dc.contributor.advisor | Sağlam Kaya, Yasemin | |
dc.contributor.author | Şahin | |
dc.contributor.author | Şahin, Busenur | |
dc.date.accessioned | 2024-11-15T05:35:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-23 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36143 | |
dc.description.abstract | Textbooks are the most basic material of the education and training process. In fact,
international comparative studies have proven that there is a positive relationship between
students' academic success and textbooks. In addition, in today's world where information
or data can be easily accessed, the importance of the ability to draw meaningful conclusions
from existing data has increased. In this respect, the content covered with statistics topics
in mathematics textbooks, which constitute the necessary infrastructure for high school
students' data analysis, and the representations of this content in different countries have
become a matter of curiosity. In this study, Singapore, which is frequently mentioned with
its success in mathematics education in the international arena, and Turkey were compared
according to the use of multiple representations in statistics topics in high school
mathematics textbooks. The data collected from 7 books used in mathematics courses at
the high school level in Turkey and Singapore were examined with the document analysis,
and the multiple representations used and the transitions between representations were
coded and analyzed. At the end of the study, it was determined that both countries used
verbal representations the most in statistics education, and it was seen that they frequently
included situations related to daily life. Although the rate of using algebraic representations
in Turkish books on statistics is slightly higher than in Singapore, it has been found that
Singapore books are richer in terms of visual and technological representations. In both
countries, the transition from verbal to algebraic was the most common transition between
representations. In addition, it has been found that transitions between different
representations are more frequent in Singapore books, while this situation is limited in
Turkey. While it is often encountered in Singapore books where all types of representations
are associated with each other, it is noteworthy that it is not encountered in Turkish books. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | matematik ders kitapları, karşılaştırmalı analiz, veri-sayma ve olasılık, çoklu temsiller | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Türkiye ve Singapur Matematik Ders Kitaplarının İstatistik Konularında Çoklu Temsillere Göre Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Ders kitapları eğitim öğretim sürecinin en temel materyali niteliğindedir. Öyle ki
yapılan uluslararası karşılaştırmalı çalışmalar, öğrencilerin akademik başarıları ile ders
kitapları arasında olumlu bir ilişkinin var olduğunu ispatlamıştır. Ayrıca, bilgiye ya da verilere
kolayca ulaşılabilen günümüzde, mevcut verilerden anlamlı sonuçlar çıkarabilme
becerisinin önemi artmıştır. Bu bakımdan lise öğrencilerinin veri analizi için gerekli alt
yapısını oluşturan matematik ders kitaplarındaki istatistik konularıyla işlenen içerik ve bu
içeriğin farklı ülkelerdeki temsilleri merak konusu olmuştur. Bu çalışma ile uluslararası
arenada matematik eğitimindeki başarısıyla adından sıkça bahsedilen Singapur ile Türkiye
lise matematik ders kitaplarında yer alan istatistik konuları çoklu temsil kullanımlarına göre
karşılaştırılmıştır. Türkiye ve Singapur lise seviyesinde matematik derslerinde kullanılan 7
kitaptan toplanan veriler, doküman analizi ile incelenmiş, kullanılan çoklu temsiller ve
temsiller arasındaki geçişler kodlanarak analiz edilmiştir. Çalışma sonunda her iki ülkenin
de istatistik öğretiminde en çok sözel temsilleri kullandığı tespit edilmiş, sık sık günlük
hayatla ilişkili durumlar içerdiği görülmüştür. İstatistik konularında Türkiye kitaplarının
cebirsel temsilleri kullanım oranı Singapur kitaplarına kıyasla bir miktar fazla olmasına
karşın, Singapur kitaplarının görsel ve teknolojik temsiller bakımından daha zengin olduğu
tespit edilmiştir. Temsiller arası geçişlerde her iki ülkede de en yaygın olarak sözel
temsilden cebirsel temsile geçiş kullanılmıştır. Ayrıca, Singapur kitaplarında farklı temsiller
arası geçişlerin daha sık olduğu, Türkiye’de ise bu durumun sınırlı olduğu tespit edilmiştir.
Singapur kitaplarında aynı anda tüm temsil türlerinin birbiriyle ilişkilendirildiği durumlarla pek
çok kez karşılaşılırken, Türkiye kitaplarında hiç rastlanmamış olması dikkat çekmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-15T05:35:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |