Show simple item record

dc.contributor.advisorSezen Yüksel, Nazan
dc.contributor.authorÇetin, Zübeyde Dilek
dc.date.accessioned2023-07-31T08:38:09Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-05-25
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33783
dc.description.abstractSpatial visualization, one of the components of spatial ability, is an interdisciplinary subject area where we can observe its reflections in real-life contexts. While its relationship with mathematics is often emphasized, spatial visualization plays a significant role in various fields, ranging from education and architecture to medicine and engineering. In this context, one aim of the research is to determine the strategies employed by academically successful, talented students from different disciplines who continue their education and training, in solving spatial visualization problems. Another objective is to identify similarities and differences in these strategies based on the students' diagnosed disciplines and investigate the reasons behind such variations. To assess students' spatial visualization abilities, questions from the "construction" and "rotation" sections of the Purdue Spatial Visualization Test have been utilized. The study group consists of high school students diagnosed with exceptional abilities in different disciplines who attend Science and Art Centers (BİLSEM) in Ankara. The research is designed as a qualitative study employing a case study design, and content analysis is utilized for data analysis. Based on the findings of the research, categories have been formed according to the solution strategies employed by students in spatial visualization questions across different disciplines. As a result, 10 solution categories have been identified for the questions in the construction section, and 10 solution categories have been identified for the questions in the rotation section. Furthermore, some results have been obtained regarding whether the solution strategies used by students vary according to their specific talent areas. While similarities in strategies used by students in the mathematical and verbal sections were observed at the branch level, differences specific to branches were observed in the strategies used by students in the art section. Additionally, recommendations have been provided to researchers for future studies in this area.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectUzamsal yetenektr_TR
dc.subjectUzamsal görselleştirmetr_TR
dc.subjectÖzel yetenektr_TR
dc.subjectÖzel yetenek alanıtr_TR
dc.subjectÖzel yetenekli öğrencilertr_TR
dc.titleFarklı Disiplinlerde Özel Yetenekli Öğrencilerin Uzamsal Görselleştirme Yetenekleri Üzerinetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetUzamsal yeteneğin bileşenlerinden biri olan uzamsal görselleştirme, gerçek hayatın içinde yansımalarını görebileceğimiz disiplinler arası bir konu alanıdır. Matematik ile ilişkisine daha çok vurgu yapılsa da eğitimden mimarlığa, tıptan mühendisliğe, birçok alanda gösterilen başarıda uzamsal görselleştirmenin rolü büyüktür. Bu bağlamda araştırmanın bir amacı, farklı disiplinlerde özel başarı gösteren ve eğitim-öğretimlerine devam eden özel yetenekli öğrencilerin uzamsal görselleştirme problemlerinin çözümünde kullandıkları stratejilerin belirlenmesidir. Araştırmanın bir diğer amacı, öğrencilerin tanı aldıkları disiplinlere göre bu stratejilerin benzerlik ve farklılık gösterdiği durumları belirlemek ve bu durumların nedenlerini araştırmaktır. Öğrencilerin uzamsal görselleştirme yeteneklerini belirlemek için Purdue Uzamsal Görselleştirme Testi bölümlerinden “oluşturma” ve “bakış” bölümlerindeki sorular kullanılmıştır. Çalışma grubu, Ankara ilinde Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) eğitim-öğretimlerine devam eden ve farklı disiplinlerde özel yetenek tanısı almış lise öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmış olup, verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda farklı disiplinlerde özel yetenek tanısı almış öğrencilerin uzamsal görselleştirme sorularında kullandıkları çözüm stratejilerine göre kategoriler oluşturulmuştur. Sonuç olarak oluşturma bölümündeki sorulara ait 10, bakış bölümündeki sorulara ait 10 çözüm kategorisi ortaya çıkarılmıştır. Öğrencilerin kullandığı bu çözüm stratejilerinin, özel yetenek alanlarına göre farklılık gösterip göstermediğine ilişkin bazı sonuçlara ulaşılmıştır; sayısal ve sözel bölümdeki öğrencilerin kullandığı stratejilerde branş bazında benzerlikler görülürken, sanat bölümündeki öğrencilerin kullandığı stratejilerde branşlara özgü farklılıklar gözlenmiştir. Ayrıca ileride yapılacak çalışmalara yönelik araştırmacılara öneriler sunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2024-02-02T08:38:09Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record