dc.contributor.advisor | Yıldırım, İbrahim | |
dc.contributor.author | Aktaş, Emine Feyza | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T06:48:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26355 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the factors that affect the quality of the
relationship between adolescent and their parents. In this context, the effects of
spousal support, peer relationship, sibling relationship and parental self-efficacy on
adolescent-parent relationship were examined. In addition, to measure the quality of
adolescent-parent relationship the Adolescent-Parent Relationships Scale (APRS)
and to measure the quality of sibling relationship quality the Sibling Relationship
Scale (SRS) were developed. Factors affecting adolescent-parent relationship were
determined with data from 782 high school students and their parents. The second
study group consisted three different groups included 458, 249 and 217 high school
students, reached within the scope of the development of the scales. In this study to
purpose of collecting data, APRS, Spouse Support Scale, Peer Relationship Scale,
SRS and Parental Efficacy Scale have been used. In this study, SPSS 21, LISREL
8.8 and AMOS 21 package programs have been used for processing and analyzing
the data. In order to analysis of the data, explanatory and confirmatory factor
analyses, structural equation model and descriptive statistics were used.
The results of the analysis show that the APRS developed to measure the quality of
relationship between adolescents and their parents and the SRS developed to
measure the quality of relationship between adolescents and their siblings were
valid and reliable scales. The validity of APRS and SRS were tested via explanatory
and confirmatory factor analyses and the reliability were tested via Cronbach Alpha
and split half method. Also in this study, structural equation model was used to
determine the factors affecting adolescent-parent relationship. In addition, in order
to determine the significance of the partial mediation effect of sibling relationships
was bootstrapping procedure. The result of the adolescent-parent model test show
that, spousal support, peer relationship and sibling relationship has positive effect
on adolescent-parent relationship significantly and directly. On the other hand,
parental self-efficacy have negative effect on adolescent-parent relationship
significantly. In addition, parental self-efficacy effect adolescent-parent relationship
xi
with the mediating role of sibling relationship. The results were discussed in
accordance with relevant literature and made suggestions to researchers,
counselors, policy-makers and parents. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ergen-ebeveyn ilişkisi | tr_TR |
dc.subject | Ekolojik sistem yaklaşımı | tr_TR |
dc.subject | Yapısal eşitlik modeli | tr_TR |
dc.subject | Adolescent-parent relationship | tr_TR |
dc.subject | Ecological system approach | tr_TR |
dc.subject | Structural equation model | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Ergen-Ebeveyn İlişkileri: Bir Model Testi | tr_TR |
dc.title.alternative | Adolescent-Parent Relatıonshıps: A Model Test | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, ergenlerin ebeveynleriyle kurdukları ilişkinin niteliğini
etkileyen etmenleri belirlemektir. Bu kapsamda eş desteği, akran ilişkisi, kardeş
ilişkisi ve ebeveyn öz-yetkinliği değişkenlerinin ergen-ebeveyn ilişkisine etkisi
incelenmiştir. Ayrıca ele alınan değişkenlerden ergen-ebeveyn ilişkisini ölçmek için
Ergen-Ebeveyn İlişkileri Ölçeği (EEİÖ) ve kardeş ilişkisi değişkenini ölçmek için
Kardeş İlişkileri Ölçeği’ (KİÖ) geliştirilmiştir. Bu amaçla araştırmada iki farklı çalışma
grubuyla çalışılmıştır. İlk çalışma grubunda yer alan 782 lise öğrencisi ve
ebeveynden elde edilen verilerle ergen-ebeveyn ilişkisini etkileyen etmenler
belirlenmiştir. Ölçeklerin geliştirilmesi kapsamında ulaşılan ikinci çalışma grubunda
458, 249 ve 217 lise öğrencisinden oluşan üç farklı grup yer almaktadır. Çalışma
kapsamında veri toplama araçları olarak, Ergen-Ebeveyn İlişkileri Ölçeği, Eş Destek
Ölçeği, Akran İlişkileri Ölçeği, Kardeş İlişkileri Ölçeği, Anababalık Yetkinliği Ölçeği
ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin işlenmesi ve çözümlenmesinde, SPSS
21, LISREL 8.8 ve AMOS 21 paket programlarından yararlanılmıştır. Verilerin
analizinde ise açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, yapısal eşitlik modeli ve
betimleyici istatistikler kullanılmıştır.
Analiz sonuçları, ergenlerin ebeveynleriyle kurdukları ilişkinin niteliğini ölçmek için
geliştirilen Ergen-Ebeveyn İlişkileri Ölçeği’nin ve ergenlerin kardeşleriyle kurdukları
ilişkinin niteliğini ölçmek amacıyla geliştirilen Kardeş İlişkileri Ölçeği’nin geçerli ve
güvenilir ölçme araçları olduğunu göstermiştir. EEİÖ ve KİÖ’nün geçerliği açıklayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizi, güvenirliği ise Cronbach Alpha ve testi yarılama
yöntemleri kullanılarak test edilmiştir. Araştırmada ergen-ebeveyn ilişkilerini
etkileyen etmenlerin belirlenmesi için ise yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Ayrıca
kardeş ilişkisi değişkeninin kısmi aracılık etkisinin incelenmesi amacıyla
bootstrapping işleminden yararlanılmıştır. Ergen-ebeveyn ilişkisi model testi
sonuçları, eş desteği, akran ilişkisi ve kardeş ilişkisi değişkenlerinin doğrudan
manidar olarak olumlu yönde ergen-ebeveyn ilişkisini etkilediğini göstermektedir.
Öte yandan ebeveyn öz-yetkinliği değişkeni ergen-ebeveyn ilişkisini olumsuz yönde
ix
manidar olarak etkilemektedir. Ayrıca çalışma kapsamında ebeveyn öz-yetkinliğinin
kardeş ilişkisi aracılığıyla ergen-ebeveyn ilişkisini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Elde edilen bulgular ilgili alanyazın doğrultusunda tartışılmış ve araştırmacılara,
alan çalışanlarına, politika yapıcılara ve ebeveynlere yönelik önerilerde
bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-22T06:48:53Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |