Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü listeleme
Toplam kayıt 877, listelenen: 433-452
-
Okul Müdürü Olma İstekliliği, Algılanan Kurumsal Destek, Kişilik Ve Okula Liderlik Etme Motivasyonu Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to examine the relationships between teachers' willingness to become school principals, perceived institutional support, personality and motivation to lead the school. The sample of the ... -
Okul Müdürünün İnovasyon Yeterlikleri ile Öğretmenlerin Küresel Yetkinlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Aim of research is to examine relationship between innovation competencies of school principal and global competencies of teachers based on their opinions Study also examines innovation competence of school principal ... -
Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Bir Olgubilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to examine perceptions of the teachers, parents, school administrators and out-of-school learning environment authorities towards out-of-school learning environments in early childhood education. ... -
Okul Öncesi İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimi: İhtiyaçlar ve Program Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the in-service training needs of English teachers working at preschools and to develop an in-service training program for them. The views of English teachers, preschool teachers and ... -
Okul Terki Riskinde Öğrenci Özellikleri ve Akademik Dayanıklılık: Okul Tükenmişliği ve Yabancılaşmanın Aracı Rolleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study explored the effect of academic resilience on the risk of dropout through school burnout and alienation among high school students. We implemented a multiple serial mediation model. The study also investigated ... -
Okul ve Öğretmen Performanslarının Katma Değer Modellemesi ile Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02)The aim of this study is to carry out an exemplary application through the generalized persistence model that can provide objective evidence for the evaluation of school and teacher performances in Turkey. For this purpose, ... -
Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Üstün Yeteneli Bireylere İlişkin Mitlere İnanma Düzeylerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this study is to investigate the level of belief in myths about gifted students by teachers and school administrators working at pre-school, primary and secondary school levels. In this context, the "Awareness ... -
Okul Yöneticilerinin Beş Faktör Kişilik Özellikleriyle Çatışma Yönetimi Stili Tercihleri Arasındaki İlişki
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This study aimed at investigating the relationship between school administrators conflict management style preferences and their personality traits. The results of the study are as follows: (1) While handling conflicts, ... -
Okul Yöneticilerinin Kriz Yönetim Becerileri ile Okul Sağlığı İlişkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to determine the relationship between school administrators' crisis management skills and school health regarding teachers' views. In accordance with this purpose, it was examined whether ... -
Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışlarının Örgütsel Zekâ Düzeyine Etkisi (Zonguldak İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The current research is a descriptive study which aims to determine the impact of quantum leadership behaviours of school principals on the organizational intellegence level according to the perceptions of teachers. The ... -
Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışlarının Yönetim Tarzlarına Ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)This study investigated the relationships among school administrators’ quantum leadership, management styles and teachers’ organizational commitment. The study also examined whether participants’ perceptions differed ... -
Okul Yöneticilerinin Otantik Liderlik Davranışlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-16)The aim of this study is to reveal out the views of teachers working in public primary schools in the central districts of Erzurum province regarding the authentic leadership behaviors of school principals. For this purpose, ... -
Okul Yöneticilerinin Öğretmenlere İlişkin İnsan Doğası Varsayımları ve Sergiledikleri Yönetim Tarzları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to investigate school principals’ human nature assumptions for teachers and their management styles as pursuit by teachers. This is a descriptive study utilizing the survey model. The population of the study ... -
Okul Yöneticilerinin Plazma Liderlik Davranışlarının ve Öğrencilerin Vatandaşlık Algılarının Mekânsal Analiz Yöntemiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07-26)This research aims to analyse the levels related to the plasma leadership behaviours of the school administrators in secondary education institutions (in high schools) and the citizenship perceptions of the students ... -
Okul Yöneticilerinin Yetiştirilmesine ve Atanmasına İlişkin Benimsenen Modellerin Karşılaştırılması (Türkiye, Fransa, Danimarka Ve İngiltere Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, training and appointment practices of school administrators wereanalyzed comparativ Turkey, France, Denmark and England After analyzing the training and appoinment practises of school administrators in France, ... -
Okul Yönetiminde Hakim Olan Paradoksları Yönetme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this research is to examine the paradoxes faced, the sources of these paradoxes and how the administrators manage these paradoxes in school administration. In this study, mixed methods were used. Interviews were ... -
Okul yönetişimi ile okul iklimi arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aimed to find out the relationship between school governance and school climate. The opinions of teachers working in public and special high schools located in the central distincts of Kayseri were analyzed in ... -
OKUL YÖNETİCİLERİNİN KUANTUM LİDERLİK DAVRANIŞLARININ YÖNETİM TARZLARINA VE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-07)This study investigated the relationships among school administrators’ quantum leadership, management styles and teachers’ organizational commitment. The study also examined whether participants’ perceptions differed ... -
Okula Yönelik Tutum ve Okul Algısının Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-01-30)The purpose of this study is to determine the possible sources of school truancy behaviors experienced in schools and to ensure to take measures for mitigating this problem by determining the incidence in schools. For this ... -
Okuldan İşe Başarılı Geçişte Bağlamsal ve Psikososyal Yordayıcılar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to test part of the school-to-work transition model, developed based on the psychology of working theory, to address the role of contextual factors (economic constraints and marginalization) ...