Bölüm "Okul Öncesi Öğretmenliği" İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 22, listelenen: 1-20
-
3-6 Yaş Çocuklarının Ebeveynlerine Bağlanma Stilleri: Tek ve Evli Ebeveynlerin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this research is to investigate the relationship between attachment styles of 3-6 year-old preschool children with single and married parents, and of these parents to their own parents. The materials of this ... -
5-6 Yaş Çocuklarının Matematik Kavramları İle Yaratıcılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This study aims to explore the relationship between children’s knowledge of mathematic concepts and creativity skills. Relational screening model was used in this quantitative study. The study group consists of 81 children ... -
Annelerin Duygu Sosyalleştirme Davranışları İle Çocukların Duyguları Anlama Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to investigate the relationship between mothers’ emotion socialization behaviors and emotion understanding skills of children. Sample consist of 50 children who continuing preschool and their mothers ... -
Çocuk Hakları Ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik Davranışlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research is conducted to analyze the effect of children's rights and democracy education on children's democratic behavior levels. A semi-experimental pre-test / post-test model with control group was used to assess ... -
Çocuk Hakları ve Demokrasi Eğitiminin Çocukların Demokratik Davranışlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research is conducted to analyze the effect of children's rights and democracy education on children's democratic behavior levels. A semi-experimental pre-test / post-test model with control group was used to assess ... -
Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the requirements of 48-71 months old children who are at risk of language development and currently attending preschool institutions, to organize a developmental early intervention ... -
Doğal Açık Alanlarda Uygulanan Sorgulama Temelli Etkinliklerin Çocukların Geometrik ve Uzamsal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, implementation of inquiry-based activities in natural outdoors and classroom settings were investigated. The main research questions were “Do inquiry-based activities implemented in natural outdoors and ... -
Erken Çocukluk Döneminde STEM Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-14)This study aims to find out whether STEM activities carried out during early childhood have an effect on creative thinking and problem solving skills of children. The participants of the study are 38 children who go to the ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study is aimed to examine the effect of interactive book reading activities on the creativity of 60-72 month old children. The study was carried out with 26 children in two private kindergartens affiliated to the ... -
Keyhole Erken Müdahale Programının Ebeveyn Ve Çocuk Çıktıları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this thesis is to adapt to Turkish and examine the effectiveness of the Keyhole Early Intervention Program with parents who are autistic children in early childhood, In the study using parallel pattern approaching ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarda Bağlanma İle Sosyal Yetkinlik, Kaygı, Öfke ve Öz-Kontrol Değişkenlerinde Akran İlişkilerinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In the preschool period, the child transition from family life to school life and expands its social environment that is limited to family members and their close circle with peers. The positive peer relationships established ... -
Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Anne ve Babaların Ana-Babalık Algısı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to reveal motherhood and fatherhood perception of the parents having child in early childhood period. This research was conducted with a mixed research method in which qualitative and quantitative ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Akran İlişkileri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Anne Çocuk İlişkileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to explain the relationship between child-mother relationships and peer relationships and social skills level of children. The participants of the study were chosen by snowball sampling method ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Üstün Yetenekli Çocukların Aday Gösterilmelerine Yönelik Geliştirilen Eğitim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-08)The aim of this research is to make early childhood teachers and preservice teachers nominate gifted children as candidates in their classrooms. For this aim, Gifted Children Nomination Training Programme (ÜYÇAGEP) was ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamının Kalitesinin Çocukların Yaratıcılığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research aims to explore the effect of early childhood environment quality of preschools served under Ministry of National Education on children’s creativity. Population of this research consist of preschools which ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerinin Desteklenmesi: Tasarım Temelli Hizmet İçi Eğitimin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02-21)This research aims to examine the effect of the in-service training program based on the design-based learning approach on preschool teachers’ coding and computational thinking skills. The study group consisted of 40 ... -
Okul Öncesi Öz-Düzenleme Programı'nın Çocukların Özdüzenleme, Problem Davranışları ve Sosyal Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to develop the “Self-regulation Program” to support the self-regulation of children and investigate the effects of the program on the selfregulation, problem behaviors and social skills. Embedded ... -
Resimli Öykü Kitaplarının Çocukların Ve Annelerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which aimed to understand the effect of egalitarian or alternative gender role representations in picture storybooks on children's gender stereotypes and their mothers' gender role attitudes, was conducted in ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ...