Temel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu
Güncel Gönderiler
-
Esnek Parçalar Teorisi: Çocukların Oyun Davranışlarının ve Yaratıcılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of the study is to examine children's free play potential and creativity in outdoor spaces through the use of flexible parts (loose parts). In the research, case study from qualitative analysis methods was used. A ... -
Çocukların Mizacı, Öğretmen-Çocuk İlişkisi ve Oyun Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)Play is a phenomenon that appears unexpectedly, serves as a unique role for children in their life journey, and functions as their language of communication. Preschools, as enclosed institutions, are spaces where children ... -
Kelime Tanıma Etkinlikleriyle Yapılan İlk Okuma Yazma Öğretiminin Farklı Okuryazarlık Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01-27)The purpose of this research is to examine the effect of word recognition activities conducted with first-grade primary school students in the process of teaching reading and writing on financial, visual, and critical ... -
Dinleme Becerileri Testinin Geliştirilmesi ve Erken Okuryazarlık ile Dinleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-03-04)The aim of this research is to develop a listening skills test for preschool children and to reveal the relationship between listening skills and early literacy skills. For this purpose, firstly, a listening skills test ... -
DİNLEME BECERİLERİ TESTİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ERKEN OKURYAZARLIK İLE DİNLEME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-03-04)The aim of this research is to develop a listening skills test for preschool children and to reveal the relationship between listening skills and early literacy skills. For this purpose, firstly, a listening skills test ... -
Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Etkililiğinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01)Schools are organizations that encompass unique cultures, values, principles, and goals. The level to which these organizations can achieve their objectives is associated with their effectiveness and sufficiency. In this ... -
Sessiz Kitaplarin Çocukların Erken Okuryazarlık ve Anlatı Becerileri ile Dil Edinimleri Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-11) -
Kapsayıcı Eğitim Programının Öğretmenlerin Öz Yeterliklerine ve Çocukların Okula Uyumlarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The aim of this research is to examine the effects of Inclusive Education Program on teachers' self-efficacy and children's adaptation to school. For this purpose, Inclusive Education Program was developed for preschool ... -
Davranış Düzenleme Becerilerini Destekleyen Öğretmen Eğitimi Programına Yönelik Öğretmenlerin Görüşlerinin ve Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-12-05)Research reveals that preschool teachers' classroom practices affect children'sills. The purpose of this research is to examine the pre- and post-implementation opinions of preschool teachers within the scope of the ... -
Çocuk Edebiyatı Alanında Yapılmış Araştırmalar Üzerine Betimsel Bir Çalışma: Amerika Birleşik Devletleri Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Literature, one of the significant elements of personal development, holds great importance for children due to its richness tailored for them. The contribution of children's literature to the development of children in ... -
Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Üzerine Betimsel Bir Analiz (2018-2023)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine postgraduate research conducted in the field of children's literature between 2018 and 2023. Postgraduate studies in children's literature were classified according to the categorization of ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Uygulamalarının Çocukların Dil ve Sosyal-Duygusal Gelişimine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the effects of interactive book reading technique on the language and social emotional development of 48–66-month-old children compared to traditional reading technique were investigated. The study was ... -
Erken Yıllarda Etken Öğretmenlik: Okul Öncesi Öğretmenlerini Etken Yapan Özelliklerin ve Uygulamaların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the characteristics and practices of agent early childhood teachers. The sample comprises preschool teachers in Burdur. The study employed an explanatory sequential design, a mixed-methods ... -
Rehberli Oyun Öğretmen Destek Programına Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Play is an important tool for children to understand, interpret and express the world with its components such as curiosity, choice, freedom and exploration. Guided play, which effectively combines play, which children ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme ve Üstbilişsel Becerilerine Yönelik Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to develop and examine the preschool teacher researcher’s practices to support children's self-regulation and metacognitive skills through action research. In this context, the changes in the ... -
Okul Öncesı̇ Öğretmenlerı̇nı̇n Öğrenme Olarak Değerlendı̇rme Uygulamalarının Öğrenme Döngülerı̇ Modelı̇ İle Desteklenmesı̇
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted to examine the processes of supporting preschool teachers' assessment as learning practices with the learning rounds model. For this purpose, answers to the questions of how preschool teachers' ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Süreçlerine Yönelik Görüş ve Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In today's world where knowledge is constantly changing and developing, the teaching profession is also a part of this change. Professional development practices facilitate this change process. The aim of this study, which ... -
İlkokul 3.Sınıf Öğrencileri İçin Değerlere Yönelik Çocuklar İçin Felsefe Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to determine how philosophy activities based on the core values of “Justice, Friendship, Honesty and Respect” included in the Life Sciences curriculum, reflect on student’s actions and thought ... -
Okul Öncesi Dönemde Pedagojik Dokümantasyon ve Etkileşim: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the interaction in preschool classrooms where pedagogical documentation is implemented and the teachers' practices that support in-class interaction. The study is a qualitative study in ... -
Temel Eğitim Düzeyinde 21. Yüzyıl Becerilerinin Yenilikçi Sektör ve Diğer Paydaşlar ile Karşılaştırmalı Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The study aims to compare the perspectives of teachers, school administrators, and academics in primary education on 21st-century skills with those of representatives from innovative sectors. Participants from a broad range ...