dc.contributor.advisor | Sağlam Kaya, Yasemin | |
dc.contributor.author | Bacak, Feride | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:35:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35589 | |
dc.description.abstract | Since algebra seems discrete to students, they have difficulty and face serious obstacles in the process of learning mathematics. Algorithms can be used to overcome these obstacles and to positively affect students' attitudes towards algebra. The algorithm, which allows creating solution steps in a logical order to solve a problem, is used in every area of our lives. Some of these applications can help students develop their thinking skills. Flow Chart, is also used to show complex problems with easy diagrams and to create a diagram of the in a certain order for the solution of the problem. The purpose of this study is to examine the effect of the Flow Chart application on students' algebra achievement and attitudes towards algebra. The study has a static group pre-test post-test design. The sample of the study consists of 41 seventh grade students studying in a public school. A lesson plan including Flow Chart application was applied to the experimental group, and the control group was prepared in accordance with the given education and training program. Algebraic expressions achievement test was applied to both groups as a pre-test before the application and as a post-test after the application. In addition, the algebra attitude test was applied to both the experimental and control groups as a pre-test and post-test to examine the effect of the application on the attitude towards algebra. According to the findings, it was observed that the Flow Chart application created a significant difference in the achievement in algebraic expressions. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | Cebir başarısı | tr_TR |
dc.subject | Cebire yönelik tutum | tr_TR |
dc.subject | Flow Chart | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Flow Chart Uygulamasının 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel İfadeler Konusundaki Başarı ve Tutumlarına Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effect of Flow Chart Application on 7th Grade Students' Achievement and Attitudes Towards Algebraic Expressions | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Cebir öğrencilere soyut göründüğü için öğrenciler zorlanmakta ve matematik öğrenme sürecinde ciddi engellerle karşılaşmaktadırlar. Bu engellerden kurtulmak ve öğrencilerin cebire karşı tutumlarını da olumlu yönde etkilemek için algoritmadan yardım alınabilir. Bir problemi çözmek için mantıksal sırada çözüm adımlarını oluşturmayı sağlayan algoritma, hayatımızın her alanında kullanılmaktadır. Bu uygulamalardan bazıları ile öğrencilerin düşünme becerilerinin gelişmesine yardımcı olunabilmektedir. Akış şeması anlamına gelen Flow Chart, karmaşık problemleri kolay diyagramlarla göstermek ve problemin çözümü için belli bir sırayla şema oluşturmakta da kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Flow Chart uygulamasının öğrencilerin cebir başarıları ve cebire karşı olan tutumlarına etkisini incelemektir. Çalışma, statik gruplu ön test son test desene sahiptir. Çalışmanın örneklemi, bir devlet okulunda eğitim almakta olan 41, yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Deney grubuna Flow Chart uygulaması dâhil edilmiş bir ders planı uygulanmış, kontrol grubuna ise verilen eğitim öğretim programına uygun olarak hazırlanmıştır. Her iki gruba da cebirsel ifadeler başarı testi, uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca uygulamanın cebire olan tutuma etkisi incelemek için cebir tutum testi hem deney hem de kontrol grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Flow Chart uygulamasının cebirsel ifadeler konusundaki başarı üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğu gözlemlenmiştir. Cebire yönelik tutumda ise anlamlı bir fark oluşmamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-13T07:35:21Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |