Tür "info:eu-repo/semantics/masterThesis" Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 102, listelenen: 1-20
-
7. Sınıf Öğrencilerinin Zekâ Oyunları Dersinde Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study was to investigate the number sense strategies of 7th grade students in the mind games course in which games specific to the number and operations learning area and prepared considering the number ... -
Analitik Kimya Laboratuvarında Deneyimsel Öğrenmenin Bilişötesi Farkındalık Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01)In this study, it was aimed to determine the effect of analytical chemistry laboratory applications based on experiential learning on students' metacognitive awareness. Learning occurs as a result of experiences and ... -
Argümantasyon Yöntemi ve Doğrudan-Yansıtıcı Yaklaşımın Bilimin Doğası Anlayışına Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)With increasing the studies on the comprehending of the nature of science in recent years, the correct ways of accessing scientific knowledge are being attempted to be taught to students and prospective teachers. Although ... -
Astronomi Standartları Testi (Toast)'un Türkçeye Uyarlama Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)After the necessary amendments to the Turkish translations, TOAST was applied to a group of 396 people, most of whom had basic astronomy training, in order to evaluate their understanding of the test items. Following the ... -
Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Denk Kesirler Konusundaki Kavramsal ve İşlemsel Bilgilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01)In this study, it’s aimed to investigate the conceptual and procedural knowledge of 5th grade students in equivalent fractions. The sample of the study consist of 435 fifth grade students studying in two different middle ... -
Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sayı Büyüklüklerini Anlamlandırmalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)In this study, it is aimed to investigate 5th grade students studying in Isparta to make sense of number size in natural numbers, fractions, decimal notions and percentages. The sample of the research consists of 400 fifth ... -
Biyoloji Eğitiminde Bağlam Temelli Tasarlanan Öğretim Materyallerinin Uygulanabilirliğine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it was aimed to investigate the opinions of biology teachers about context-based activities and worksheets. Based on this goal, teachers'; It was aimed to determine their expectations from the process and ... -
Biyoloji Eğitiminde Basit Deneylerin Öğrenmeye Etkisinin Öğrenme Günlükleriyle Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the effect of simple experiments used in biology education on learning is examined. In the research, the subject of cell membrane transport was covered. The simple experiments on this subject were selected ... -
Biyoloji Eğitiminde Hikayeleştirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to determine the views of biology teachers about the storytelling example. Teachers' use of educational tools such as metaphor and analogy in a story was considered as their own experiences, ... -
Doğrudan Yansıtıcı Öğretimin, Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlere, Bilimsel Okuryazarlık Düzeyine, Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the influence of the explicit-reflective approach based nature of science teaching on 9th class students' views on the nature of science, scientific literacy levels and academic ... -
Ekoloji Alanındaki Kavram Yanılgıları Üzerine Nitel Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Misconception definition is a wrong or inaccurate idea or conception. Misconceptions are encountered in almost every field from past to present. This thesis study focuses on misconceptions studies published in the field ... -
Esnek Soruşturma Uygulanan Sınıfta Bilim Konuşmak: Bir Söylem Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)According to Ministry of Education (2018), it is stated that "inquiry-based" learning strategy is adopted in the Science course. Based on this approach, Bayram (2020) put forward the "Flexible Inquiry-Based Teaching" (FIBT) ... -
Farklı Disiplinlerde Özel Yetenekli Öğrencilerin Uzamsal Görselleştirme Yetenekleri Üzerine
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Spatial visualization, one of the components of spatial ability, is an interdisciplinary subject area where we can observe its reflections in real-life contexts. While its relationship with mathematics is often emphasized, ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlıkları, Tutum ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the relationships between pre-service science teachers' assessment and evaluation literacy levels, attitudes and self-efficacy perceptions. In this context, the study is a correlational ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyal Medyaya Yönelik Tutumları ile E-Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the study, it was aimed to investigate the relationship between science teacher candidates’ attitudes towards social media and their e-learning styles and to investigate these according to different variables. ... -
Fen Bilimleri Dersi Eğitiminin Oyunlaştırılmış E-Öğrenme Ortamlarıyla Desteklenmesinin Motivasyon ve Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02)In today's world, technology is developing constantly and knowledge increases exponentially. Thus, it is vital to follow these developments closely to be successful in science education. New approach in science education ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Pısa Fen Okuryazarlığı Yeterliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this research, it is aimed to investigate the pre-service science teachers’ scientific literacy competencies determined by the PISA (Programme for International Student Assessment) and the variations of these competencies ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimsel Dünya Görüşlerinin Çokkültürlülük Teorileri Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the scientific worldviews of science teachers and science teacher candidates within the framework of multicultural science theories. The universe of the research consists of in-service ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimsel Soruşturma Anlayışlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In line with the changes brought about by the rapid developments in the world, the main purpose of our education system is to raise individuals with the values and competencies of the Turkish education system. The most ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çokkültürlü Eğitime Yönelik Algı ve Yeterliliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)All over the world, people belonging to different cultures have to live together in harmony for different reasons. Therefore, multiculturalism should be a factor that covers the whole of education rather than being a part ...