dc.contributor.advisor | Akbaşlı, Sait | |
dc.contributor.author | Bulut, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2018-11-01T11:06:21Z | |
dc.date.available | 2018-11-01T11:06:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5340 | |
dc.description | - | tr_TR |
dc.description.abstract | This research was made for determining opinions of primary, elementary and high schools’ teachers about institution principal’s efficiency on education’s supervision. Study’s target population consists of 22474 teachers from Ankara’s Çankaya, Yenimahalle and Keçiören districts in 2017-2018 year. 405 teachers were chosen for study population as representatives of study’s sample. For collecting data, ‘’Assesment of Teachers’’ survey developed by Prof. Dr. Hüseyin Başar was used. To analyse data, frequency, percentage, t-test, single direction variance analysis and Tukey test were used. Research was performed in scanning model. Significance level was taken 0.05. Obtained findings according to research’s results are below: It’s seen that personal and professional grading of teachers by principals, school, family and environment opportunities, planning and practicing of course activities, average participation level in legal and executive texts and Turkish national education’s main purposes compliance inspection level are ‘’many’’. Personal and professional characteristics of teachers, planning and practicing of course activities, main purpose compliance inspection of legal and executive texts and Turkish national education to school, family and environment opportunities views participation levels don’t differ in significance level based on gender, it shows significance level difference based on institution. While planning and practicing of course activities, participation level according to school, family and environment opportunities differ in significance level based on branch, it doesn’t differ in significance level based on other sub-dimensions. Personal and professional characteristic of teachers, planning and practising of course activities inspection participation level may differ in significance level based on seniority while it doesn’t on other sub-dimensions. While planning and practicing of course activities, school, family and environment opportunities, legal and administrative texts and Turkish national education’s main purposes’ compliance supervision views participation level differs in significance level, it doesn’t differ significantly on other sub-dimensions. | tr_TR |
dc.description.sponsorship | - | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Denetim | |
dc.subject | Öğretim | |
dc.subject | Öğretimin Denetimi | |
dc.subject | Kurum Yöneticileri | |
dc.subject | Öğretmen Görüşleri | |
dc.title | Öğretimin Denetiminde Kurum Yöneticilerinin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri | tr_TR |
dc.title.alternative | Teacher Opinions On Effectiveness Of İnstitutiıonal Principals Under Supervision Of Teaching | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin öğretimin denetiminde kurum yöneticilerinin etkililiği ile ilgili görüşlerini belirlemek için yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Çankaya, Yenimahalle ve Keçiören ilçelerindeki 22474 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemine, evreni temsil edecek şekilde 405 öğretmen alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Prof. Dr. Hüseyin Başar tarafından geliştirilen ‘‘Öğretmenlerin Değerlendirilmesi’’ anketi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma tarama modelinde yürütülmüştür. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre elde edilen bulgular şunlardır: Yöneticilerce öğretmenlerin kişisel ve mesleki özelliklerinin puanlanması, okul aile ve çevre olanakları, ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasının, yasal ve yönetsel metinlere ve Türk milli eğitiminin temel amaçlarına uygunluklarının denetimine ilişkin görüşlere ortalama katılım düzeyinin “çok” olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin kişisel ve mesleki özellikleri, ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanması, okul, aile ve çevre olanaklarının, yasal ve yönetsel metinlere ve Türk milli eğitiminin temel amaçlarına uygunluklarının denetimi görüşlerine katılım düzeyleri cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemekte, kuruma göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanması, okul, aile ve çevre olanakları denetimine katılım düzeyi branşa göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken diğer alt boyutlara göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanması denetimine katılım düzeyi eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken diğer alt boyutlara göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin kişisel ve mesleki özellikleri, ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanması denetimine katılım düzeyi kıdeme göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken diğer alt boyutlara göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Ders etkinliklerinin planlanması ve uygulanması, okul, aile ve çevre olanaklarının ve yasal ve yönetsel metinlere ve Türk milli eğitiminin temel amaçlarına uygunluklarının denetimi görüşlerine katılım düzeyleri okulda çalışma süresine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken diğer alt boyutlara göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10195156 | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10195156 | tr_TR |