Başlık için Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 127, listelenen: 16-35
-
DİSİPLİNLERÜSTÜ ÇEVRE EĞİTİM PROGRAMININ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE BİLİNCİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Environmental problems are increasing day by day, and their effects directly affect our lives. The only solution for the elimination of these problems is a conscious society. A conscious society is possible with a ... -
Doğrudan Yansıtıcı Öğretimin, Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlere, Bilimsel Okuryazarlık Düzeyine, Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the influence of the explicit-reflective approach based nature of science teaching on 9th class students' views on the nature of science, scientific literacy levels and academic ... -
Ekoloji Alanındaki Kavram Yanılgıları Üzerine Nitel Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Misconception definition is a wrong or inaccurate idea or conception. Misconceptions are encountered in almost every field from past to present. This thesis study focuses on misconceptions studies published in the field ... -
Esnek Soruşturma Uygulanan Sınıfta Bilim Konuşmak: Bir Söylem Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)According to Ministry of Education (2018), it is stated that "inquiry-based" learning strategy is adopted in the Science course. Based on this approach, Bayram (2020) put forward the "Flexible Inquiry-Based Teaching" (FIBT) ... -
Farklı Disiplinlerde Özel Yetenekli Öğrencilerin Uzamsal Görselleştirme Yetenekleri Üzerine
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Spatial visualization, one of the components of spatial ability, is an interdisciplinary subject area where we can observe its reflections in real-life contexts. While its relationship with mathematics is often emphasized, ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Küresel Isınma Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to determine the misconceptions of science teacher candidates about global warming. Within the scope of the study, scientific knowledge, lack of knowledge, false positive and false negative percentages ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlıkları, Tutum ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the relationships between pre-service science teachers' assessment and evaluation literacy levels, attitudes and self-efficacy perceptions. In this context, the study is a correlational ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyal Medyaya Yönelik Tutumları ile E-Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the study, it was aimed to investigate the relationship between science teacher candidates’ attitudes towards social media and their e-learning styles and to investigate these according to different variables. ... -
Fen Bilimleri Dersi Eğitiminin Oyunlaştırılmış E-Öğrenme Ortamlarıyla Desteklenmesinin Motivasyon ve Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02)In today's world, technology is developing constantly and knowledge increases exponentially. Thus, it is vital to follow these developments closely to be successful in science education. New approach in science education ... -
Fen Bilimleri Dersinde Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerle Yapılan Ters-Yüz Sınıf Modelinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the purpose was to determine the effect of the flipped classroom (FC) model accompanied by active learning activities within the scope of the lesson unit of “Matter and Heat” on the academic achievement, ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlık Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Nowadays, one of the fastest developing fields in science is biotechnology. Teachers are considered to be the most vital component in introducing pupils to biotechnology developments. In the present case, teachers' own ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Pısa Fen Okuryazarlığı Yeterliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this research, it is aimed to investigate the pre-service science teachers’ scientific literacy competencies determined by the PISA (Programme for International Student Assessment) and the variations of these competencies ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimsel Dünya Görüşlerinin Çokkültürlülük Teorileri Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the scientific worldviews of science teachers and science teacher candidates within the framework of multicultural science theories. The universe of the research consists of in-service ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimsel Soruşturma Anlayışlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In line with the changes brought about by the rapid developments in the world, the main purpose of our education system is to raise individuals with the values and competencies of the Turkish education system. The most ... -
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çokkültürlü Eğitime Yönelik Algı ve Yeterliliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)All over the world, people belonging to different cultures have to live together in harmony for different reasons. Therefore, multiculturalism should be a factor that covers the whole of education rather than being a part ... -
Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Derslerine Entegre Edebilme Yeterlikleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study was to reveal the competencies of in-service science and primary school teachers who were working in various parts of the country to integrate 21st century skills into science lessons. The science and ... -
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN BİLİMSEL SORUŞTURMA ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In line with the changes brought about by the rapid developments in the world, the main purpose of our education system is to raise individuals with the values and competencies of the Turkish education system. The most ... -
Fen Eğitiminde Biyomimikri Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin 21. Yüzyıl Becerilerine ve Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to determine the impact of biomimicry-focused instruction on students' 21st Century Learning and Innovation Skills and Creativity Skills. The research was conducted within the scope of the ... -
Fen Grubu Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Kaygı Düzeyi Değerlendirme Ölçeği Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aims to develop a scale that evaluates the anxiety levels of science teachers towards out-of-school learning environments. Out-of-school learning includes learning in various environments outside of the classroom ... -
Fen öğretiminde artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojilerinin ışık mikroskobu kullanımına etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the effects of applications developed with augmented and virtual reality technologies in the e-learning process, which are the subjects that require practice in the science course, and ...