Alt Tür "annotation" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 13, listelenen: 1-13
-
Açımlayıcı Faktör Analizinde Faktör Sayısı Belirleme Yöntemlerinin Çeşitli Koşullar Altında Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to compare the factor retention methods (MAP, MAP4, Hull, EGATMFG and Factor Forest) in terms of convergence rate, percent correct and relative bias value. In this Monte Carlo simulation study, ... -
Bilim Diplomasisinde Türkiye ve İngiltere’nin Politikaları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the developing and globalizing world, the importance of science in every field is increasing. Recently, due to globalizing problems, economic relations and trade, science is used to strengthen the relations between ... -
Bilişsel Esneklik ve Okula Bağlılık Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme ve Okulda Kendini Toparlama Gücünün Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to examine the concept of school resilience in high school students and to explore the relationships between school resilience and the concepts of cognitive flexibility, emotion regulation and ... -
EVLİLİK GÜÇLENDİRME PROGRAMI’NIN EVLİLİK DOYUMU VE EŞ TÜKENMİŞLİĞİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study was to examine the effects of the "Marriage Enrichment Program" (EGP) on marital satisfaction and spouse burnout. The study involves an experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up ... -
FİLİSTİN EĞİTİM KURUMLARINDA OTANTİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ VE İŞ DOYUMUNUN ÖRGÜTSEL ZEKÂYI GELİŞTİRMEYE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-08)The purpose of this study is to determine the role of authentic leadership behaviors and job satisfaction in strengthening organizational intelligence for secondary school teachers in Palestinian educational institutions. ... -
Lise Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerini Etkileyen Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to investigate the nomophobia levels of high school students based on the variables such as gender, grade level, the duration of time spent with the cell phone, the frequency of checking the cell ... -
Ortaöğretim Kurumu Yöneticilerinin Örgütsel Stres Kaynakları ve Stresle Başa Çıkma Yolları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research; It is intended to be a recommendation to the administrators of educational institutions by introducing the organizational stress sources of educational administrators in education institutions in Hatay ... -
Ortaöğretime Geçiş Sınavlarında Ölçme Değişmezliği ve Dmf’nin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
PIRLS 2021 Sonuçlarında Cinsiyete Bağlı Farklılıkların Çok Düzeyli Modellerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07)Reading comprehension is an extremely critical skill for an individual's academic and everyday life. It is known that individuals in developed societies are generally better readers. PIRLS is an internationally recognized ... -
PISA 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Veri Madenciliği Sınıflandırma Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of research is to determine the classification accuracy of students' success status and reading skills proficiency levels according to the factors affecting the success of students' reading skills and their ... -
Pısa-2018 Türkiye Verisinde Okuma Becerilerini Etkileyen Faktörlerin Çok Düzeyli Yapısal Eşitlik Modellemesiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The Programme for International Student Assessment (PISA) is an international survey funded by OECD. PISA surveys take place every three years and it is a research that has been carried out every three years since 2000 to ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanında Gelişmiş Ülkelerle Ortak Olan Hedeflere Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-14)The aim of this study is to determine the level of achievement of eighth grade students in Türkiye to the objectives common to the secondary school mathematics curriculum of Türkiye and developed countries in the field of ... -
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Puanlarının Yükseköğretim Kurumları Sınavını Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, the predictive power subtests of high school admission exam (TEOG) to subtests of higher education admission exam (YKS) has been investigated. The population of the research consists of a total of 1149 ...