dc.contributor.advisor | Özdemir, Murat | |
dc.contributor.author | Gülcemal, Ebru | |
dc.date.accessioned | 2019-02-05T06:51:55Z | |
dc.date.issued | 2019-01-30 | |
dc.date.submitted | 2019-01-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5794 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the possible sources of school truancy behaviors experienced in schools and to ensure to take measures for mitigating this problem by determining the incidence in schools. For this research, data was collected from 1045 students at 4 grade levels in 13 secondary schools determined with the "stratified sampling" method in Çankaya district of Ankara province in 2017-2018 academic year.The data was found to have normal distribution, and independent group t-test was used for double-cluster comparisons whereas one-way variance analysis was used for three or more cluster comparisons. Pearson Correlation tests were used to show the relation between the variables, and multiple regression was performed to determine the predictors of school truancy behavior. At the end of the research, the students' school truancy behavior was observed at 7. 20% at high, 13% medium and 79. 8% low level in accordance with their points average. The students' school truancy behavior significantly varies by their gender, grade level, school type, father's educational status, student's working after school, means of access to school, school success and parent's separation status. However, it was concluded that it did not significantly vary by their socio-economic level and mother's educational status. It was found that the students' school attitudes and school perception significantly vary by the variables such as their gender, grade level and school type. In addition, the school attitude and perception is a medium-level significant predictor of the school truancy. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 9
Araştırma Problemi 10
Alt problemler 10
Sayıltılar 11
Sınırlılıklar 11
Tanımlar 11
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 13
Okulu Kırma Davranışı 13
Okulu Kırma Kavramının Tanımı ve Kapsamı 17
Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışları 21
Okulu Kırma Davranışının Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi 27
Öğrencilerin Okul Algıları 33
Okul Algısı 38
Okul Algısının Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi 43
Okula Yönelik Tutum 48
Okula Yönelik Tutum 55
Öğrencilerin Okula Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlerle İlişkisi 61
Okula Yönelik Tutum, Okul Algısı ve Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı Arasındaki İlişkiler 67
Bölüm 3 Yöntem 71
Araştırmanın Modeli 71
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 71
Veri Toplama Araçları 73
Okulu Kırma Ölçeğinin Geliştirilmesi 78
OAÖ, OİTÖ ve OKDÖ’nün Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları 86
Veri Toplama Süreci 93
Verilerin Analizi 94
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 98
Okulu Kırma Davranışına İlişkin Bulgular ve Yorumlar 98
Okula Yönelik Tutuma Yönelik Bulgular ve Yorumlar 113
Okul Algısına Yönelik Bulgular ve Yorumlar 118
Okulu Kırma, Okula İlişkin Tutum ve Okul Algısı Arasındaki İlişkiye Ait Bulgular ve Yorum 122
Okula İlişkin Tutumun Okulu Kırma Davranışını Yordama Durumunun İncelenmesi 124
Bölüm 5 Sonuç ve Öneriler 128
Sonuçlar 128
Öneriler 132
Kaynaklar 136
EK-A: Ölçeklerin İzin Onay Bildirimi 171
EK- B: Veri Toplama Araçları 172
EK-C: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 176
EK-: Ç Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Araştırma İzni 177
Ek- D Etik Beyanı 178
Ek- E Doktora Tez Çalışması Orjinallik Raporu 179
Ek- F Dissertation Originality Report 180
Ek-G Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 181 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Okulu Kırma | |
dc.subject | Truancy | |
dc.subject | Okul Algısı | |
dc.subject | School Perception | |
dc.subject | Okula Yönelik Tutum | |
dc.subject | School Attitude | |
dc.title | Okula Yönelik Tutum ve Okul Algısının Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı İle İlişkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çalışmanın amacı, okullarda yaşanan okulu kırma davranışlarının kaynaklarının neler olabileceğini saptamak ve okullardaki görülme sıklıklarını belirleyerek bu sorunun azaltılmasına yönelik önlemler alınmasını sağlamaktır. Bunun yanında, demografik değişkenler ile ilişkisine bakılmıştır. Yine aynı şekilde okula yönelik tutum ve algının ‘’cinsiyete’’, ‘’okul türüne’’ ve ‘’sınıf düzeyine’’ göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmada, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara İlinin Çankaya ilçesinde ‘tabakalı örneklem’ yöntemi ile belirlenen, ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 4 sınıf düzeyinden 1045 öğrenci ve 13 okuldan veri elde edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterdiği anlaşılmış ve ikili küme karşılaştırmaları için ‘’bağımsız grup t-testi’’, üç veya daha fazla küme karşılaştırmaları için ‘’tek yönlü varyans analizi’’ kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi göstermek için Pearson Korelâsyon testleri, okulu kırma davranışının yordayıcılarını saptamak amacıyla çoklu regresyon yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin Okulu kırma davranışı puan ortalamalarına göre % 7. 20’si yüksek, % 13’ü orta, % 79. 8’i de düşük düzeyde okulu kırma davranışı göstermektedir. Öğrencilerin okulu kırma davranışı ‘’cinsiyete, sınıf düzeylerine, okul türlerine, babanın eğitim durumuna, okul dışında başka bir işte çalışma durumuna, okula ulaşım şekline, okul başarısına, anne ve babanın ayrı olup olmama durumuna’’ göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Fakat ‘’sosyo-ekonomik duruma ve annenin eğitim durumuna’’ göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin okula ilişkin tutumları ve algıları, ‘’cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü’’ değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca okula ilişkin tutum ve algısı okulu kırma davranışının orta düzeyde anlamlı bir yordayıcısıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10233199 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |