dc.contributor.advisor | Koçak Usluel, Yasemin | |
dc.contributor.author | Tekeli, Perihan | |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T06:08:38Z | |
dc.date.issued | 2018-07 | |
dc.date.submitted | 2018-06-08 | |
dc.identifier.citation | apa 6 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5852 | |
dc.description.abstract | This study aimed to investigate digital literacy experiences of the elderly people
through workshop-based digital storytelling (DST). The digital storytelling workshop
started with eight elderly volunteers who live in a nursing home. In this study, which
is based on case study, one of the qualitative research techniques, the data was
collected by the researcher through observation and semi-structured interviews
during the workshop process. Individual, descriptive and content analysis were used
to analyze the collected data. The results of the data analysis pointed out that digital
literacy experiences of elderly people were differentiated in the DST workshop
process. Especially the participants who experienced computers for the first time
claimed that they got proud of themselves and happy with these activities during this
process. It was determined that the opinions of the elderly who have negative views
towards technology in the process of DST have changed positively. In addition to
digital literacy experiences of the elderly people, their lives about DST were also
investigated. One of the participants said that they added five years to their life with
the pleasure they received during the DST process. In this study, the relationship of
elder people with technology, how their digital literacy experiences in DST process
are shaped, and the reflections of the elderly in DST process have been examined
and it was concluded that they are willing to learn the technology when they are
provided with suitable environment and given opportunities | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Dijital Hikâye Anlatımı | |
dc.subject | Yaşlılar | |
dc.subject | Dijital Okuryazarlık | |
dc.title | Dijital Hikâye Anlatımı Atölyesinde Yaşlıların Dijital Okuryazarlık Deneyimlerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investıgatıng Elderly’s Dıgıtal Lıteracy Experıences Through Dıgıtal Storytellıng | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, dijital hikâye anlatımı atölyesi (DHAA) yoluyla yaşlıların dijital
okuryazarlık deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, bir
huzurevinde ikamet eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılan sekiz yaşlıdan
oluşmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması temel alınarak
gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler atölye süresince araştırmacı tarafından
yapılan gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Toplanan veriler
tekil, betimsel ve içerik analiz ile çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda
yaşlıların DHAA sürecinde dijital okuryazarlık deneyimlerinin farklılaştığı dikkati
çekmiştir. DHAA sürecinde, özellikle ilk defa bilgisayar kullanımını deneyimleyen
yaşlılar bunu başardıkları için kendileriyle gurur duyduklarını, bu tür etkinliklerden
mutlu olduklarını ifade etmişlerdir. Dijital hikâye anlatımı (DHA) sürecinde
teknolojiye karşı olumsuz görüşleri olan yaşlıların görüşlerinin olumluya doğru
değiştiği belirlenmiştir. Bu çalışmada yaşlıların dijital okuryazarlık (DOY)
deneyimlerinin yanısıra DHAA ile ilgili yaşantıları da incelenmiştir. Bu süreçle ilgili
olarak katılımcılardan birisi DHAA’da aldığı haz ile ömrüne beş yıl kattığını ifade
etmiştir. Bu çalışma ile yaşlıların teknoloji ile ilişkileri, DHAA sürecindeki dijital
okuryazarlık deneyimlerinin nasıl şekillendiği ve yaşlıların DHA sürecindeki
yansımaları ve yaşantıları irdelenmiş ve onlara uygun ortam ve fırsat sağlandığında
teknolojiyi öğrenmeye istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10203077 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-07-08 T06:08:38Z | |