dc.contributor.advisor | Olçay, Seray | |
dc.contributor.author | Oğur, Çimen | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T12:27:53Z | |
dc.date.issued | 2023-06-16 | |
dc.date.submitted | 2023-06-08 | |
dc.identifier.citation | Oğur, Ç. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere çevrim içi cinsel istismarla başa çıkmada davranışsal beceri öğretiminin etkililiği. Hacettepe Üniversitesi, Ankara | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33850 | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to examine the effectiveness of behavioral skills training supported
by video visual scene displays on the teaching of online sexual abuse coping skills to
individuals with autism spectrum disorder. Three male participants between the ages of 21-23
were studied in the study, in which multiple probe across participants experimental design,
which is one of the single-subject research models, was used. The baseline and probe
sessions of the research were carried out online, and the practice sessions were held in
institutions where individuals with autism spectrum disorder received education.
Generalization sessions to determine whether the participants in the research generalize their
ability to cope with online sexual abuse they acquired to different people; Maintenance
sessions were held two and four weeks after the end of the teaching sessions to determine
whether they retained the target skill they had acquired. The findings of the study revealed that
all participants acquired the ability to cope with online sexual abuse, generalized the acquired
skill to different people, and maintained it after the end of the training. In the study, social
validity data were also collected from the participants, their families and teachers by adopting
a subjective evaluation approach, and it was observed that both the participants, their families,
and their teachers had generally positive opinions about the target skill, behavioral skills
training in which the video visual scene displays application was presented at the modeling
stage, and the results obtained. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Otizm spektrum bozukluğu | |
dc.subject | Video görsel sahne sunumu | |
dc.subject | Davranışsal beceri öğretimi | |
dc.subject | Çevrim içi cinsel istismar | |
dc.subject | Cinsel istismarla başa çıkma becerisi | |
dc.subject.lcsh | Eğitimin özel yönleri | tr_TR |
dc.title | Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiğiotizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Çevrim İçi Cinsel İstismarla Başa Çıkmada Davranışsal Beceri Öğretiminin Etkililiği | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effectiveness of Behavioral Skills Training For Individual With Autism Spectrum Disorder in Cope With Online Sexual Abuse | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada video görsel sahne sunumu ile desteklenmiş davranışsal beceri öğretiminin
otizm spektrum bozukluğu tanısı olan bireylere çevrim içi cinsel istismarla başa çıkma
becerisinin öğretimi üzerindeki etkililiğini incelemek amaçlanmıştır. Tek-denekli araştırma
modellerinden katılımcılar arası yoklama denemeli çoklu yoklama modelinin kullanıldığı
araştırmada 21-23 yaş aralığındaki üç erkek katılımcı ile çalışılmıştır. Araştırmanın başlama
düzeyi ve yoklama oturumları çevrim içi ortamlarda, uygulama oturumları ise otizm spektrum
bozukluğu tanısı olan bireylerin eğitim aldıkları kurumlarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
katılımcıların edindikleri çevrim içi cinsel istismarla başa çıkma becerisini farklı kişilere
genelleyip genellemediklerini belirlemek üzere genelleme oturumları; edindikleri hedef beceriyi
koruyup korumadıklarını belirlemek üzere ise öğretim oturumları sona erdikten iki ve dört hafta
sonra izleme oturumları gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları tüm katılımcıların çevrim içi
cinsel istismarla başa çıkma becerisini edindiklerini, edindikleri beceriyi farklı kişilere
genellediklerini ve öğretim sona erdikten sonra da koruduklarını ortaya koymuştur.
Araştırmada ayrıca öznel değerlendirme yaklaşımı benimsenerek katılımcılar, katılımcıların
aileleri ve öğretmenlerinden sosyal geçerlilik verileri toplanmış ve hem katılımcıların hem de
ailelerinin ve öğretmenlerinin hedef beceri, video görsel sahne sunumu uygulamasının model
olma basamağında sunulduğu davranışsal beceri öğretimi ve elde edilen sonuçlarla ilgili genel
olarak olumlu görüş bildirdikleri gözlemlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T12:27:53Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |