Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAras, Selda
dc.contributor.advisorYılmaz, Arif
dc.contributor.authorÇoban, Esra Tuğba
dc.date.accessioned2025-01-16T11:51:01Z
dc.date.issued2025-01
dc.date.submitted2024-12-02
dc.identifier.citationÇoban, E. T. (2025). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Etkililiğinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36351
dc.description.abstractSchools are organizations that encompass unique cultures, values, principles, and goals. The level to which these organizations can achieve their objectives is associated with their effectiveness and sufficiency. In this study, in order to determine the effectiveness of pre-school educational institutions, firstly a valid and reliable scale was developed and then the role of effectiveness dimensions in the effectiveness of pre-school educational institutions was investigated with the qualitative data obtained from the determined schools. In this context, within the scope of the study designed in a mixed method, firstly, a scale entitled Preschool Education Institutions Effectiveness Scale (PEIES) was developed consisting of 56 items in six dimensions (principal, teacher, family, child, program, school culture) to be scored on a five-point Likert scale ranging from 1 to 5. PEIES’s Cronbach's alpha value of the scale is 0.975, Guttman (Split Half) value is 0.926, and Spearman-Brown coefficient value is 0.927. Within the research, the effectiveness of participant schools was scored between 231.36 and 256. With the purposeful sampling method, individual interviews were conducted with the principals and the teachers and families from the stakeholders of the three least effective and three most effective schools determined among the participating schools, and the interviews were analyzed with thematic analysis method. According to the findings obtained as a result of the analyses, while the principal, child, family and school culture, program and finally the teacher dimension were seen as important in effective schools, respectively; in less effective schools, the teacher, principal, program, family and school culture and finally the child dimension were seen as important. When the effectiveness dimensions were examined according to the stakeholders in the less effective and effective school groups, differences were observed. The results obtained with this study provide inferences about what to do to ensure and maintain effectiveness in preschool education institutions.tr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEtkililiktr_TR
dc.subjectEtkili Okultr_TR
dc.subjectOkul Etkililiğitr_TR
dc.subjectOkul Öncesi Eğitim Kurumları Etkililiğitr_TR
dc.titleOkul Öncesi Eğitim Kurumlarının Etkililiğinin İncelenmesi: Ankara İli Örneğitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetOkullar kendine özgü kültür, değer, ilke ve hedefleri içerisinde barındıran örgütlerdir. Bu örgütlerin amaçlarına ulaşabilme düzeyleri etkili ve yeterli olmaları ile ilişkilidir. Okul öncesi eğitim kurumlarının etikliklerinin belirlenmesi amacıyla bu çalışmada öncelikle geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiş ve devamında, belirlenen okullardan elde edilen nitel veriler ile etkililik boyutlarının okul öncesi eğitim kurumlarının etkililiğinde hangi düzeyde rol oynadığı araştırılmıştır. Bu bağlamda karma desende tasarlanan çalışma kapsamında öncelikle, maddeleri 1-5 arası puanlanacak şekilde beşli Likert tipi olarak, 56 maddeden oluşan 6 boyut (müdür, öğretmen, aile, çocuk, program, okul kültürü) ile Okul Öncesi Eğitim Kurumları Etkililik Ölçeği (OÖEKEÖ) geliştirilmiştir. OÖEKEÖ’nün Cronbach alfa değeri 0.975, Guttman (Split Half) değeri 0.926 ve Spearman-Brown katsayı değeri 0.927dir. Araştırma kapsamında katılımcı okulların etkililikleri 231.36 ile 256 arasında puanlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle katılımcı okullar arasından belirlenen en az etkili üç ve en etkili üç okulun paydaşlarından müdürler ile bireysel; öğretmen ve ailelerle odak grup görüşmeleri yapılmış ve görüşmeler tematik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucu elde edilen bulgulara göre okul öncesi eğitim kurumlarından etkili okullarda sırasıyla müdür, çocuk, aile ve okul kültürü, program ve son sırada öğretmen boyutu önemli görülürken; az etkili okullarda sırasıyla öğretmen, müdür, program, aile ve okul kültürü ve son olarak çocuk boyutu önemli görülmüştür. Az etkili ve etkili okul gruplarında paydaşlara göre etkililik boyutlarına bakıldığında ise farklılıklar görülmüştür. Bu çalışma ile ulaşılan sonuçlar okul öncesi eğitim kurumlarında etkililiğin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik yapılacaklar hakkında çıkarımlar sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-01-16T11:51:01Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster