Başlık için Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 127, listelenen: 37-56
-
Fizik Öğretmen Adaylarının Rutin Olmayan Fizik Problemleri Kurarken Kullandıkları Üstbilişsel Stratejiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the non-routine problem posing skills of pre-service physics teachers and determine which metacognitive strategies they use. The research was conducted according to qualitative research ... -
Fotosentez Konusunda Animasyon Geliştirilmesi ve Animasyon Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The study aimed to develop a 3D animation on photosynthesis, assess its impact on 12thgrade students' academic achievements, and gauge student opinions on its usage. The animation was created as an educational tool in 3D ... -
Gerçekçi Matematik Eğitiminin Çarpanlar ve Katlar Konusundaki Öğrenci Başarısına ve Matematiğe Karşı Tutumuna Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this thesis is to investigate the effect of realistic mathematics education on student achievement in factors and multiples and attitudes towards mathematics. For this purpose, two 6th grade classes that ... -
Halkın Bilime Ve Bilimsel Araştırmaya Dair Görüşleri: Covıd-19 Pandemisi Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The COVID-19 Pandemic has become widely discussed topic all over the world since it emerged. The public has tried to access information about the pandemic and "science communication" has become more important in this ... -
Hibrit Fen Eğitiminde Argümantasyon Uygulamalarının Öğrencilerin Eleştirel Düşünme, Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine the effects of argumentation practices in hybrid science teaching on 7th grade students' success in science course, their attitudes towards science course, their argumentative attitudes, ... -
İlkokul (3. ve 4. Sınıf) Ortaokul (5., 6., 7. ve 8. Sınıf) Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Soruşturma (Araştırma-Sorgulama)Temelli Öğretim (Stö) Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the primary school (3, 4th grade) and secondary school (5, 6, 7, 8th grade) Science textbooks prepared according to the 2018 curriculum between the 2019-2021 periods, approved by the Ministry of National ... -
İlköğretim Geometri Öğretiminde Materyal Kullanımı İle İlgili Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the published postgraduate theses on material use in primary education geometry education is intended to be document analyzed. The study included 55 master's theses and 4 doctoral theses published in the ... -
İlköğretim Programlarının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Açısından, Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Boyutunda İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The study will analyze 2018-2019 primary education programs in terms of climate change and sustainable environmental education and will try to reveal how well they meet UNDP 2030 sustainable development objectives. Document ... -
İşbirlikli Bilgi İşlemsel Problem Çözmenin Akademik Başarı ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08-02)In this study, it was aimed to examine the effect of a collaborative computational problem solving approach on middle school students' computational thinking skills and academic achievement. The pretest-posttest control ... -
Kavram Haritaları ile Öğretimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Başarısına ve İlişkilendirme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to analyze the effect of polygons teaching on the geometry achievement and making connection skills of middle school 7th grade students by means of the concept map. This study was created using the ... -
Kimya Ders Kitaplarındaki Soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne Göre Değerlendirilmesi ve Kazanımlarla İlişkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to analyze the end-of-unit evaluation questions in the Chemistry textbooks prepared in accordance with the achievements of the Secondary Education Chemistry Curriculum developed and implemented by ... -
Kimya Ders Kitaplarındaki Soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne Göre Değerlendirilmesi ve Kazanımlarla İlişkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to analyze the end-of-unit evaluation questions in the Chemistry textbooks prepared in accordance with the achievements of the Secondary Education Chemistry Curriculum developed and implemented by ... -
Kimya Eğitiminde Sorgulamaya Dayalı Öğrenmenin Bibliyometrik Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to reveal the structure and evolution of the research area by using the bibliometric analysis method related to the inquiry-based learning method in chemistry education. For this purpose, 875 articles ... -
Kimya Öğretmen Adaylarının Titrasyonlar Konusunda Zihinsel Modellerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study was to determine the mental models of chemistry teachers candidates about titrations. The research was conducted as a case study. To determine the students' mental models, a data collection tool has ... -
Klonlama İle İlgili Öğrenci Düşünceleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The knowledge and thoughts that students have before lesson play an important role in creating the course content. Cloning is one of the important topics in biology education in terms of genetic literacy. One of the main ... -
Lise Öğrencilerinin Kimyasal Denge Konusunda Grafik Kullanma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, the students' ability of drawing, reading and interpreting a graph was reviewed by developing a test of open-end questions including balance in the unit "Speed and Balance in the Reactions" in the 11th ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde Üst Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Considering the reflections of the developments in science and technology upon education, there is a need for individuals who are productive and who can, construct information, think critically, produce alternatives in ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde Üst Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Considering the reflections of the developments in science and technology upon education, there is a need for individuals who are productive and who can, construct information, think critically, produce alternatives in ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Örnek Üretme Stratejilerinin ve Yaratıcılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Mathematics needs generations who are familiar with concepts far from rote and can use them when necessary. These needs can be met with mathematical tools that will be used effectively in the educational environment. For ... -
Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Sorularının Soruşturma Temelli Öğretim Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08-02)While the Ministry of National Education has implicitly included inquiry-based education since 2005, it has included it in its curriculum since 2013. The aim of the study is to examine skill-based questions within the ...