Başlık için İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 187, listelenen: 36-55
-
Ders Araştırması Modeli Bağlamında Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Faaliyetlerine Yönelik Grup Temelli Özdüzenlemelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In this study, it was aimed to examine middle school mathematics teachers’ preparation and reflection activities for teaching mathematics that they performed as a group in the Lesson Study practices. The single case study ... -
Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the requirements of 48-71 months old children who are at risk of language development and currently attending preschool institutions, to organize a developmental early intervention ... -
Doğa ve Toprağa Yönelik Hazırlanan İnformal Öğrenme Ortamının İlköğretim Öğrencileri Üzerine Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aims of the study is to investigate the effects of informal learning settings on the sixth graders achievement and attitudes about nature and soil, to reveal their perceptions and the level of understanding concerning ... -
Doğal Açık Alanlarda Uygulanan Sorgulama Temelli Etkinliklerin Çocukların Geometrik ve Uzamsal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, implementation of inquiry-based activities in natural outdoors and classroom settings were investigated. The main research questions were “Do inquiry-based activities implemented in natural outdoors and ... -
Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Çocuklar için Felsefe Eğitimine Yönelik Eleştirel Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, a measurement tool was developed that will serve to reveal level of reasoning, questioning, organizing information and transfer skills of fourth grade students. The study group of research consisted of 177 ... -
Duygu Sosyalleştirmeye Yönelik Ebeveyn Müdahale Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Encouraging parents to use supportive emotion socialization approaches and informing them about the effects of non-supportive approaches is an important step to support children's emotional competence. Tuning into Kids ... -
E-Portfolyo Uygulamasının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Yeterliklerine, Motivasyonlarına ve Yansıtıcı Düşüncelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-10)The aim of this research is to determine the effects of e-portfolio applications on technological competence, assessment and evaluation competence perception, reflective thinking and learning motivation, which are among ... -
Ebeveyn Çocuk İhmal ve İstismarı Farkındalık Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Child abuse and neglect is a worldwide problem. Under any circumstances should a child experience abuse or neglect. While these experiences have negative effects on the body and mental health of people from all ages, ... -
Ebeveyn Tutumları, Davranış Problemleri ve Okula Hazır Bulunuşluk Arasındaki İlişkinin Öz Düzenlemenin Aracılık Etkisi İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)The purpose of this study is to examine direct and indirect relationships between children’s self-regulation skills, school readiness and parenting styles, behavioral problems observed in children. Within the scope of ... -
Ebeveynlerin Duygu Sosyalleştirme Stratejileri İle Çocukların Sosyal Yetkinlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to explain the relationship between parental emotional socialization strategies and social competence level of children. Convenient sampling method is used to select 364 children who are 36-72 ... -
EBEVEYNLERİN DUYGU SOSYALLEŞTİRME STRATEJİLERİ İLE ÇOCUKLARIN SOSYAL YETKİNLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this research is to explain the relationship between parental emotional socialization strategies and social competence level of children. Convenient sampling method is used to select 364 children who are 36-72 ... -
Eko-Okul Programını Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim Açısından Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study was conducted for the purpose of comparatively examining the education for sustainable development [ESD] practices (for three pillars as environmental, socio-cultural and economical) and environmental aspects ... -
Erken Çocukluk Döneminde Çalışma Belleği ile Okula Hazırbulunuşluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the relationship between working memory and school readiness. Study was conducted in two steps; Working Memory Rating Scale’s adaptation, and examining the relationship between working ... -
Erken Çocukluk Döneminde STEM Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-14)This study aims to find out whether STEM activities carried out during early childhood have an effect on creative thinking and problem solving skills of children. The participants of the study are 38 children who go to the ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite Uygulamaları: Sistemler Arası Bir Karşılaştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016-12-30)This study conducted comparative educational research to examine two different quality rating and improvement systems, one of which is used in Turkey and the other in the state of North Carolina in the United States. ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Pedagojik Dokümantasyonun Aile Katılımına Katkısının İncelenmesi
(2018)Bu araştırmada, erken çocukluk eğitiminde pedagojik dokümantasyonun aile katılımına katkısı incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma tekniklerinin bir arada kullanıldığı eylem araştırması şeklinde oluşturulmuştur. Araştırmanın ... -
Erken Çocuklukta Zorbalığa Yönelik Farkındalık Programının Çocuk Ve Öğretmen Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to enhance the awareness of children aged 60 to 72 months regarding bullying, distinguishing it from other aggressive behaviors, and adopting strategies for coping with and intervening in bullying when ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study is aimed to examine the effect of interactive book reading activities on the creativity of 60-72 month old children. The study was carried out with 26 children in two private kindergartens affiliated to the ... -
Farklı Bilgi Kaynaklarından Edinilen Bilgilerin Sosyobilimsel Konularda Oluşturulan Argümantasyonların Kalitesi ve Fen Başarısı Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of 8th grade students' ways of obtaining information from different sources of information on the socioscientific issues of base stations and genetically modified organisms ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihi Algısına Bilimin Sultanları Sergisinin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)As one of the professional requirements of science education is to teach the history of science in science courses, obtaining certain equipment related to the history of Islamic science can be considered as a necessity ...