dc.contributor.advisor | Genç, Ayten | tr_TR |
dc.contributor.author | Demir, Devran | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T06:21:20Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T06:21:20Z | |
dc.date.issued | 2013 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1926 | |
dc.description.abstract | In this study, Foreign Language Proficiency Examination for the State Employees (KPDS), which was administered in Turkey during the years between 1990 and 2013, was aimed to be analyzed. The criteria for this analysis were improved based on a current and international guideline for foreign language teaching domain, which is called Common European Framework of Reference for Languages . Through this analysis, both the grammar and the vocabulary levels of the 80 questions that were asked in 2011 spring term exam with their answer options were identified. In the meantime, not only the concepts such as objectivity, validity, and the reliability of the tests, but also the process of controlling the validity of the exams were discussed. Besides, some historical data on the government officers knowledge of foreign language and the legal basis of testing that knowledge were roughly investigated. | tr_TR |
dc.language.iso | deu | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Foreign language exam | tr_TR |
dc.title | Analyse der fremdsprachenprüfungen am beispiel kpds | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2013/362 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, Türkiye'de 1990-2013 tarihleri arasında Kamu Personeli Dil Sınavı (KPDS) olarak uygulanmış olan sınavın incelenmesi amaçlanmıştır. İnceleme ölçütleri, yabancı dil öğretiminde güncel ve uluslararası nitelikte olan "Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni" adlı kaynağa dayanılarak geliştirilmiştir. Gerçekleştirilen inceleme sayesinde 2011 sonbahar dönemi sınavının, cevap seçenekleri de dâhil olmak üzere 80 soruya ait dil bilgisinin yanı sıra kelime bilgisi alanında da ulaştığı seviyeler tespit edilmiştir. Bu esnada sadece sınavlarla ilgili tarafsızlık, güvenirlik, geçerlik gibi kavramlar değil aynı zamanda da sınavları geçerleme süreçleri de ele alınmıştır. Bunların yanı sıra memurların yabancı dil bilgisine ilişkin bazı tarihi veriler ve bunun sınanmasına ilişkin yasal temeller genel hatlarıyla araştırılmıştır. | tr_TR |