İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 187
-
Araştırmaya Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Hazırlanan Mesleki Gelişim Programı Boyunca Sınıf Öğretmenlerinin Gelişimlerinin İzlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of the study is to determine the effect of the professional development program for inquiry based science teaching on the development of classroom teachers. The teacher's development has been examined in terms ... -
Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama Yöntemi İle İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlik, Tutum Ve Görüşlerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to determine the level of self-efficacy and attitudes of teachers who graduated from science education and classroom teacher departments to use creative drama method in science class, and the ... -
Erken Çocukluk Döneminde Çalışma Belleği ile Okula Hazırbulunuşluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the relationship between working memory and school readiness. Study was conducted in two steps; Working Memory Rating Scale’s adaptation, and examining the relationship between working ... -
Okullarda Yaşanan Yazılı Ve Görsel Basına Yansıyan Fen Laboratuvar Kazaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to research the laboratory accidents which are reflected in the written and visual press. Determining how frequently these accidents are happening depending on the educational stage such as ... -
Görme Engelli Öğrencilerin Uzamsal Stratejilerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the spatial ability of 8th grade students with visual impairments in the context of spatial visualization and spatial orientation, which are considered as subcomponents of spatial ability. ... -
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Meslek Öncesi Öğretmen Kimlik Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The main purpose of this study was to investigate preservice primary school teachers’ perceptions of early teacher identity. It was also aimed to investigate the relationship between preservice primary school teachers’ ... -
Fen Bilimleri Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının “Güvenli Laboratuvar Kullanımını” Gerçekleştirme Amaçlarının Planlanmış Davranış Teorisiyle Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Purpose of the research to examine the intentions of safe science using the Planned Behavior Theory of science and teacher candidates. The research was carried out in five geographical regions of Turkey (Central Anatolia ... -
Argümantasyon Destekli Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğretim Uygulamalarının Fen Öğretmen Eğitimindeki Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of the study is to develop, implement and evaluate argumentation-based inquiry teaching practices. In this context, the practices based on argumentation-based inquiry have been developed to educate individuals who ... -
Mülteci Çocukların Psikososyal Gelişimine Yönelik Program Uyarlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-10)The purpose of this study is to adapt The World United (Birleşen Dünyalar) program prepared for the social emotional development of 6-7 year old Syrian children receiving education at Temporary Training Centers, to support ... -
İlkokul 4. Sınıflarda Fen Bilimleri Dersinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-25)In the world and in our country, it is seen that the developments in science in recent years have increased the importance of science education. With the increased emphasis on science education, many countries' curricula ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fende Matematiğin Kullanımına Yönelik Özyeterlik İnançları, 21.yy Becerileri ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, preservice science teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills and the self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science education and the relationship between ... -
EBEVEYNLERİN DUYGU SOSYALLEŞTİRME STRATEJİLERİ İLE ÇOCUKLARIN SOSYAL YETKİNLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this research is to explain the relationship between parental emotional socialization strategies and social competence level of children. Convenient sampling method is used to select 364 children who are 36-72 ... -
Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmen Yeterlikleri, Zihinsel Engelli Öğrencilerin Erişileri ve Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine the effect of mainstream classroom teachers’ training on teacher competences, achievements and social adaptations of mentally handicapped children. Afterwards it was searched ... -
Ebeveynlerin Duygu Sosyalleştirme Stratejileri İle Çocukların Sosyal Yetkinlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to explain the relationship between parental emotional socialization strategies and social competence level of children. Convenient sampling method is used to select 364 children who are 36-72 ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Haklarına İlişkin Tutum, Davranış Ve Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to investigate preschool teachers’ attitude towards rights of children and their views and behaviors on applying rights of children on their activities in class. Mixed research method and the ... -
Öğrencilerin Model Oluşturmasına İlişkin, Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it is aimed to determine science teachers‟ opinions on students constructing models in science classes and to identify the possible factors that affect science teachers‟ opinions. For this reason, science ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Kelime Tanıma Envanteri Tasarım Ve Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-12-13)The skill of word recognition is the first step for an individual who wants to practice reading. It is impossible to perform the act of reading without recognizing words, and it is important that individual and informal ... -
Bilim Uygulamaları Dersi için FETEMM Merkezli Bir Öğretim Programı Önerisi ve Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-01-24)The aim of the research is to determine the effects of STEM-based curriculum on seventh grade students' attitudes towards science process skills, attitudes towards science courses, attitudes towards socio-scientific aspects, ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Çok Kültürlü Yeterlik Algıları ve Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research was to investigate the multicultural competence perceptions and the multicultural personality traits of primary school teachers and to reveal the relationship between them. The study was conducted ... -
Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersinde Araştırmaya Dayalı Öğretime İlişkin Görüşleri ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to determine how and to what extent teachers implement inquiry-based learning method emphasized in science curriculum. In line with this aim, science classes were observed in order to find out ...