Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdemir, Murat
dc.contributor.authorFidan, Mustafa
dc.date.accessioned2019-03-28T10:44:31Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-08-08
dc.identifier.citationFidan, M. (2018). Okullarda örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyona ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesitr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/6292
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the outlook of the relationship between organizational creativity and managerial innovation at schools based on teachers’ perceptions. Additionally, it is examined that level of organizational creativity predicts level of managerial innovation at schools according to the teachers’ perceptions. The sample group of this study on relational screening model is consisted of 15542 teachers who perform a duty in 265 different public high schools in seven districts of Ankara during 2017-2018 academic year. In the analysis of the data obtained in the research, t test, ANOVA, LSD test of post hoc tests, Pearson Correlation coefficient and multivariate regression analysis were used. The result of the research showed that the average of organizational creativity of high schools are high and their level of managerial innovation is medium. Also, it is observed that the level of organizational creativity and managerial innovation on male teachers’ perceptions is high. While age factor is not a determinant factor for the total and all sub-dimensions of organizational creativity; for the administrational support of executive innovation and the sub-dimensions of innovative atmosphere, teachers’ older than 40 seems in a lower perceptions level. It is determined that there is a high positive significance between organizational creativity and managerial innovation. While the total score of organizational creativity, administrative creativity and social creativity are significant precursor of managerial innovation, the sub-dimensions of individual creativity are not only precursor of managerial innovation.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini ix Şekiller Dizini xi Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 9 Araştırma Problemi 10 Sayıltılar 11 Sınırlılıklar 11 Tanımlar 11 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 13 Yönetsel İnovasyon 13 İnovasyon Kavramı 13 İnovasyon Türleri 18 Yönetsel İnovasyon ve Teknik İnovasyon 20 Okulda İnovasyon 22 Yönetim Desteği 23 Yenilikçi Atmosfer 24 İnovasyon Engelleri 25 İnovasyon Kavramının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi 27 Örgütsel Yaratıcılık 30 Yaratıcılık Kavramı 30 Örgütsel Yaratıcılık 33 Örgütsel Yaratıcılığın Bileşenleri 40 Bireysel Yaratıcılık 40 Yönetsel Yaratıcılık 43 Toplumsal yaratıcılık 43 Yaratıcılık Kavramının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi 44 İlgili Araştırmalar 46 Yurt Dışında İnovasyon Çalışmaları 46 Yurt İçinde İnovasyon Çalışmaları 50 Yurt Dışında Örgütsel Yaratıcılık Çalışmaları 55 Yurt İçinde Örgütsel Yaratıcılık Çalışmaları 61 Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyonun Birlikte Ele Alındığı Çalışmalar 64 Bölüm 3 Yöntem 73 Araştırmanın Modeli 73 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 74 Veri Toplama Süreci 78 Veri Toplama Araçları 79 Verilerin Analizi 81 Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları 84 Güvenirlik Çalışması 84 Geçerlik Çalışması 85 Bölüm 4 Bulgular ve Yorum 90 Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Bulgular ve Yorum 90 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi 91 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi 91 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Yaş Değişkenine göre İncelenmesi 93 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Okul Türüne Göre İncelenmesi 94 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi 95 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Genel Kıdeme Göre İncelenmesi 97 Öğretmenlerin Okullardaki Örgütsel Yaratıcılığa İlişkin Görüşlerinin Mevcut Okuldaki Kıdeme Göre İncelenmesi 98 Yönetsel İnovasyona İlişkin Bulgular ve Yorum 99 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi 100 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Cinsiyete Göre İncelenmesi 101 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Yaş Değişkenine Göre İncelenmesi 102 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Okul Türüne Göre İncelenmesi 103 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi 105 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Genel Kıdeme Göre İncelenmesi 106 Öğretmenlerin Okullardaki Yönetsel İnovasyona İlişkin Görüşlerinin Mevcut Okuldaki Kıdeme Göre İncelenmesi 107 Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyon İlişkisine Yönelik Bulgular ve Yorum 109 Örgütsel Yaratıcılığın Yönetsel İnovasyon Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 110 Örgütsel Yaratıcılığın Yönetim Desteği Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 112 Örgütsel Yaratıcılığın Yenilikçi Atmosfer Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 113 Örgütsel Yaratıcılığın Örgütsel Engeller Üzerindeki Yordama Durumunun İncelenmesi 115 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 117 Sonuçlar ve Tartışma 117 Öneriler 118 Araştırmaya Dönük Öneriler 118 Uygulamaya Dönük Öneriler 119 Kaynaklar 121 EK-A: Veri Toplama Aracı 140 EK-B: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 143 EK-C: İl Milli Eğitim Müdürlüğü Onay Bildirimi 144 EK-Ç: Etik Beyanı 145 EK-D: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 146 EK-E: Dissertation Originality Report 147 EK-F: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 148tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectOrtaöğretim kurumları
dc.subjectÖrgütsel yaratıcılık
dc.subjectYönetsel inovasyon
dc.subjectYaratıcılık
dc.subjectİnovasyon
dc.titleOkullarda Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyona İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeExploring The Teacher's View Related To Relationship In Organizational Creativity And Managerial Innovation In Schoolseng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyon arasındaki ilişkinin okullardaki görünümlerini öğretmen görüşlerine göre incelemektir. Çalışmada ayrıca, öğretmen görüşlerine göre okullardaki örgütsel yaratıcılık düzeyinin yönetsel inovasyon düzeyini yordama durumu da incelenmektedir. İlişkisel tarama desenindeki bu araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili yedi ilçedeki 265 resmi ortaöğretim kurumunda görev yapan 15542 öğretmenden oluşmaktadır. Tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen öğretmenlerden Örgütsel Yaratıcılık ve Yönetsel İnovasyon Ölçekleri ile veri toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde t testi, ANOVA, post hoc testlerinden LSD testi, Pearson Korelasyon katsayısı ve çok değişkenli regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ortaöğretim kurumlarının örgütsel yaratıcılık ortalamaları yüksek, yönetsel inovasyon ortalamaları ise orta düzeydedir. Ayrıca örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyonun erkek öğretmen algılarında daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Örgütsel yaratıcılık toplam ve tüm alt boyutlarda yaş değişkeni belirleyici değilken; yönetsel inovasyonun yönetim desteği ve yenilikçi atmosfer alt boyutlarında 40 yaş ve üzeri öğretmen algıları daha düşüktür. Örgütsel yaratıcılık ve yönetsel inovasyona ilişkin ortalamalarda Fen Lisesi ve Anadolu Lisesi öğretmenleri Meslek Lisesi öğretmenlerinden daha yüksek algılara sahiptir. Eğitim düzeyi ve genel kıdem değişkenlerine göre ortalamalar farklılaşmazken; mevcut okuldaki kıdem arttıkça bireysel yaratıcılık puanları artmakta, yönetsel yaratıcılık, yönetim desteği, yenilikçi atmosfer ve yönetsel inovasyon puanları düşmektedir. Örgütsel yaratıcılık ile yönetsel inovasyon arasında pozitif yönlü, anlamlı ve yüksek bir ilişki tespit edilmiştir. Yönetsel yaratıcılık, toplumsal yaratıcılık ve örgütsel yaratıcılık toplam puanları yönetsel inovasyonun anlamlı bir yordayıcısı iken; bireysel yaratıcılık alt boyutu ise yönetsel inovasyon üzerinde tek başına yordayıcı değildir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.contributor.authorIDDR-42311tr_TR
dc.embargo.terms2 yiltr_TR
dc.embargo.lift2021-03-29T10:44:31Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record