dc.contributor.advisor | Seferoğlu, Süleyman Sadi | |
dc.contributor.author | Çelen, Fatma Kübra | |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T06:01:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-11-30 | |
dc.identifier.citation | Çelen, F. K. (2018). Öğretmenlere yönelik üstbilişsel stratejilere dayalı çevrimiçi mesleki gelişim uygulamasının geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5686 | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to construct the implementation of a professional development system to support teachers' ICT usage. Research was conducted as an action research. Firstly the problems teachers face in relation to current professional development activities to support the use of ICT, and their expectations of ICT usage were determined. It was also determined that most teachers' ICT usage competencies level was at medium level and that they did not participate in any professional development activities to develop these competencies. In order for the professional development activities to be efficient, it is emphasized that the knowledge and skill levels of the participants should be taken into consideration, the active learning process should be supported and the continuation of the professional development process should be ensured. The online learning environment for professional development implementation was structured based on the criteria determined after a literature review and interview conducted with teachers. Data for the study is obtained from three different working groups. During the data collection process, a personal information form, semi-structured interview forms, reliability-tested scales in the scope of the study and online learning media submissions were used. As a result of the research, it was determined that the developed online professional development implementation contributed positively to teachers' use of ICT and the use of metacognitive learning strategies. In this context; an online professional development model has been proposed that can support the use of ICT in teaching-learning process, using metacognitive learning strategies. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi: 6
Araştırma Problemi 7
Sayıltılar 7
Sınırlılıklar: 8
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
Araştırmanın Kuramsal Temeli 9
İlgili Araştırmalar 42
Bölüm 3 Yöntem 59
Araştırmanın Yöntemi 59
Eylem Araştırması Sürecinde Yürütülen Çalışmalar 62
Çalışma Grubu 82
Veri Toplama Araçları 86
Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 89
Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 89
Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 93
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 97
Öğretmenlerin BİT Kullanım Yeterlik Durumları 97
Öğretmenlerin Üst Bilişsel Öğrenme Stratejilerini Kullanım Durumları 100
BİT Kullanım Yeterliklerinin Geliştirilmesine Yönelik Mesleki Gelişim Uygulamalarıyla İlgili Sorunlar ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler 107
BİT Kullanım Yeterliklerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasının Geliştirilmesi 114
Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasının Öğretmenlerin BİT Kullanım Yeterlik Durumlarına Etkisi 136
Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasının Öğretmenlerin Üst Bilişsel Öğrenme Stratejilerini Kullanım Durumlarına Etkisi 139
Öğretmenlerin Katıldıkları Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasına İlişkin Değerlendirmeleri 144
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 156
Sonuçlar ve Tartışma 156
Öneriler 163
Kaynaklar 167
EK-A: Kişisel Bilgi Formu 187
EK-B: Görüşme Formu-1 188
EK-C: Görüşme Formu-2 190
EK-Ç: Katılımcıların Ürün Dosyalarından Örnekler 191
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 193
EK-E: Etik Beyanı 194
EK-F: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 195
EK-G: Dissertation Originality Report 196
EK-H: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 197 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Teknoloji Kullanımı | |
dc.subject | Öğretmen Eğitimi | |
dc.subject | Mesleki Gelişim | |
dc.subject | Üst Biliş | |
dc.subject | Çevrimiçi Öğrenme | |
dc.title | Öğretmenlere Yönelik Üstbilişsel Stratejilere Dayalı Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasının Geliştirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, öğretmenlerin BİT kullanım durumlarının desteklenmesine yönelik
çevrimiçi bir mesleki gelişim uygulamasının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma
eylem araştırması olarak yürütülmüştür. Öncelikle öğretmenlerin BİT kullanım
durumları, BİT kullanımının desteklenmesine yönelik yürütülen mevcut mesleki
gelişim etkinliklerine ilişkin sorunlar ve beklentiler ortaya konulmuştur. Bu
kapsamda birçok öğretmenin BİT kullanım yeterliklerinin orta düzeyde olduğu ve
bu yeterliklerinin geliştirilmesine yönelik olarak bir mesleki gelişim etkinliğine
katılmadığı tespit edilmiştir. Mesleki gelişim etkinliklerinin verimli olabilmesi için
katılımcıların bilgi ve beceri seviyelerinin dikkate alınması, aktif öğrenme sürecinin
desteklenmesi ve mesleki gelişim sürecinin devamlığının sağlanması gerekliliği
vurgulanmaktadır. Alanyazın incelemesi ve öğretmenlerle yapılan görüşmeler
doğrultusunda mesleki gelişim uygulamasının ölçütleri, “aktif öğrenme sürecinin
desteklenmesi, mesleki gelişim programının içeriği, ortak katılım, meslektaş
işbirliği/etkileşimi, bireysel ilgi ve ihtiyaçlara uygunluk, mesleki gelişim sürecinde
uzman desteği ve mesleki gelişim etkinliğinin süresi” olarak belirlenmiştir.
Çevrimiçi mesleki gelişim uygulamasının; eğitim içeriği, işleniş süreci, kullanılan
stratejiler ve yürütüldüğü ortam belirlenen bu ölçütler doğrultusunda
yapılandırılmıştır. Araştırma süreci aşamalı olarak yürütülmüş, son aşamada
değerlendirme yapılarak uygulamanın etkililiği incelenmiştir. Araştırmanın verileri,
farklı branş, mesleki deneyim ve BİT kullanım yeterliklerindeki üç ayrı çalışma
grubu aracılığıyla toplanmıştır. Veri toplama sürecinde; kişisel bilgi formu, yarı
yapılandırılmış görüşme formları, iki ölçek ve katılımcıların çevrimiçi ortam
gönderileri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, geliştirilen çevrimiçi mesleki
gelişim uygulamasının öğretmenlerin BİT ve üst bilişsel öğrenme stratejilerini
kullanım durumlarını olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda; BİT
bilgi ve becerilerini geliştirebilme, üst bilişsel öğrenme stratejilerini kullanabilme,
yeni teknolojilerle ilgili farkındalık oluşturabilme kapsamında öğretme-öğrenme
sürecinde BİT kullanımının desteklenmesini sağlayabilen bir çevrimiçi mesleki
gelişim modeli önerilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |