesi kullanılmıştır. Çalışma
4 haftada, 20 saatte gerçekleştirilmiştir. Çocuklarla felsefe yapmak için ders planları
hazırlanmış, hazırlanan planlar 4. sınıfa devam eden 10 öğrenciye araştırmacı
tarafından uygulanmıştır. Ders planları uzman görüşü alınarak seçilen Yeşil
Parmaklı Tistu kitabından yararlanılarak oluşturulmuştur. Bu bağlamda, “isimler,
duygular, gerçek-hayal, sevgi, mutluluk, arkadaşlık, iyilik-kötülük, özgürlük, adil
olma, güzellik-çirkinlik” kavramlarından oluşan toplam 10 adet kavram felsefi açıdan
irdelenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırma
sonucunda, işlenen 10 kavramın çocuk edebiyatı eserleriyle çocuklarla felsefe
yapılarak irdelendiğinde öğrencilerin Bloom taksonomisinin üst basamakları olan
çözümleme, değerlendirme ve yaratma düzeylerinde düşündükleri tespit edilmiştir.