Çocuk Gelişimi Bölümü: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 113
-
Oyun ve Edebiyat Temelli Duygu Düzenleme Becerisi Eğitim Programının Çocukların Duygu Düzenleme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of the research is to examine the effect of a game and literature-based emotion regulation skill training program on the emotion regulation skills of 5-6 year old children. The research was conducted according to ... -
OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ, DUYGUSAL ZEKA VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK DÜZEYLERİ İLE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of the research was to examine the relationship between emotion regulation skills, emotional intelligence, psychological resilience levels, and behavioral problems in preschool children. The population of the ... -
Erken Çocukluk Dönemi Bilimsel Yaratıcılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Çocukların Bilimsel Yaratıcılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted to develop the “Early Childhood Scientific Creativity Scale (ECSCS)” based on Hu & Adey's (2002) Structural Model of Scientific Creativity, and to examine children's scientific creativity levels ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuğu Olan Ebeveynlerin Günlük Rutinleri Kullanımları ile Öz Yeterliliklerinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-01)This study aimed to examine the relationship between daily routine usage and parental self-efficacy of parents of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder and to determine whether daily routine usage and parental ... -
Lise Düzeyindeki Ergenlerin Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Sosyal Medya Bağımlılığı ile Ahlaki Kimlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-07)In this study, it was aimed to use a moderation model to determine whether gender perception, social media addictions and moral identity levels of high school adolescents are related, and to determine how much social media ... -
Öğrenme Güçlüğüne Yönelik Gelişimsel Bir Değerlendirme Aracı: Çocuk, Ebeveyn ve Öğretmen Ölçeği
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-09)The study aims to address the gap in early detection of specific learning disabilities by crafting the Early Learning Disability Symptoms Assessment Tool. The study, employing an exploratory-sequential mixed-methods design, ... -
Ergenlerin Sosyal Medya Tutumları ile Benlik Algıları Arasındaki İlişkide Dijital Okuryazarlığın Aracı Rolü
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-06)The Mediating Role of Digital Literacy in the Relationship Between These Adolescents' Social Media Attitudes and Self-Perceptions, attitudes and self-concept perceptions. The type of research consists of a total of ... -
Okuma Güçlüğü Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Bütünleştirilmiş Süreç Modelli Aile Eğitim Programının (Baep) Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Tercan, H., Development of an Integrated Process-Based Family Education Program (IPMD-F) for Families of Children with Reading Difficulties: An Action Research Study, Graduate School of Health Sciences, Child Development ... -
Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Anne Babaların Cinsel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-26)In this study, it was aimed to examine the attitudes of parents with children with special needs towards sexual education in terms of different variables. The research was designed in the descriptive survey model, which ... -
Ergen ve Ailelerin Psikolojik Sağlamlığının Değerlendirilmesinde Kullanılan Araçların Güvenirlik Genellemesinin Meta Analiz Yöntemiyle İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Psychological resilience is defined as the capacity to adapt successfully to problems despite the factors that threaten the organism and its development. The number of instruments for the assessment of psychological ... -
Okul Öncesi Dönem Çocukların İsim Yazma, Yazı Farkındalığı ve Alfabe Bilgisi Becerilerinin İncelenmesi ve Erken Okuryazarlık Açısından Risk Grubunda Olan Çocuklarla Karşılaştırılması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this research; It was aimed to determine whether there is a significant difference between the name writing, print awareness and alphabet knowledge of normally developing preschool children according to age, ... -
Otizmden Kurtulma Yanılgısıyla Yaşamak: Annelerin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-02)The aim of this research is to gain in-depth understanding of the experiences of mothers with children who have been diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) or who are considered at risk of developing ASD. Charmaz's ... -
Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Ebeveyn Psikolojik Kontrolünün ve Çocukluk Örseleyici Yaşantılarının Boyun Eğici Davranışlarla İlişkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)YILMAZ, B. Examination of the Relationship Between Parental Psychological Control and Childhood Trauma Experiences Perceived by College Students with Submissive Behaviors, Hacettepe University Graduate School of Health ... -
Anne-Baba Adaylarının Çocuk Gelişimi Bilgisi ve Fetal Bağlanma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it is aimed to examine the child development knowledge and fetal attachment levels of the expectant mothers and fathers and the relationship between these variables. For this purpose, descriptive and relational ... -
Öğretmenlerin Ebeveynlikte ve Öğretimde Bilinçli Farkındalıkları ile İçsel Bilinçli Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationships between teachers' dispositional mindfulness, mindfulness in parenting and mindfulness in teaching and their personality traits, adult parental acceptance/rejection ... -
Prematüre Bebek Annelerinin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması: Uzun ve Zorluklarla Dolu Bir Yolda Yürümek
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-31)This study aims to examine the experiences of mothers with premature infants/children and construct the theoretical structure regarding these experiences. Charmaz’s (2014) constructivist grounded theory methodology was ... -
Üstün Yetenekli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Zihin Kuramı Becerileri Açısından Değerlendirilmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-21)BÜLBÜN AKTI, B. Evaluation of Gifted and Normal Development Children in Terms of Theory of Mind Skills. Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences Child Development and Education Program, PhD Dissertation, ... -
Etkileşimli Çocuk Yogasının 6 Yaş Çocuklarının Duygu İfadesi ve Duygu Çeşitliliğine Etkisi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)Yoga practices for children increase their self-awareness utilizing breathing exercises, meditation and emotion sharing along with the poses, and therefore provide an opportunity for them to be aware of and express their ... -
Ergenlik Döneminde Ebeveynin Duygusal Erişilebilirliği, Başa Çıkma Stratejileri ve Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki: Yılmazlığın Aracı Rolü
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-29)The aim of this study is to examine the mediating role of resilience in the relationship between social problem-solving skills, emotional availability of parent, and coping strategies among individuals in early and middle ... -
Çocuk gelişimcilerin hastaneye hazırlayıcı eğitim programları ile ilgili görüşlerinin ve kullanım durumlarının incelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the opinions and use cases of child development specialists working in the hospital about the hospital preparation programs. Snowball sampling method was used in the research ...