Başlık için Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 127, listelenen: 112-127
-
Tahmin Et-Gözle-Açıkla (Tga) Yöntemiyle Desteklenen Etkinliklerin Lise 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimyaya Yönelik Tutumları ve Başarıları Üzerine Etkisi
(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research is to process the learning of “Hydyrocarbons” subject which is involved in the unit of “Energy in Industry and Living Creatures” by the help of activities which is accordant to TGA method ... -
Teknoloji Destekli 5e Modeli Uygulamasının Eşitlik ve Denklem Konusunda Akademik Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 22-08-26)This research aims to the effect of the technology-supported 5E model practice on equality and equations on the academic achievement of students. The study group consists of a total of 64 students, 31 girls, and 33 boys, ... -
Ters Yüz Öğrenme Modelinin Biyoloji Konularını Öğrenmeye Etkisi: Mitokondri ve Kloroplast Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-03)This study analyses the effects of the flipped learning model on learning the subjects of biology through mitochondria and chloroplast organelles. The study groups were composed of students who were the 9th graders in the ... -
Tga (Tahmin Et-Gözle-Açıkla) Yöntemi Destekli Etkinliklerin Lise Öğrencilerinin Üst Biliş Farkındalıkları Üzerine Etkisinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to investigate the effect of “Predict-Observation-Explain” POE activities which is carried out with the help of the POE method worksheets on “States of Matter” in the 9th grade Chemistry course ... -
TGA Yöntemine Dayalı İşbirlikli Grup Çalışmalarındaki Söylemsel Yapıların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)In this study, data was collected through video and audio recordings during collaborative group work sessions based on the Predict-Observe-Explain (POE) method in fifth-grade Science classes. The aim was to examine the ... -
TIMSS’te Öğrencilerin Fen Yeterlik Seviyelerinin ve Sosyoekonomik Durumlarının Bazı Değişkenler Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) conducts the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) to 4th and 8th-grade students every four years. The aim of TIMSS ... -
Türkiye'de İlköğretim Matematik Alanında Matematiksel Modelleme ile İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it was aimed to conduct a document analysis of the graduate theses related to mathematical modelling published in the field of elementary mathematics education in Turkey. The study included 45 master's thesis ... -
Türkiye, Finlandiya ve Kanada’da Matematik Ders Kitaplarındaki Bazı Ortak Konuların Göstergebilimsel Analiz
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In recent years, the trend towards visuality and visual arguments in mathematics education and training has remarkably increased. Visual materials find a significant buyer in the teaching and learning of abstract concepts ... -
Türkiye, Japonya ve Almanya’daki Matematik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The scope and quality of the education they receive before they start their profession is very important in order for teachers to perform their profession effectively and to meet the expectations of the society from teachers ... -
Türkiye, Kanada ve Singapur Matematik Öğretim Programlarının Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-08)The aim of this study is to determine the geometry and measurement learning domains at the secondary school level in Mathematics Curriculum (MAC) of Turkey, Canada and Singapore to reveal similarities and differences. ... -
Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmalarındaki Matematiksel Model Oluşturma Etkinliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)A designed teaching approach should be able to increase the students' motivation, direct them to higher-level thinking, establish interdisciplinary connections, enable them to transfer the knowledge they learn at school ... -
Türkiye’de Yayınlanan Ortaokul Matematik Eğitimindeki Kavram Yanılgıları Çalışmalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study; it was aimed to analyse the studies, conducted between the years of 2009 and 2019 on the misconceptions at the level of secondary school, through carrying out descriptive content analysis. With a view to ... -
Tımss 2019 Uygulamasına Katılan Öğrencilerin Matematik Başarılarının Aile Katılımı Değişkenlerine Göre Yordanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, based on the TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2019 Turkey data, it was aimed to determine how much parents participate in the education of 4th and 8th-grade students, to what ... -
“Üstbiliş Stratejilerinin Kullanıldığı Dijital Oyun Tasarımının Matematik Başarısına Etkisi”
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-10)The aim of this study is to examine the effect of digital game design process with metacognitive strategies on academic success in mathematics course, the level of metacognition awareness and its relationship with game ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fen Bilimlerini Öğrenmedeki Beklenmedik Düşük Başarılarının Nedenlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-25)The aim of the research is to identify gifted students at the middle school level who exhibit underachievement in science learning, determine the factors that lead them to underachievement in science learning, and provide ... -
Yedinci ve Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Toplama ve Çıkarma İşlemlerinde Problem Kurma Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06-13)The aim of this study is to determine the problem-posing skills of 7th and 8th grade students regarding addition and subtraction of integers and the contexts used by the students in the problems they pose by adding and ...