dc.contributor.advisor | Özdemir, Murat | |
dc.contributor.author | Fidan, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2019-03-28T10:44:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-08-08 | |
dc.identifier.citation | Fidan, M. (2018). Okullarda örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyona ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6292 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the outlook of the relationship between organizational creativity and managerial innovation at schools based on teachers’ perceptions. Additionally, it is examined that level of organizational creativity predicts level of managerial innovation at schools according to the teachers’ perceptions. The sample group of this study on relational screening model is consisted of 15542 teachers who perform a duty in 265 different public high schools in seven districts of Ankara during 2017-2018 academic year. In the analysis of the data obtained in the research, t test, ANOVA, LSD test of post hoc tests, Pearson Correlation coefficient and multivariate regression analysis were used. The result of the research showed that the average of organizational creativity of high schools are high and their level of managerial innovation is medium. Also, it is observed that the level of organizational creativity and managerial innovation on male teachers’ perceptions is high. While age factor is not a determinant factor for the total and all sub-dimensions of organizational creativity; for the administrational support of executive innovation and the sub-dimensions of innovative atmosphere, teachers’ older than 40 seems in a lower perceptions level. It is determined that there is a high positive significance between organizational creativity and managerial innovation. While the total score of organizational creativity, administrative creativity and social creativity are significant precursor of managerial innovation, the sub-dimensions of individual creativity are not only precursor of managerial innovation. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini ix
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 9
Araştırma Problemi 10
Sayıltılar 11
Sınırlılıklar 11
Tanımlar 11
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 13
Yönetsel İnovasyon 13
İnovasyon Kavramı 13
İnovasyon Türleri 18
Yönetsel İnovasyon ve Teknik İnovasyon 20
Okulda İnovasyon 22
Yönetim Desteği 23
Yenilikçi Atmosfer 24
İnovasyon Engelleri 25
İnovasyon Kavramının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi 27
Örgütsel Yaratıcılık 30
Yaratıcılık Kavramı 30
Örgütsel Yaratıcılık 33
Örgütsel Yaratıcılığın Bileşenleri 40
Bireysel Yaratıcılık 40
Yönetsel Yaratıcılık 43
Toplumsal yaratıcılık 43
Yaratıcılık Kavramının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi 44
İlgili Araştırmalar 46
Yurt Dışında İnovasyon Çalışmaları 46
Yurt İçinde İnovasyon Çalışmaları 50
Yurt Dışında Örgütsel Yaratıcılık Çalışmaları 55
Yurt İçinde Örgütsel Yaratıcılık Çalışmaları 61
Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyonun Birlikte Ele Alındığı Çalışmalar 64
Bölüm 3 Yöntem 73
Araştırmanın Modeli 73
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 74
Veri Toplama Süreci 78
Veri Toplama Araçları 79
Verilerin Analizi 81
Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları 84
Güvenirlik Çalışması 84
Geçerlik Çalışması 85
Bölüm 4 Bulgular ve Yorum 90
Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Bulgular ve Yorum 90
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi 91
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi 91
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Yaş Değişkenine göre İncelenmesi 93
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Okul Türüne Göre İncelenmesi 94
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi 95
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Genel Kıdeme Göre İncelenmesi 97
Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Mevcut Okuldaki Kıdeme Göre İncelenmesi 98
Yönetsel İnovasyona İlişkin Bulgular ve Yorum 99
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi 100
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi 101
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Yaş Değişkenine Göre İncelenmesi 102
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Okul Türüne Göre İncelenmesi 103
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi 105
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Genel Kıdeme Göre İncelenmesi 106
Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Mevcut Okuldaki Kıdeme Göre İncelenmesi 107
Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyon İlişkisine Yönelik Bulgular ve Yorum 109
Örgütsel Yaratıcılığın Yönetsel İnovasyon Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 110
Örgütsel Yaratıcılığın Yönetim Desteği Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 112
Örgütsel Yaratıcılığın Yenilikçi Atmosfer Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 113
Örgütsel Yaratıcılığın Örgütsel Engeller Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 115
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 117
Sonuçlar ve Tartışma 117
Öneriler 118
Araştırmaya Dönük Öneriler 118
Uygulamaya Dönük Öneriler 119
Kaynaklar 121
EK-A: Veri Toplama Aracı 140
EK-B: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 143
EK-C: İl Milli Eğitim Müdürlüğü Onay Bildirimi 144
EK-Ç: Etik Beyanı 145
EK-D: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 146
EK-E: Dissertation Originality Report 147
EK-F: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 148 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Ortaöğretim kurumları | |
dc.subject | Örgütsel yaratıcılık | |
dc.subject | Yönetsel inovasyon | |
dc.subject | Yaratıcılık | |
dc.subject | İnovasyon | |
dc.title | Okullarda Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyona İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Exploring The Teacher's View Related To Relationship In
Organizational Creativity And Managerial Innovation In
Schools | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyon arasındaki ilişkinin okullardaki görünümlerini öğretmen görüşlerine göre incelemektir. Çalışmada ayrıca, öğretmen görüşlerine göre okullardaki örgütsel yaratıcılık düzeyinin yönetsel inovasyon düzeyini yordama durumu da incelenmektedir. İlişkisel tarama desenindeki bu araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili yedi ilçedeki 265 resmi ortaöğretim kurumunda görev yapan 15542 öğretmenden oluşmaktadır. Tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen öğretmenlerden Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyon Ölçekleri ile veri toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde t testi, ANOVA, post hoc testlerinden LSD testi, Pearson Korelasyon katsayısı ve çok değişkenli regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ortaöğretim kurumlarının örgütsel yaratıcılık ortalamaları yüksek, yönetsel inovasyon ortalamaları ise orta düzeydedir. Ayrıca örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyonun erkek öğretmen algılarında daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Örgütsel yaratıcılık toplam ve tüm alt boyutlarda yaş değişkeni belirleyici değilken; yönetsel inovasyonun yönetim desteği ve yenilikçi atmosfer alt boyutlarında 40 yaş ve üzeri öğretmen algıları daha düşüktür. Örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyona ilişkin ortalamalarda Fen Lisesi ve Anadolu Lisesi öğretmenleri Meslek Lisesi öğretmenlerinden daha yüksek algılara sahiptir. Eğitim düzeyi ve genel kıdem değişkenlerine göre ortalamalar farklılaşmazken; mevcut okuldaki kıdem arttıkça bireysel yaratıcılık puanları artmakta, yönetsel yaratıcılık, yönetim desteği, yenilikçi atmosfer ve yönetsel inovasyon puanları düşmektedir. Örgütsel yaratıcılık ile yönetsel inovasyon arasında pozitif yönlü, anlamlı ve yüksek bir ilişki tespit edilmiştir. Yönetsel yaratıcılık, toplumsal yaratıcılık ve örgütsel yaratıcılık toplam puanları yönetsel inovasyonun anlamlı bir yordayıcısı iken; bireysel yaratıcılık alt boyutu ise yönetsel inovasyon üzerinde tek başına yordayıcı değildir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | DR-42311 | tr_TR |
dc.embargo.terms | 2 yil | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-03-29T10:44:31Z | |