Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYılmaz, Arif
dc.contributor.authorDereli, Fatih
dc.date.accessioned2019-07-26T08:35:04Z
dc.date.issued2019-07-08
dc.date.submitted2019-06-27
dc.identifier.citationDereli, F. (2019). Okul öncesi dönemdeki üstün yetenekli çocukların aday gösterilmelerine yönelik geliştirilen eğitim programının etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8073
dc.description.abstractThe aim of this research is to make early childhood teachers and preservice teachers nominate gifted children as candidates in their classrooms. For this aim, Gifted Children Nomination Training Programme (ÜYÇAGEP) was developed and its effectiveness was evaluated. The research was planned with a quasiexperimental design with pretest-posttest control groups. It was conducted with 20 childhood teachers and 20 preservice teachers in Edirne selected by criteria sampling method. The effectiveness of ÜYÇAGEP was evaluated with two methods. First method was conducted by a Gifted Children Perception Scale (ÜYÇALÖ) as pretest, posttest and follow-up test. Second method was conducted by asking 40 participants to nominate children whom they think are gifted. In order to measure intelligence, creativity and motivation levels of the 54 children nominated by 40 participants; Stanford Binet Intelligence Scales, Evaluation of Potential Creativity Test (EPoC), and Motivational Scale for the Preschool Children tests were utilized. Data were analyzed by Wilcoxon Signed Rank Test, Mann-Whitney U Test and Friedman Test. As a result, a significant difference was found in results achieved from ÜYÇALO and its subbranches between participants who had or hadn't received ÜYÇAGEP. Moreover, between the participants a significant difference was observed in candidate children's Stanford Binet Intelligence Scales results. But, between the participants no major difference in scores could be observed from the EPoC results of the candidate children. In a similar manner, between the candidate children nominated by participants no significant difference was observed in test scores of Motivational Scale for the Preschool Children test.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİçindekiler Öz iii Abstract iv Teşekkür v Tablolar Dizini ix Şekiller Dizini xi Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 3 Araştırmanın Amacı ve Önemi 6 Araştırma Problemi 9 Sayıltılar 11 Sınırlılıklar 11 Tanımlar 12 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 14 Üstün Yetenek Kavramı 14 Üstün Yetenek Kuramları 18 Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri 32 Üstün Yetenek Hakkında Yanlış Bilinenler (Efsaneler) 39 Üstün Yetenekli Çocukların Fark Edilmesi ve Belirlenmesi 49 İlgili Araştırmalar 69 Bölüm 3 Yöntem 95 Araştırmanın Evreni ve Çalışma Grubu 99 Veri Toplama Araçları 105 Veri Toplama Süreci 136 Verilerin Analizi 141 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 143 Araştırmanın Birinci Alt Problemine İlişkin Bulgular 143 Araştırmanın İkinci Alt Problemine İlişkin Bulgular 150 Araştırmanın Üçüncü Alt Problemine İlişkin Bulgular 157 Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine İlişkin Bulgular 160 Araştırmanın Beşinci Alt Problemine İlişkin Bulgular 163 Araştırmanın Altıncı Alt Problemine İlişkin Bulgular 168 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 173 Sonuç 173 Tartışma 181 Öneriler 191 Kaynaklar 194 EK-A: ÜYÇAGEP Tanıtım Kitapçığı 225 EK-B: ÜYÇALÖ 237 EK-C: Stanford Binet Testi Uygulayıcı Sertifikası 240 EK-Ç: EPoC Uygulayıcı Eğitimi 241 EK-D: EPoC Uygulayıcı Eğitimi ve İzni 242 EK-E: Veli Onam Formu 243 EK-F: Öğretmen ve Öğretmen Adayı Gönüllü Katılım Formu 244 EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 246 EK-H: İl Milli Eğitim Müdürlüğü İzin Belgesi 247 EK-I: Etik Beyanı 248 EK-İ: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 249 EK-J: Dissertation Originality Report 250 EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 251tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAday göstermetr_TR
dc.subjectÜstün yetenektr_TR
dc.subjectÜstün yetenekli çocuktr_TR
dc.subjectOkul öncesi öğretmenitr_TR
dc.subjectOkul öncesi öğretmen adayıtr_TR
dc.subjectErken çocukluktr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleOkul Öncesi Dönemdeki Üstün Yetenekli Çocukların Aday Gösterilmelerine Yönelik Geliştirilen Eğitim Programının Etkililiğitr_TR
dc.title.alternativeEffectiveness Of The Training Program For Nomination Of Gifted Children In Early Childhood Educationtr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma kapsamında okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bulundukları sınıflarda üstün yetenekli çocukları fark ederek isabetli bir şekilde aday gösterebilmeleri amaçlanmıştır. Bu amaç için “Üstün Yetenekli Çocuk Aday Gösterme Eğitim Programı (ÜYÇAGEP)” geliştirilerek etkililiği değerlendirilmiştir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmada Edirne ilinde ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 20 okul öncesi öğretmeni ve 20 okul öncesi öğretmen adayı ile çalışılmıştır. ÜYÇAGEP’in etkililiği iki yöntem ile değerlendirilmiştir. Birincisinde, ÜYÇAGEP alan ve almayan 40 katılımcıya araştırmacı tarafından geliştirilen “Üstün Yetenekli Çocuk Algı Ölçeği (ÜYÇALÖ)” öntest, sontest ve izleme testi olarak uygulanmıştır. İkincisinde ise, ÜYÇAGEP alan ve almayan 40 katılımcının bulundukları sınıflarında üstün yetenekli olarak düşündükleri çocukları aday göstermeleri istenmiştir. 40 katılımcı tarafından aday gösterilen 54 çocuğun zeka, yaratıcılık ve motivasyon düzeylerini incelemek için Stanford Binet Zeka Testi, Yaratıcılık Potansiyelinin Ölçülmesi Testi (EPoC) ve Okul Öncesi Motivasyon Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, Wilcoxon işaretli sıralar testi, Mann Whitney U testi ve Friedman testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ÜYÇAGEP alan ve almayan katılımcılar arasında ÜYÇALÖ’den ve alt boyutlarından elde ettikleri puanlarda anlamlı farklılık bulunmuştur. Bununla birlikte ÜYÇAGEP alan ve almayan katılımcılar arasında aday gösterdikleri çocukların Stanford Binet Zekâ Testi’nden elde ettikleri puanlarda anlamlı farklılık elde edilmiştir. Ancak ÜYÇAGEP alan ve almayan katılımcılar arasında aday gösterdikleri çocukların EPoC’tan elde ettikleri puanlarda anlamlı bir fark elde edilememiştir. Benzer şekilde ÜYÇAGEP alan ve almayan katılımcılar arasında aday gösterdikleri çocukların Okul Öncesi Motivasyon Ölçeği’nden elde ettikleri puanlarda anlamlı bir fark elde edilememiştir. Bu bulgular sonucunda ÜYÇAGEP’in etkililiği ortaya konmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-4102-1997tr_TR
dc.subject.ericStudents, Teachers, School Personneltr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster