Browsing Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü by Title
Now showing items 125-144 of 205
-
XII. Yüzyıl Moğolistan Coğrafyasındaki Konar-Göçerlerin İçtimai Yapısı
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-07-05)In this study, the social structure of nations in Mongolian geography in Twelfth Century has been re-examined. According to the Marxist Theory of History and the Theory of Social Evolution, which has influenced the studies ... -
XV. Yüzyıl Teselya Bölgesine Dair Bir Kaynak: H. 871/ M. 1466-67 Tarihli Tırhala Sancağı İcmal Defteri
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-07-09)The conquest of Roumeli from Ottomans in the 14th and 15th century and their expansion in the region was very fast. Between 1386-1387 the eastern plain of Thessaly was conquered and this occurred/came true by the frontier ... -
XVII. Yüzyıl Moğol Kroniklerinin Türk-Moğol Adetleri Yönünden Karşılaştırılması
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2017-06-06)Our study includes beliefs, customs and traditions of Altan Tobci and Erdeni-yin Tobci, which are Mongol Chronicles of the XVII Century. Firstly, these chronicles are identified as written in right age and then, beliefs ... -
Yabancı / İkinci Dil Olarak Türkçe Öğreticilerinin Metot/ Post-Metot Algısı
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2020)CANBULAT, Nazan. Turkish as a Foreign/ Second Language Instructors’ Methods/ Post-Methods Perceptions, Master Thesis, Ankara, 2020. Language teaching methods are used for an effective language teaching by the instructors ... -
Yabancı Dil Olarak Akademik Türkçe: Sosyal Bilimlerde Akademik ve Teknik Söz Varlığı
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2018-02-07)Within the scope of the study, it was aimed to determine the technical and academic vocabulary of Turkish language in the field of social sciences and to prepare an academic word list for educational purpose to be used in ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe B1 Seviyesinde Deyim Öğretimi/Öğrenimi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019)KOPARICI, Işın Fatma. Teaching/ Learning B1 Level Turkish Idioms as a Foreign Language. Ankara, 2019. The aim of this study is to identify how B1 level Turkish idioms are taught/learned in the books used in Turkish ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Alıştırmaların İncelenmesi: A1-A2 Düzeyi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-02-22)In this thesis titled as “Investigation of Exercises in Turkish as a Foreign Language Textbooks: Level A1-A2”, exercises constituting a significant part of textbooks and workbooks are investigated. The learning content ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Ögretiminde Televizyonda Yayımlanan Reklamların A2 Seviyesinde Dinleme ve Yazma Becerisine Katkısı
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2018)This study’s goal is to set forth how presentation of cultural elements and studies for language teaching in Teaching Turkish as a Foreign Language may become by using television advertisements along with activities. Rapidly ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afganistanlı Özbek Öğrencilerin Yazılı Anlatım Yanlışları
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2022-02-16)The main objectives of teaching Turkish as a foreign language are to provide students with the necessary competencies while teaching Turkish. As in other foreign language teaching processes, one of the areas where various ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Çinli Öğrencilerin Yazılı Anlatımlarında Hata Çözümlemesi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2023-11-01)Yabancı dil öğrenme sürecinde öğrencilerin hata yapmaları kaçınılmazdır. Söz konusu kural, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Çinli öğrenciler için de geçerlidir. Çinli öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları hatalara ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Gürcü Öğrencilere Sıfat-fiil Eklerinin Öğretimi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-02-19)ABSTRACT MANVELIZDE Megi. Teaching Participles to Georgian Students Who Learn Turkish as a Foreign Language. Post Graduate Thesis, Ankara 2019 The structural differences between Georgian and Turkish are one of the reasons ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin Üstbilişsel Okuma Stratejilerine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2020-03-13)The aim of this study is to investigate “Turkish as a foreign language” learners’ perceptions of metacognitive reading strategies. “Survey method” was used in the current study. The study sample consists of 124 (54 male ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Yazılı Anlatımlarında Hata Çözümlemesi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-07-17)There are four basic skills; speaking, listening, reading and writing in foreign language teaching. These four basic skills are divided into two as comprehension and narrative skills. Listening and reading constitute the ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerde İdeal İkinci Dil (D2) Benliği ve İletişim Kurma İstekliliği
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2018-07-02)ABSTRACT YAYLA, Mine. Ideal Second Language (L2) Self and Willingness to Communicate among Learners of Turkısh as a Foreing Language, Master Thesis, Ankara, 2018. Over the past decades there has been a dramatic increase ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Konuşma Becerisini Ölçme Sürecine Yönelik Uygulamaları
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2021)In teaching Turkish as a foreign language, the widely used evaluation of speaking skill by teachers causes questioning the validity and reliability levels of the subjectively given grades. It is undoubtedly an educational ... -
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019)This study aims to reveal, from a Conversation Analytic (CA) perspective, the function of “hedef kelime+ne demek” (NDK) (what does “the target word” mean?) questions as a resourceful classroom discourse in Turkish ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Edebî Metin Kullanımı
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2021-11-22)In this study, which is called "The Use of Literary Texts in Textbooks for Teaching Turkish as a Foreign Language", the place and effect of literary texts in the field of teaching Turkish as a foreign language are investigated. ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kitaplarında İkilemelerin Yapı, İşlev ve Anlam Açısından Değerlendirilmesi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2020-10-07)The main purpose of this study is to distribute the reduplications in the resource books of B1 and B2 level students who learn Turkish as a foreign language and to classify these duplications as structure, task and ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde "-Dı" ve "- Mış" Biçimbirimlerinin Kanıtsallık İşlevinin İncelenmesi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2022)As the grammatical category in which the proposition expressed by the speaker and the relevant source and type of information is specified, evidentiality has different semantic features and marking forms in languages. ... -
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi
(Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019-02-04)This study aims to determine academic writing problems and needs of graduate or post-graduate students who are educated in different departments of Social Sciences. Within the scope of the study, the characteristics of ...