dc.contributor.advisor | Tuzgöl Dost, Meliha | |
dc.contributor.author | Tuncer, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:46:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-19 | |
dc.identifier.citation | Tuncer, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin yakın ilişki inançları ve benlik değişimlerinin romantik ilişkilerinin niteliğini yordama gücü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8119 | |
dc.description.abstract | The aim of the current study is to determine the predictive power of the university students’ beliefs about their relationships and the self-change in their relationships on quality of their romantic relationships. In addition, it has also been examined whether the close relationship beliefs, self-change and relationship quality differ according to the gender and duration of the relationship. The study group of the research consists of 361 (212 female, 149 male) undergraduate students with a romantic relationship and continue their education at different state universities in three big cities.
In the study, The Relationship Beliefs Scale (RBS), The Turkish Version of the Relational Self-Change Scale (TVRSCS), Relationship Quality Scale (RQS) and Personal Information Form (PIF) have been used. For the analysis of the data obtained from the research, the independent samples t-test, multiple linear regression analysis and one-way analysis of variance methods have been used. LISREL and SPSS 23.0 packet programs have been utilized for the data analysis.
According to the findings of the research, “We must be completely open and honest to each other”, “We must meet all needs of each other”, “We must do everything together” and “Romantic idealism” dimensions of the close relationship beliefs, significantly predict the social support dimension; “We must meet all needs of each other” predicts conflict dimension; “We must be completely open and honest to each other”, “We must do everything together”, “We must be able to change each other” and “Romantic idealism” predict the depth dimension of the romantic relationship quality of the university students. The dimensions of self-change, self-expansion and self-contraction significantly predict the social support dimension; self-expansion, self-contraction and self-adulteration as to significantly predict the conflict and depth dimensions. The quality of the romantic relationships of the university students differ significantly according to the duration of the relationship and gender; their close relationship beliefs and self-changes differ significantly according to the gender.
Keywords: relationship beliefs, self-change, relationship quality, psychological counseling and guidance, university students. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İlişki inançları | tr_TR |
dc.subject | Benlik değişimi | tr_TR |
dc.subject | İlişki niteliği | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik danışma ve rehberlik | tr_TR |
dc.subject | Üniversite öğrencileri | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Felsefe. Psikoloji. Din.::Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Yakın İlişki İnançları ve Benlik Değişimlerinin Romantik İlişkilerinin Niteliğini Yordama Gücü | tr_TR |
dc.title.alternative | The Predictive Power Of Close Relationship Beliefs And Selfchanges On Romantic Relationship Quality Of University Students | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, romantik ilişkisi olan üniversite öğrencilerinin ilişkilerine dair inançları ile ilişkilerinde yaşadıkları benlik değişiminin romantik ilişkilerinin niteliğini yordama gücünü belirlemektir. Bununla birlikte üniversite öğrencilerinin yakın ilişki inançları, benlik değişimleri ve ilişki niteliğinin cinsiyete ve romantik ilişkinin süresine göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu üç büyük şehirde yer alan farklı devlet üniversitelerinde öğrenim görmekte olan ve romantik ilişkisi bulunan 361 (212 kadın, 149 erkek) lisans öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada İlişki İnançları Ölçeği (İİÖ), Türkçe Romantik İlişkilerde Benlik Değişimi Ölçeği (TRİBDÖ), İlişki Niteliği Ölçeği (İNÖ) ve “Kişisel Bilgi Formu (KBF)” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için “bağımsız örneklemler için t-testi, çoklu doğrusal regresyon analizi ve tek yönlü varyans analizi” yöntemlerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde LISREL ve SPSS 23.0 paket programları kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre yakın ilişki inançlarının alt boyutları olan “Birbirimize karşı tamamen açık ve dürüst olmalıyız”, “Her şeyi birlikte yapmalıyız”, “Birbirimizin bütün ihtiyaçlarını karşılamalıyız” ve “Romantik idealizm”, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinin niteliğinin sosyal destek alt boyutunu; “Birbirimizin bütün ihtiyaçlarını karşılamalıyız” çatışma alt boyutunu; “Birbirimize karşı tamamen açık ve dürüst olmalıyız”, “Her şeyi birlikte yapmalıyız”, “Birbirimizi değiştirebilmeliyiz” ve “Romantik idealizm” derinlik alt boyutunu anlamlı olarak yordamaktadır. Benlik değişiminin alt boyutlarından benlik genişlemesi ve benlik daralması, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinin niteliğinin sosyal destek alt boyutunu; benlik genişlemesi, benlik daralması ve benlik kirlenmesi ise çatışma ve derinlik alt boyutlarını anlamlı olarak yordamaktadır. Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinin niteliği, romantik ilişkinin süresine ve cinsiyete göre; yakın ilişki inançları ve benlik değişimleri cinsiyete göre anlamlı olarak farklılık göstermektedir.
Anahtar sözcükler: ilişki inançları, benlik değişimi, ilişki niteliği, psikolojik danışma ve rehberlik, üniversite öğrencileri | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |