Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 167
-
İşbirlikli Bilgi İşlemsel Problem Çözmenin Akademik Başarı ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08-02)In this study, it was aimed to examine the effect of a collaborative computational problem solving approach on middle school students' computational thinking skills and academic achievement. The pretest-posttest control ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimsel Dünya Görüşlerinin Çokkültürlülük Teorileri Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the scientific worldviews of science teachers and science teacher candidates within the framework of multicultural science theories. The universe of the research consists of in-service ... -
TGA Yöntemine Dayalı İşbirlikli Grup Çalışmalarındaki Söylemsel Yapıların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)In this study, data was collected through video and audio recordings during collaborative group work sessions based on the Predict-Observe-Explain (POE) method in fifth-grade Science classes. The aim was to examine the ... -
Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Sorularının Soruşturma Temelli Öğretim Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08-02)While the Ministry of National Education has implicitly included inquiry-based education since 2005, it has included it in its curriculum since 2013. The aim of the study is to examine skill-based questions within the ... -
Matematik Öğretmeni Adaylarının Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları İçeren Ders Planı Hazırlama Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aimed to evaluate the lesson plans incorporating augmented reality applications and examine the opinions of prospective secondary school mathematics teachers regarding the use of augmented reality applications. ... -
Türkiye, Japonya ve Almanya’daki Matematik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The scope and quality of the education they receive before they start their profession is very important in order for teachers to perform their profession effectively and to meet the expectations of the society from teachers ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Alan Ölçmede Birim Kavramı Anlayışlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the aim was to examine the understanding of prospective middle school mathematics teachers regarding the concept of unit in area measurement. For this purpose, a survey design was employed. The study was ... -
TIMSS’te Öğrencilerin Fen Yeterlik Seviyelerinin ve Sosyoekonomik Durumlarının Bazı Değişkenler Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) conducts the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) to 4th and 8th-grade students every four years. The aim of TIMSS ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Kuantum Fiziğine Giriş Konularında Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Belirlenmesi ve Giderilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In the study, it was aimed to investigate the reasons for the difficulties experienced by secondary education students in quantum physics introductory subjects, and to examine the effects of Predict-Observe-Explain (POE), ... -
Fen Bilimleri Dersinde Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerle Yapılan Ters-Yüz Sınıf Modelinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the purpose was to determine the effect of the flipped classroom (FC) model accompanied by active learning activities within the scope of the lesson unit of “Matter and Heat” on the academic achievement, ... -
Ortaokul Öğretmenlerinin Matematiksel Yaratıcılığı Destekleme Süreçlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine middle school teachers' mathematical creativity development processes. The case study design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. Purposive sampling ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlıkları, Tutum ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the relationships between pre-service science teachers' assessment and evaluation literacy levels, attitudes and self-efficacy perceptions. In this context, the study is a correlational ... -
Matematik Öğrenme Güçlüğü İle İlgili Yapılan Çalışmaların Dokuman Analizi İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)In this study, it was aimed to examine the studies conducted in Turkey on mathematics learning disability between 2002-2022. Document analysis was adopted. Field search was made in the Higher Education Council Thesis Center, ... -
Kimya Ders Kitaplarındaki Soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne Göre Değerlendirilmesi ve Kazanımlarla İlişkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to analyze the end-of-unit evaluation questions in the Chemistry textbooks prepared in accordance with the achievements of the Secondary Education Chemistry Curriculum developed and implemented by ... -
Ortaokul Matematik Öğretim Programlarının Matematik Okuryazarlığı Açısından Karşılaştırılması: Singapur, İngiltere, Kanada, Türkiye Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, an examination was conducted to reveal the similarities and differences of the middle school mathematics curriculum in Singapore, England, Canada and Turkey, which were successful in international exams such ... -
Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Kanıtlarının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the levels of secondary school pre-service mathematics teachers’ geometric proofs are investigated according to the SOLO taxonomy. This qualitative study is designed as a case study. The participants of the ... -
Kimya Ders Kitaplarındaki Soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne Göre Değerlendirilmesi ve Kazanımlarla İlişkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to analyze the end-of-unit evaluation questions in the Chemistry textbooks prepared in accordance with the achievements of the Secondary Education Chemistry Curriculum developed and implemented by ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çokkültürlü Eğitime Yönelik Algı ve Yeterliliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)All over the world, people belonging to different cultures have to live together in harmony for different reasons. Therefore, multiculturalism should be a factor that covers the whole of education rather than being a part ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerinin Matematiksel Problem Çözme Süreciyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine the computational thinking skills of secondary school students with the help of the problem-solving process. In order to achieve this aim, a measurement tool has been developed to examine ... -
“Üstbiliş Stratejilerinin Kullanıldığı Dijital Oyun Tasarımının Matematik Başarısına Etkisi”
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-10)The aim of this study is to examine the effect of digital game design process with metacognitive strategies on academic success in mathematics course, the level of metacognition awareness and its relationship with game ...